Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?

Moderatorer
Post Reply
inhe
Posts: 10
Joined: Fri May 11, 2007 7:33 am

Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?

Post by inhe »

Hei
Noen som vet (ikke tror og mener) hvilket mekanisk tap man har gjennom drivlinjen på en P1800 (eller Amazon).
Eksempel:
Har målt 130 HK på bakhjulene på min P1800 (B20 med 2,26 l, KG 17 kam). Hvor mange DIN HK tilsvarer dette?
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?

Post by J.LUNDIN »

En exakt siffra på detta lär du aldrig få tag i, sådant brukar fabrikanterna aldrig lämna ut till allmänheten.... :(
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?

Post by Dieseltroll »

Hittade i en gammal bok att en amazon med B18A (75 SAE hk) skulle ha mellan 54 - 59 hk på drivhjulen.

Borde man inte kunna räkna ut förlusten med dessa siffror?

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?

Post by J.LUNDIN »

Visst kan man det, men som frågan är ställd så vill frågeställaren ha en exakt siffra och uppgivna 5hkr i skillnad gör ju inte saken bättre. Från andra tillverkare har jag sett siffror på exempelvis växellådor (Hewland), men inte på en hel drivlina.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?

Post by Rogge »

Dieseltroll wrote:Hittade i en gammal bok att en amazon med B18A (75 SAE hk) skulle ha mellan 54 - 59 hk på drivhjulen.

Borde man inte kunna räkna ut förlusten med dessa siffror?

// M
räknat på detta så har man ca 22-28% förlust i drivlinan.

förutsatt att effekten på bakhjulen är angiven i SAE hk med.

och med trådstartarens 130hk som utgångspunkt bör motorn lämna 158-166 hk på veven.

med reservation för fel givetvis.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?

Post by J.LUNDIN »

22-28% i förlust låter alldeles för högt i mina öron... :D Hewland har jag för mig angav runt 7% i förlust genom en av deras äldre växellådor och då innehåller den både växellåda och slutväxel.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?

Post by Hasse63 »

Vet inte om detta är nåt att räkna om i % men längst ner på denna amazonforumssida är det en som "räknat" i KW
http://amazonklubben.yuku.com/topic/744 ... ffekt.html
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?

Post by Rogge »

J.LUNDIN wrote:22-28% i förlust låter alldeles för högt i mina öron... :D Hewland har jag för mig angav runt 7% i förlust genom en av deras äldre växellådor och då innehåller den både växellåda och slutväxel.
tycker även jag det låter högt, men jag utgick bara från Dieseltrollets siffror..

har för mej att man brukar räkna med 15% förlust i drivlinan när man kör rullande landsväg o dylikt
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
inhe
Posts: 10
Joined: Fri May 11, 2007 7:33 am

Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?

Post by inhe »

Ja, nå har jeg selv vært inne på nettet og søkt. Jeg finner verdier på ca 16% tap for bil med bakhjulstrekk og manuell gearkasse, og ca 18% tap for biler med automatkasse. Ved 16% tap vil min P1800 som yter 130 Hk på bakhjulene da ha en effekt på ca. 155 Hk DIN. Dette virker fornuftig slik jeg opplever bilen.
rallyezon
Posts: 35
Joined: Thu Dec 29, 2005 11:00 pm
Location: Katsdorf / Österrike

Re: Mekanisk virkningsgrad gammel-Volvo?

Post by rallyezon »

Mätade en gång min 123GT ( efter "mild tuning") på rullande landsvägen.
Resultat :
prestation på bakaxel : 89 hk
släpprestation : 33 hk ( det är förlust på vägen från svänghjulet till bakhjular)
om man addera denne två värde så får man motorens prestation : 122hk
D.v.s. verkansgrad 73 % eller förlust 27%
Tyvärr blev det inte mer.
Vid BMW M5 hörde jag : motor 500hk, på hjulet 400 hk >>> förlust 20%. OBS. det är en hel modern bil !
Post Reply