Page 1 of 1

Problem med B20, Motor-haveri?

Posted: Wed Jun 09, 2010 7:55 pm
by solob20
Jag har ett problem med en B20 som sitter i en båt.
Det yttrar sig så här:

I Söndags tog vi premiär-turen, rätt varmt, in till Djurgården
Motorn gick som vanligt ok, men på vägen hem efter att jag tryckt på en stund i 3500 varv
lägger den av.
Tappar plötsligt varv, jag drar av gasen, den går på tomgång några sek.,
gasar på igen någon sekund, den tappar alla varv igen, och lägger av.
Startar om, den går igång igen, men lägger av direkt.
Noterar att motorn är riktigt varm, tror mer än vanligt, ryker t.o.m lite från oljan
Men vatten tempen är ok (slutet system).
Väntar 5 minuter och gör start-försök, tänder till lite, men lägger av direkt.
Efter detta har den inte gått igång något mer.

1. Tändsystemet är ok, har testat att jag får gnista.
2. Däremot upptäcktes att bensin pumpen inte pumpar fram. Köpte ny pump på Mekonomen, men samma problem
Slangarna och filter är ok. Jag kan suga upp bensin med munnen.
3. Tog loss pumpen igen, och pumpade för hand med lossad slang.
Då pumpades bensin fram.

Verkar alltså som att motorn inte driver bensinpumpen riktigt, i alla fall inte med startmotorn

Provade till sist med startgas via luftingången till förgasaren (Weber),
för att se om högre varv skulle få fram bensin.
MEN, den tände inte då heller. TROTS att jag har gnista.

Nu vet jag inte längre, riktigt frustrerad.
Jag är lite rädd för att motorn havererat på något sätt
Men ingen läckage, oljan ser bra ut m.m Allt verkar ok utifrån sett. Men den är verkligen hel-död nu
Förutom start-motorn och gnistorna då.
Hoppas att någon kunnig i detta forum förstår vad som kan ha hänt.

Tack på förhand om du tar dig tid. Alla tips, ideer är värdefulla
Per

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Posted: Wed Jun 09, 2010 8:23 pm
by Ragge
det kan vara skit i tanken , typ nån liten "flaga" som virvlar upp och täpper till röret inuti tanken ... när pumpen suger så sitter skiten kvar och när motorn lagt av och pumpen släpper trycket så faller det ifrån ... hade liknande bekymmer i en selco cabin en gång och fick blåsa i slangen före pumpen , men det återkom alltid . Tanken fick ur och rensas .

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Posted: Wed Jun 09, 2010 8:42 pm
by solob20
Jo skulle kunna vara, Men
- pumpa fram bensin manuellt gick bra (tog loss pumpen och pumpade med handkraft) men alltså inte med startmotorn.
Det är det jag är rädd för, att något hänt inne i motorn som gör att pumpen inte aktiveras som den borde.
Det andra konstiga är att den inte tänder med startgas, trots att jag har gnista.

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Posted: Thu Jun 10, 2010 7:40 am
by 940
hej kolla upp att brytarna inte gått ihop kan vara gnista ändå fast orkeslös orkar inte slå nogon gnista när stiftet sitter i ställ 0,40 0,50 avstånd. bör vara något med gnistan eftersom inte tänder på startgas.sen finns ju kondensator att kolla eller byta. något större motorhaveri tror (jag) inte på. skulle ändå ge nogot liv ifrån sej med startgas i så fall. så kolla upp tändningen riktigt
sen en koll att ventilerna öppnar som dom ska kamdrev är ju en möjlighet

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Posted: Thu Jun 10, 2010 8:37 am
by solob20
Tackar,
Jag böt både tändspole och kondensator, men inte spetsarna, de kan jag kolla
Så du menar att jag kan ha gnista när jag håller mot gods, men inte när de är iskruvade
Hur kollar man att ventilerna öppnar som de ska? ventikåpan måste bort antar jag.
Kamdrev möjlighet, vad menar du?

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Posted: Thu Jun 10, 2010 10:04 am
by 940
ja kamdrevet sitter under kåpan på framsidan av motorn driver ventilerna via kamaxeln där drivs ju även bensinpumpen om drevet som är av backelit går sönder stannar ju kamaxeln
plocka av ventilkåpan o kör runt motorn på starten o kolla att ventilerna öppnar o stänger
ta även av bensinslangen o kör runt motorn med slangen i en flaska kolla att den pumpar bensin
brytarna ska öppna ungefär ett avstånd 0,40 0,50 när de e öppna som mest lite pilligt att få till men viktigt
konstigt att den inte tänder på startgasen?????
vi ligger nog fel också ska nog skriva under (motor trimmad)
kanske du ska vara lite försiktig med att köra motorn på startmotorn
om drevet är sönder kan det kommit i fel läge o kolvarna kan skada ventilerna om do kan dra motorn runt för hand är det att föredra tills du kollat att ventilerna funkar ok o du kan utesluta fel på drevet

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Posted: Thu Jun 10, 2010 12:09 pm
by einar-
kan kolvar och ventiler verkligen slå ihop i en B18/B20? :roll:

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Posted: Thu Jun 10, 2010 4:31 pm
by QV
om man tappar ner en ventil i loppet så slår de ihop ja........ :lol:

Möjligtvis med mycket planing av toppen tillsammans med höglyftande kam, har aldrig mätt.

/Janne

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Posted: Thu Jun 10, 2010 6:52 pm
by A-masen
Lossade du eller ändrade fördelaren under din felsökning? Om man lossar fördelaren kan den i olyckliga omständigheter komma fel vid återmontering och tändningen blir helt "uppåt väggarna".

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Posted: Fri Jun 11, 2010 7:46 am
by solob20
Hej, och tack för svaren.
Tror det är löst nu.
Massor med startgas fick till sist igång den, fick hjälp av bilmek, det small till efter ett tag o sen startade den
Problemet måste vara att det kommit skit i bensinslangarna, kanske också förgasaren, p.g.a gammal soppa. Vilket ledde till andra problem
Ska göra rent nu och byta till elektrisk pump.

Tack alla /Per

Re: Problem med B20, Motor-haveri?

Posted: Mon Jun 28, 2010 9:09 pm
by Devil
Är väl kanske inte fel att byta kamdrev i vinter då det väl driver vattenpumpen också!? Det kanske är ståldrev på pentamotorerna? Nån som vet?