Bilder

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Antingen har man bilens originalpapper med det första registreringsbeviset och nybilskvittot från volvohandlaren. Annars kan du ju testa att göra ett utdrag på ditt bilnummer från bilregistret. Du får fram de senaste ägarna på det viset, men inte alla tror jag. Har du fax kan du få det direkt via talsvar. Annars kan du ju ringa till bilregistret och prata med en spritt levande människa som säkert kan hjälpa till.

Har du några gamla papper med det ursprungliga bilnummret så står första bokstaven för det län som bilen rullade i. Den sk. \"länsbokstaven\". Det var roligare förr när man kunde se på bilnummret från vilken del av landet folk kom. Tänk dig en stackars Stockholmare som rullar genom byn i någon liten norrlandshåla, vad folk tittade när de såg länsbokstäverna på skylten! :)

På den tiden hade landshövdingen i varje län ett bilnummer med länsbokstaven och sedan en etta (1). I uppsala blev det ex. \"C1\", i Stockholm hade dock kungen \"A1\" och inte landshövdingen.

Jag åker med mina originalskyltar fram/bak på sommaren. Polisen säger inte mycket trots att det klassas som \"illegal felskyltning\". Jag skall ordna några smidiga fjädrande hakar så att jag kan hänga på den halvgamla skylten i aluminium från 1972 när man övergick till \"ABC123 skyltning\". Ibland åker även en liten skylt med \"1964\" på fram, men då ska det va något särskilt på gång annars får det vara.

Överskyltning? Nja, tycker jag inte... skyltar e kul! :)

Länsbokstäverna var för övrigt följande på den gamla goda tiden:

A, AA - Stockholms stad
B, BA - Stockholm län
C - Uppsala län
D - Södermanslands län
E - Östergötlands län
F - Jönköpings län
G - Kronobergs län
H - Kalmar län
I - Gotlands län
K - Blekinge län
L - Kristianstads län
M, MA - Malmöhus län
N - Hallands län
O, OA - Göteb. o Bohus län
P, PA - Älvsborgs län
R - Skaraborgs län
S - Värmlands län
T - Örebro län
U - Västmanlands län
W - Kopparbergs län
X - Gävleborgs län
Y - Västernorrlands län
Z - Jämtlands län
AC - Västerbottens län
BD - Norrbottens län

Några av dem är avskaffade idag. Exempelvis L (Kristianstads län), R (Skaraborgs län) och P (Älvsborgs län). Kanske fler?
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Post by Andreas Madsen »

Faxutdrag via Bilregistret ger dig bara de 3 (eller var det 5 ?) senaste ägarna. Dock står hur många ägare den haft totalt under bilens livstid .
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, jag hade för mig att det var så. Men man kan väl ringa till dem för att få information om den allra första ägaren? Det måste ju gå. Dessutom borde bilregistret kunna få fram information om det ursprungliga registreringsnummret också antar jag?
Mb_star
Posts: 69
Joined: Thu Dec 30, 2004 7:54 pm
Location: Mora
Contact:

Post by Mb_star »

jag har en 2 dörrars 61 med b18
men det kanske inte är så ovanligt.
Har haft följande årsmodeller:
59,61,62,63,64,65,66,67,68,69
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Allt du behöver veta finns antagligen här:

http://164.forum.bilia.se/viewtopic.php?t=88
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Mb_star wrote:jag har en 2 dörrars 61 med b18
men det kanske inte är så ovanligt.
Jo det är synnerligen ovanligt eftersom 2 dörrars b18 amazonens första årsmodell är 62.
Däremot är det mycket vanligt att vägverket har felaktiga årsmodellsuppgifter på tidiga amazoner, du har nog egentligen en 62:a.
Mb_star
Posts: 69
Joined: Thu Dec 30, 2004 7:54 pm
Location: Mora
Contact:

Re:

Post by Mb_star »

Lars Bd wrote:
Mb_star wrote:jag har en 2 dörrars 61 med b18
men det kanske inte är så ovanligt.
Jo det är synnerligen ovanligt eftersom 2 dörrars b18 amazonens första årsmodell är 62.
Däremot är det mycket vanligt att vägverket har felaktiga årsmodellsuppgifter på tidiga amazoner, du har nog egentligen en 62:a.
om jag tyder denna text rätt så är min bil en 62a
13134 va

http://hem.bredband.net/b215872/amazon/ ... ingar.html
Har haft följande årsmodeller:
59,61,62,63,64,65,66,67,68,69
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Ja.
Post Reply