Hastighetsmätare, hur tar man ur?

Moderatorer
Post Reply
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Hastighetsmätare, hur tar man ur?

Post by Rolf »

Uppåt, neråt, sidled??

En liten bit av hastighetsmätarwiren har brutits av inuti kopplingen. Har försökt få ut den med tryckluft och magneter, men ingenting.

Jag får nog ta ur mätarhuset. Kan man ta ut det underifrån?

Jag funderar att bryta ihop och beställa en ny dashpad, skulle det hjälpa, kan man ta den uppåt i stället då?
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Hastighetsmätare, hur tar man ur?

Post by cruisingphill »

Hej, själva hastighetsmätaren kan man inte ta loss utan att ta ner hela instrumenthuset, det är bara trippmätaren och km-mätaren samt temp och bränslenivåmätarna som går att ta loss var för sig då instrumentet sitter på sin plats, men om wiren gått av någonstans så kan man ju skruva loss det ifrån mätarhuset utan att ta ner detta men du skriver att wiren gått itu vid kopplingen? Menar du då själva växeln inne i mätarhuset eller?
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hastighetsmätare, hur tar man ur?

Post by QV »

Hastighetsmätaren sitter fast med 2 st 10mm muttrar. (förutom hastighetsmätarvajer, tempmätare och div sladdar)

Oavsett om du tar dort vinylen eller inte så måste instrumentet ut samma väg. Bakåt nedåt och sida(åt)....
Trångt men inte omöjligt.

Att man kan ta bort Temp och Tank mätare håller jag med om, men jag "kastade ett getöga" på ett instrument som låg och inte får man bort KM verken utifrån på den? Kan kolla lite mer noggrant ifall det behövs.

Tänk på att det skiljer i anslutning mellan "nya" och "tidiga" B18 mätarhus (mot hastighets vajer)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Hastighetsmätare, hur tar man ur?

Post by Rolf »

cruisingphill wrote:Hej, själva hastighetsmätaren kan man inte ta loss utan att ta ner hela instrumenthuset, det är bara trippmätaren och km-mätaren samt temp och bränslenivåmätarna som går att ta loss var för sig då instrumentet sitter på sin plats, men om wiren gått av någonstans så kan man ju skruva loss det ifrån mätarhuset utan att ta ner detta men du skriver att wiren gått itu vid kopplingen? Menar du då själva växeln inne i mätarhuset eller?
Den mässings hylsan som sitter på sidan av huset. Det verkar vara en cm stump som har fastnat där inne, ny kabel och allt.

Det är nog bara att riva ur så man kan skaka den som en ketchup flaska ;-)

Det är på min 67:a föresten.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Hastighetsmätare, hur tar man ur?

Post by granfot »

Jag har samma problem som Rolf, hur gick det? Fick du ut mätarhuset, och gick det utan att plocka ner rattstången? Jag har försökt lossa rattstången på min Amma, men skruvarna sitter rätt bra, och det är nog den sämsta arbetsställningen jag varit med om. :)

Har ju ett utbyteshus att sätta dit från en nyare Amma, men måste som sagt få bort den gamla först, och jag ser inte fram emot det nu när bilen är en "rullande renovering". (Börjar jag riva i det där så går den från Rullande till Stående på några minuter... )
soulbrother
Posts: 51
Joined: Wed May 06, 2009 10:07 am

Re: Hastighetsmätare, hur tar man ur?

Post by soulbrother »

Bara att lossa hm-wire och kablar/lampor MEN tempmätaren bör man skruva loss och lägga åt sidan eftersom det tunna röret lätt skadas om man jocklar för mycket med det. Sedan bara de två muttrarna att lossa och ta ner hela mätarhuset åt sidan/neråt!
Allt som är värt att göra är värt att göras bra!
Post Reply