effekt??

Moderatorer
amazon64
Posts: 88
Joined: Wed Feb 11, 2004 5:33 pm
Location: Nyköping
Contact:

effekt??

Post by amazon64 »

Jag har en amazon -64 med b18 som har rullat 87800 mil.. Jag ska byta til en fräschare a-kam, aluminium-insug och en weber 36.. vad kan det ge i effekt? just nu är motorn helt i original :(
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Om motorn har rullat 87800 mil är det nog dags för en allmän översyn. Har du undersökt motorns kondition (komp prov, bensinförbrukning, mm) ?
amazon64
Posts: 88
Joined: Wed Feb 11, 2004 5:33 pm
Location: Nyköping
Contact:

Post by amazon64 »

jag ska göra ett komp prov när jag har ställt tändningen, bytt kamaxel och tändstift.. besinförbruningen är på tok för hög. den drar väl 2-5L/mil
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

långmilare

Post by Lars Bd »

87800 mil
Hur vet du att mätaren slagit om på ooooo 8 gånger?
Har bilen gått så långt ska du ta kompprov först innan du lägger ner jobb på motorn.
Fördelaren kan också vara slut efter så många mil.
Effekt ökningen med förgasarbyte på en från början hyffsad motor är ca 10 hp.
amazon64
Posts: 88
Joined: Wed Feb 11, 2004 5:33 pm
Location: Nyköping
Contact:

Post by amazon64 »

fördelaren är fräsch för den är bytt, likaså rotor, kondensatoroch brytarspets.. det strår på mätaren att den har rullat 87800 mil pch även något liknade på det senaste besiktningspapperet..
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Men Amazonmätare slår väl om efter 10000 mil? Det är väl kanske snarare så att det står 8780 mil??
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
amazon64
Posts: 88
Joined: Wed Feb 11, 2004 5:33 pm
Location: Nyköping
Contact:

Post by amazon64 »

det kan nog stämma, men om det nu gör det så har den bara rullat 83000 mil.
www.straffe.nu
Posts: 103
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
Location: Linköping
Contact:

Tips.

Post by www.straffe.nu »

Om jag vore dig skulle jag köpa en B20 å renovera vid sidan om den andra motorn!

En B20 med en topp från tex från en 240-75 \"större ventiler\" det å en 36/36 weber samt en K-kam ett grenrör som är skapligt så har du runt 140Hk.

Samt att du har en motor som inte drar mycket bensin!

MVH PELLE//
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: Tips.

Post by Amazon_V8 »

www.straffe.nu wrote:Om jag vore dig skulle jag köpa en B20 å renovera vid sidan om den andra motorn!

En B20 med en topp från tex från en 240-75 "större ventiler" det å en 36/36 weber samt en K-kam ett grenrör som är skapligt så har du runt 140Hk.

Samt att du har en motor som inte drar mycket bensin!

MVH PELLE//
Varför just en topp från en 75:ans 240??=)

/Micke
amazon64
Posts: 88
Joined: Wed Feb 11, 2004 5:33 pm
Location: Nyköping
Contact:

Post by amazon64 »

jo, men jag ska ha min b18 och inte köpa nån annan motor. jag nöjer mig faktikst med original motorn, lite simpelt bonntrim och en custad kaross
voc
Posts: 2
Joined: Sun Feb 08, 2004 4:12 pm
Location: Alingsås
Contact:

Re: Tips.

Post by voc »

Amazon_V8 wrote:
www.straffe.nu wrote:Om jag vore dig skulle jag köpa en B20 å renovera vid sidan om den andra motorn!

En B20 med en topp från tex från en 240-75 "större ventiler" det å en 36/36 weber samt en K-kam ett grenrör som är skapligt så har du runt 140Hk.

Samt att du har en motor som inte drar mycket bensin!

MVH PELLE//
Varför just en topp från en 75:ans 240??=)
/Micke
8:90/ 201 m
www.straffe.nu
Posts: 103
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Tips.

Post by www.straffe.nu »

voc wrote:
Amazon_V8 wrote:
www.straffe.nu wrote:Om jag vore dig skulle jag köpa en B20 å renovera vid sidan om den andra motorn!

En B20 med en topp från tex från en 240-75 "större ventiler" det å en 36/36 weber samt en K-kam ett grenrör som är skapligt så har du runt 140Hk.

Samt att du har en motor som inte drar mycket bensin!

MVH PELLE//
Varför just en topp från en 75:ans 240??=)
/Micke
75 eller väldigt tidiga 76! Dom satt det fortfarande B20 i L modellen dock med större ventiler i toppen.

MVH PELLE//
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Njaa, nog är det väl så att 44/35ventiler kom tidigare, från 1970 i Insprutningsmotorerna och ett par år senare i vanliga motorer?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
www.straffe.nu
Posts: 103
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
Location: Linköping
Contact:

Re:

Post by www.straffe.nu »

JE Jr wrote:Njaa, nog är det väl så att 44/35ventiler kom tidigare, från 1970 i Insprutningsmotorerna och ett par år senare i vanliga motorer?
Jo det är väl riktigt att det satt tidigare i isprutningsmotorerna!
Men hur lätta är dessa att få tag på då?

Ja ja nu har killen sagt att han vill ha B18 så case closed.

MVH PELLE//
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Tja... Åk ner (upp) till SVIS I Köping och skaffa ett par!!

Jo, men det var 71 eller 72 det kom större insugsventiler på alla motorer...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Post Reply