Få bort instrumentpanelen, lossa på rattstången..

Moderatorer
Post Reply
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Få bort instrumentpanelen, lossa på rattstången..

Post by 19911209 »

Hej.
Jag har försökt sökt och donat men inte hittat nått vettigt svar. så gör en ny tråd.

Det är nämligen så att jag skulle skruva bort insstrumentpanelen från en amazon kombi -64 Men när jag skulle skruva bort rattstånen så märkte jag att det inte fanns några skallar, hur är de smidigaste sättet att lossa på dom?

Satt vanliga bultar på min amzon från 61-62.

Mvh Robert
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Få bort instrumentpanelen, lossa på rattstången..

Post by cruisingphill »

Det finns ett par olika tillvägagångssätt, antingen så hugger du runt den med en huggmejsel, alltså driver den runt med hjälp av ett spår, eller så gör du som jag gjorde, sätt två muttrar på varandra på ovansidan och spänn ner den övre tills hela skruven börjar skruvas ut nedåt, när den är tillräckligt långt nere så kan man ta den med en polygrip. Man kan också svetsa fast en mutter på den avbrutna skallen och på så sätt skruva ur skruven normalt, eller så svetsar du en mutter på ovansidan och sågar av skruven när du har skruvat ur den halvvägs.

Det finns enligt uppgift från andra på forumet nya brytbultar att köpa i reservdelshandeln, eller så sätter du dit vanliga bult om du tror att du kommer att ha anledning att skruva ner rattstången igen i framtiden.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Få bort instrumentpanelen, lossa på rattstången..

Post by A-masen »

Det är helt rätt som Cruisingphill skriver, men ett litet påpekande kan ändå vara på sin plats. Om inte annat, så som en upplysning till "överflödigt vetande".

Dom skruvar med avbrutna skallar ingick i satsen när man monterade rattlås. På senare modeller var det fabriksmonterat, men låsen såldes även som eftermarknadstillbehör, och torde passa alla modeller. Det var relativt enkelt för den händige att byta från låset i panelen till rattlåset.
Din -64 är för gammal för att ha fabriksmonterat rattlås, men det har säkert gjorts, som avsett, med brytskruvar av någon tidigare ägare.
armazon
Posts: 3
Joined: Thu Oct 28, 2010 5:45 am
Location: mora

Re: Få bort instrumentpanelen, lossa på rattstången..

Post by armazon »

det enklaste sättet är att borra bort "skallen" med en ganska stor borr. när detta är gjort så är det bara att dra ur rattstången. sen kan du bara skruva ur det som är kvar av bulten med fingrarna :)
LEV LIVET man har bara ett!!
M@rQz
Posts: 144
Joined: Thu Jan 14, 2010 11:22 pm

Re: Få bort instrumentpanelen, lossa på rattstången..

Post by M@rQz »

lånar tråden lite. tänkte byta instrumentbräda på min 62, är de en enkel uppgift, hur går man tilväga, mkt annat som behöver lossas.. en liten snabb beskrivning skulle hjälpa. mvh
Post Reply