Bläster..underbara..bläster

Moderatorer
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Bläster..underbara..bläster

Post by amazonx5 »

Hej
Har för första gånger nu börjat använda en nyinköpt blästertank på 37L till mina amazonprojekt..7stycken :shock:
Och jag kan inte nog understryka det fantastiska med detta verktyg... :D helt otroligt underbart måste jag säga...allt detta slit med vinkelslipar och stålborstar (som jag naturligtvis fortfarande använder) gick mig åt huvudet...allt slipande men ändå aldrig helnöjd med resultatet....det blir alltid rost kvar hur man än bär sig åt :x
Visst blir det sand överallt men om man bara förbereder arbetet noga innan behöver det inte bli så farligt..jag menar täcka över dom delar man inte vill ha sand på och/eller hänga upp byggplast/lakan...eller bara köra på och dammsuga upp sanden som man förövrigt kan använda igen..bara köra sanden igenom ett grovfilter och i tanken igen...
Jag menar detta fantastiska resultat...ex mellan olika kaross skarvar på svåråtkomliga ställen...där jag förut fick ligga och skrapa med kniv blir nu klart på några sekunder med ett strålande resultat...
Oj oj oj vad positiv jag är märker jag.... :lol: och om ni inte redan äger en så kan å det starkaste rekommendera att skaffa en.
Sen skulle jag vilja passa på och ställa en fråga om det finns någon som kan mycket om blästrar.....jag kör just nu med en alldeles för liten kompressor ( bara 25L ) det jag funderar på är att skaffa en på 100L som ger 385L luft i minuter..blästern kräver 250 till 450L i minuten...
Det borde väl räcka??
Tacksam för svar...
Mvh Jonas :D
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: Bläster..underbara..bläster

Post by j.o. »

vart köper man den och hur mycket kostar den?
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Bläster..underbara..bläster

Post by amazonx5 »

Ex verktygsboden eller duabhuset kostar cirkus 1500:- och tro mig det är värt vartenda öre :P
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bläster..underbara..bläster

Post by QV »

Sälv köpte jag ju ett litet blästerskåp och har inte alls lika positiva känslor. Men den blästern du har är nog bättre.

den tilltänkta kompressorn är i minsta laget, har själv en på 60 liter och c:a 400 minutliter (4HK) och man vill ju alltid ha mer.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Bläster..underbara..bläster

Post by amazonx5 »

Blästerskåp enligt mig är ju också riktigt bra...men dom är lite för små för att få i hela amazonen :lol: fan kan dom inte göra större blästerskåp :lol:
Nej men seriöst så är ju den stora fördelen att man kan spruta direkt på bilen vilket är omöjligt i ett skåp...fördelen med skåpet om man har något som får plats är ju att man slipper allt sopande och dammsugande :)
Jaså..du tror inte kompressorn räcker...skit..ännu större...man blir ruinerad av att vara rost hatare :twisted:
/Jonas
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Bläster..underbara..bläster

Post by cruisingphill »

Amazonx5, vad för kompressor har du? Jag är förhoppningsvis (om min ekonomi och bättre hälft tillåter) i stundande köp av både kompressor och en sådan blästertank från DUAB, kompressorn jag kollat på ligger på 495L/min fritt avg. samt har 100L tank, jag har kollat rätt mycket på olika forum och den uppfattningen jag har fått är att dess spec. duger gott och väl men att folk som blästrar mycket gärna vill ha mer. Jag kan nöja mig med "gott och väl", "mer" har jag inte råd till..

För en femhundring till så får man samma kompressor fast med 200L tank, är det värt tro? Påverkar tankens volym så mycket, kompressorn måste ju ändå ladda upp då den gått ner till ett visst tryck?

Länk till 100L : http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=260

Länk 200L: http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=50
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: Bläster..underbara..bläster

Post by j.o. »

kan du lägga ut några bilder?
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Bläster..underbara..bläster

Post by amazonx5 »

Okey..låter intressant....den jag har nu är bara hobby komp..den får ladda luft i 5 min och så gör jag slut på den på 10sek...men jag måste ändå säga att den lille krabbaten kämpar på väl trots att det inte på långa vägar räcker till :)
Den jag funderade på kanske räcker till ändå....dom du länkar till verkar ju grymma...men vilket pris :lol:
Hade jag varit beredd att köpa den 100L som du visar så vet i fan om inte jag lagt till dom extra 500kronorna och fått så mycket mer....det tror jag allt..
Man får nog försöka att tänka så som du att lägger man ändå ut stora pengar på en kompressor så får man tänka mer än en gång om man inte skulle ta lite lite till och investera i en något kraftfullare kompressor...nåväl man får titta efter i plånboken om det finns någon kvarglömd gömma :lol:
/Jonas
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Bläster..underbara..bläster

Post by Lemmy 121 »

Såg att verktygsboden hade en blästertank på 20 liter för strax över tusingen. Man blir nästan sugen.
Man borde väl avverka bättre med en tank än med en vanlig friblåsande blästerpistol?
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Bläster..underbara..bläster

Post by amazonx5 »

Absolut bättre med sluten tank än en slang ner i blästersand...mycket mer tryck i sprutet :lol:
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Bläster..underbara..bläster

Post by Dukten JR »

Känner precis som dig. Finns inget bättre utgångsläge än en nyblästrad, rostfri pinal som man kan lacka..... Höjer ribban rejält på en renovering.

Jag började också med en mindre blästerpistol, sedan ett blästerskåp men tog steget fullt ut förra sommaren och köpte en riktig dieselkompressor och blästerklocka. Det är en 60-tals Atlas Copco på ca. 4000 l/m. Den drivs av en 3 cylindrig luftkyld Deutzmotor.

Köpte även till en riktig skyddshjälm med kolfilter, för dammet från sanden och oljedimman från kompressorn (som används som friskluft i hjälmen) är farligt.

Image
Image
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Bläster..underbara..bläster

Post by Lemmy 121 »

Blir nog att dra iväg en beställning på 20 litrarn då. Känns som att det kan vara väl investerade pengar.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bläster..underbara..bläster

Post by QV »

Dukten JR wrote:60-tals Atlas Copco på ca. 4000 l/m. Den drivs av en 3 cylindrig luftkyld Deutzmotor.
det räcker med 4000 l/m 8)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Bläster..underbara..bläster

Post by John »

Jag såg den här på jula den har 38l tank och kostar bara 1295kr
http://www.jula.se/blastertankset-38-l-123862
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Bläster..underbara..bläster

Post by amazonx5 »

4000L minuten........ :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Kanske kan använda den som skärbrännare istället.... :P :P :P :P :P :P :P :P
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Post Reply