Tips inför eventuellt amazonköp

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Tips inför eventuellt amazonköp

Post by anton_e »

Efter ca 2 år utan en amazon är suget för stort, jag måste ha en amazon igen :)

Kan någon vänlig själ skriva ner de vanligaste ställena rosten angriper en amazon? Det finns säkert 1000-trådar om detta men klockan är mycket och jag orkar inte söka igenom alla hundratals sidor..

Mvh/Anton
epaboy
Posts: 34
Joined: Sat Dec 26, 2009 9:16 pm

Re: Tips inför eventuellt amazonköp

Post by epaboy »

Runt framlyktorna, balken som skärmarna är fästa i, där golv och längsgående balk möts, tvärbalken, a-stolpen där dörrarna är fästa fast innanför skärmen, reservhjulsbaljan, mellan sandplåt ock bakskärm och i hjulhusen(skärmkanter) bak. Ja det blev ju en del ställen :roll:
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Tips inför eventuellt amazonköp

Post by Lemmy 121 »

Kolla med ficklampa under instrumentpanelen också. Allra längst upp, vid nedre hörnen av framrutan, hade det rostat hål åt mej. Tror det är ganska vanligt. Kanske går att kolla om du viker upp listen runt framrutan också. Kan vara värt att kolla samma sak på bakrutan.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Tips inför eventuellt amazonköp

Post by granfot »

Lemmy 121 wrote:Kolla med ficklampa under instrumentpanelen också. Allra längst upp, vid nedre hörnen av framrutan, hade det rostat hål åt mej. Tror det är ganska vanligt. Kanske går att kolla om du viker upp listen runt framrutan också. Kan vara värt att kolla samma sak på bakrutan.
Kapar tråden lite...
Har också rosthål där under, hur fixar man det? Lyckas inte hitta någon "ingång" förutom att plocka bort instrumentpanelen och svetsa därifrån? (Har aldrig lagat rost förr, har inte ens köpt svetsen som jag ska lära mig laga rost med än, så det kanske är en dum fråga... :oops: )
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tips inför eventuellt amazonköp

Post by QV »

För att laga rost måste man komma åt och slipa plåtrent.
Utan att ha sett "hålet" så gissar jag på att framrutan och intrumentbrädan skall bort

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Tips inför eventuellt amazonköp

Post by anton_e »

Det fanns rost i framskärmsbalkar, rost där a-stolpen fäster innanför skärmen, rost i sandplåt, rost i reservhjulsbaljan eller ett hål ovanför..
rosthål på andra sidan i bagaget, båda trösklarna............ Suck, blir nog inget köp
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Tips inför eventuellt amazonköp

Post by Lemmy 121 »

granfot wrote:Har också rosthål där under, hur fixar man det?
Japp, som du säger så blir det till att riva ur framrutan och instrumentpanelen för att komma åt. Du kanske kan laga utan att ta bort instrumentpanelen(beroende på hur stor skadan är) men jag gissar att det inte kommer gå.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Tips inför eventuellt amazonköp

Post by granfot »

Tror inte heller det går, upptäckte hålet när det blev blött på benet vid körning i regn... Kan få in hela handen i det utan att krångla och det ligger flagor av rost inuti hålet... :/ Nåja, bilen är köpt som ett projekt, där jag tänkt lära mig det mesta längs vägen... Så det är väl egentligen bara en punkt till på listan, ta bort framrutan. :P
Post Reply