Page 1 of 2

tomgång motor b20

Posted: Thu Jun 10, 2010 8:49 pm
by amazon68
Tjena har just köpt mej en vässad amazon 68 med b20 motor den e lite trimmad med tex r kam lättat svänghjul steg 2 topp och dubbla förgasare
men han varvar rätt högt på tomgång förra ägarn sa att han skulle bli lugnare med dubbla su vet nån om det stämmer?
en annan polare sa att jag ska byta kammen men jag vette fan redigt lite jobbigt å åka med 2500 i tomgång

Re: tomgång motor b20

Posted: Thu Jun 10, 2010 10:23 pm
by Hasse63
Hej och välkommen.

du ska kunna ha en beydligt lägre tomgång än så, om det nu inte går så bör det går att justera. Prova att synkronisera dom och kolla upp bestyckningen.

Re: tomgång motor b20

Posted: Fri Jun 11, 2010 9:03 am
by amazon68
okaj men jag har försökt å ställa ner tomgången men då dör motorn han vill inte veta av låga varv verkar det som :p

Re: tomgång motor b20

Posted: Fri Jun 11, 2010 11:33 am
by J.LUNDIN
Lägg in en bild på eländet så man ser vad det handlar om för förgasare och hur motorn ser ut.

Re: tomgång motor b20

Posted: Fri Jun 11, 2010 12:59 pm
by amazon68
Image

Image

Här e några bilder på motorn.

Re: tomgång motor b20

Posted: Fri Jun 11, 2010 4:18 pm
by Hasse63
Är förgasarna synkroniserade?
Är insugen täta = ingen tjuvluft?
Är de gjorda att sitta tillsammans = samma munstycken?
Är de glappfria?

Re: tomgång motor b20

Posted: Fri Jun 11, 2010 6:32 pm
by jonny
Insugen ser hemmagjorda ut . Man kan undra var det är för Strombergare , vad de suttit på från början , och om de är avsedda för dubbelmontage .
Kan kräva mer jobb än det är värt att få dessa fungera bra på din motor .

Skulle jag vara du så skulle jag försöka få tag på ett orginal dubbelinsug med dubbla SU eller ännu hellre Dellorto/Weber 40-45:or .

Re: tomgång motor b20

Posted: Fri Jun 11, 2010 6:44 pm
by amazon68
okaj jo det kanske blir lite mycket jobb , jo ska nog köra på å få tag i något annat
Tack för svaret

Re: tomgång motor b20

Posted: Fri Jun 11, 2010 10:20 pm
by 94482
hade också svarta strombergare (med manuel ckhok på sidan enligt uppjit gjorda för marint bruk), coolt insug, mina klarade inte nå tomgongg als under 2800-3000 varv, felet var att den främre gasaren kärvade i vakum kolven och inte gick ner tillräckligt

Re: tomgång motor b20

Posted: Wed Sep 15, 2010 8:40 am
by gullberg86
Ser att du saknar värmepaket..

Re: tomgång motor b20

Posted: Wed Sep 15, 2010 1:33 pm
by Hasse63
Hur har det gått?

Detta hemgjorda insug tror jag kräver exakt lika inställning/sunkronisering då "röret" mellan förgasanrna saknas. men som Gunde säger "Ingenting är omöjligt /.../"

Re: tomgång motor b20

Posted: Wed Oct 06, 2010 7:56 pm
by amazon68
Hasse63 wrote:Hur har det gått?

Detta hemgjorda insug tror jag kräver exakt lika inställning/sunkronisering då "röret" mellan förgasanrna saknas. men som Gunde säger "Ingenting är omöjligt /.../"
Tjena Jag har lyckats få ner tomgången har jag te 1200 går lägre felet var att han tog tjuv luft så fixade de å fick ner det utan han dog i alla fall men nu spottar han
å hostar på lägre varv å e jävlig men på högre varv går han bra sen i en av förgasarna så e det hål där man skruvar på luftfiltret å där spottar han ut en
liten mängd bensin när man gasar upp sen släpper gasen till tomgång så blir nog å leta efter någonting annat

Re: tomgång motor b20

Posted: Wed Oct 06, 2010 9:15 pm
by Hasse63
Finns filmer på youtube där en engelsman bl a beskriver hur man synkar förgasare och det måste även du göra för att få till gången. Finns även beskrivet i längen nedan.

Ta lös båda förgasarna och mät med skjutmåt att gasspjällen står exakt lika och att munstycket som nålen går ned i också står exakt lika från det plan vacuumkolven ligger mot då motorn är avstängt. kolla även flotörnivån och att vacuumkolvarna faller ner lika fort och att de inte kärvar. Om du gör allt detta så har du grundinställt dom.
Åternontera förgasarna och om tomgången är för låg/hög så skruva LIKA MYCKET på båda förgasarna, om inte så förstör du grundinställningen...
Nu bör motorn gå bättre men en senkronisering bör ändå göras för att få till det sista.

Re: tomgång motor b20

Posted: Thu Oct 07, 2010 11:23 am
by 123GT
gullberg86 wrote:Ser att du saknar värmepaket..
Om vi inte snackar orginalrenovering, och det gjorde vi ju inte här, så ...vem behöver värmepaket !? :) Amazonägare får väl support genom den inre värmen hos föraren som byggs upp genom ägandet och framförandet av detta kultfordon, eller hur ? :D
/ sven

Re: tomgång motor b20

Posted: Thu Oct 07, 2010 2:06 pm
by amazon68
Hasse63 wrote:Finns filmer på youtube där en engelsman bl a beskriver hur man synkar förgasare och det måste även du göra för att få till gången. Finns även beskrivet i längen nedan.

Ta lös båda förgasarna och mät med skjutmåt att gasspjällen står exakt lika och att munstycket som nålen går ned i också står exakt lika från det plan vacuumkolven ligger mot då motorn är avstängt. kolla även flotörnivån och att vacuumkolvarna faller ner lika fort och att de inte kärvar. Om du gör allt detta så har du grundinställt dom.
Åternontera förgasarna och om tomgången är för låg/hög så skruva LIKA MYCKET på båda förgasarna, om inte så förstör du grundinställningen...
Nu bör motorn gå bättre men en senkronisering bör ändå göras för att få till det sista.
Okej får bli å göra det i helgen tackar för tipset