Page 1 of 1

Oljud på 3:ans växel

Posted: Wed Aug 11, 2010 6:09 pm
by jfsebastian
Hej
Har just köpt en Amazon -65:a och oljudet från avgassystemet kamouflerade morrandet som är på 3:an när jag provkörde bilen.
Det är bara på den växeln.
Ibland är växlarna svåra att få i också, man landar i "mitten" och får inte i någon växel, ibland hjälper det att gasa till och sen funkar det fint.

Någon som har koll på vad det är för skit jag har??

Tacksam för svar som en oerfaren meck kan fatta och förhoppningsvis, åtgärda.

Re: Oljud på 3:ans växel

Posted: Wed Aug 11, 2010 7:38 pm
by QV
Lättaste sättet för e oerfaren är att byta ut lådan. En M40 kostar mellan 0 och 2000 kr.
För 2´skall den vara nyrenoverad

Ta vilken M40 du vill, Amazon, 140, 240, duett, pv....
Är locket fel, byt mot ditt.
Är medbringaren mot kardan fel så hitta en annan låda. (medbringaren är hyfsat lätt att byta om man har en avdragare)

/Janne

Re: Oljud på 3:ans växel

Posted: Thu Aug 12, 2010 6:55 pm
by jfsebastian
Men vad är det som är fel då?

Re: Oljud på 3:ans växel

Posted: Thu Aug 12, 2010 7:59 pm
by QV
Felet är i lådan. Lager eller drev.

Att riva lådan kan vara ett kul övningsobjekt men de kan vara rätt trickiga att få ihop. När du river lådan ser du felet!

/Janne

Re: Oljud på 3:ans växel

Posted: Thu Aug 12, 2010 8:27 pm
by jfsebastian
Jag har en extra M40-låda med kortspak som ligger i garaget, skicket är oklart då jag köpte bilen i måndags.
Vad ska jag riva för att kolla den lådan?

Re: Oljud på 3:ans växel

Posted: Thu Aug 12, 2010 8:37 pm
by Ragge
du får nog riva isär hela jäkla lådan för att kunna se vad som felar i den , just därför var det någon innan som föreslog att det lättaste är att byta låda ... du kan ju byta den och ha den tills du haft isär och fixat den 1,a ... då är ju bilen brukbar under tiden .

Re: Oljud på 3:ans växel

Posted: Thu Aug 12, 2010 9:22 pm
by QV
jfsebastian wrote:Vad ska jag riva för att kolla den lådan?
Förmodar att du har "långstina" i 65án
När du byter lock från kortspak till långstina så kolla ner i lådan. Ser det bra ut så försök.
Du kan ju alltid jämföra med den befintliga lådan om du tömmer oljan ur bägge.

Om man öppnar en låda river man allt. Därefter kollar man vad som är fel.

/Janne

Re: Oljud på 3:ans växel

Posted: Fri Aug 13, 2010 12:48 am
by jfsebastian
Som det är nu är det shortshift/speedshift i den, kortspakslådan ligger vid sidan.

Känns lite sådär att riva ut en låda och sätta i en ny utan att veta om den är ok eller inte.
"nya" lådan kom också med en B20, ursprung okänt eftersom jag inte kollat siffrorna på den ännu, inte på lådan heller.

Vem är Lång-stina? Finns det en kort-Ulla också?

Re: Oljud på 3:ans växel

Posted: Fri Aug 13, 2010 6:51 am
by QV
Om du inte är medlem i en Volvoklubb så skaffa medlemskap, sedan åker du ner till SVIS och lämnar in lådan för renovering.

/Janne

Re: Oljud på 3:ans växel

Posted: Fri Aug 13, 2010 9:25 am
by jfsebastian
Jag måste citera en av de roligate männen någonsin:

I don't care to belong to a club that accepts people like me as members.
Groucho Marx

Men jag antar att ett medlemsskap i Amazonklubben är på sin plats iallafall.

Re: Oljud på 3:ans växel

Posted: Mon Sep 06, 2010 1:49 pm
by 121
QV wrote:Om du inte är medlem i en Volvoklubb så skaffa medlemskap, sedan åker du ner till SVIS och lämnar in lådan för renovering.

/Janne
Vad kostar det på ett ungefär att få en M40 renoverad hos SVIS? De är nog främst lager för bottenstocken och kanske en synkring som behöver bytas för min del.

Re: Oljud på 3:ans växel

Posted: Mon Sep 06, 2010 4:54 pm
by QV
Om lådan är OK, alltså att det "bara" är synkringen.
Bottenstockens lagerbanor skall alltså vara OK så kommer de att byta in och utgående lager de 48 nålarna i bottenstocken samt de 7 rullarna vid den övre axeln. Detta tillsammans med packningar kostar en 1000 1500 i material + en 500 hundring i jobb. (min uppskattning, jag jobbar ej på SVIS och har ingenting med deras prissättning att göra) vill du ha ett renoverat lock för mindre glapp i växelspaken kostar detta extra. Är bottenstockens lagerbanor slut har du problem. Då jag var nere med min M41 fanns ingen bottenstock att få. (såsom jag uppfattade det)

Min uppskattning är att du inte kommer under 1500:- samt att det är leveranstid på jobbet, allt mellan 3-4 veckor och några månader.

Själv betalade jag 1800 för att renovera min fullt fungerande M40 låda 2005. Den hade då inga misljud eller stök för sig utan vart bara renoverad (efter 22000 mil) eftersom jag inte vill göra det om 30 år..... Nu så här efteråt så kan man tycka att det var onödigt eftersom jag har monterat M41 men det viste jag inte då

/Janne

Jag har inte diskuterat priser med SVIS
Det är en ren "chansning" från min sida
Har inte att göra med SVIS, jag är endast kund där
Nej M40 lådan är ej till salu!

Re: Oljud på 3:ans växel

Posted: Mon Sep 06, 2010 9:19 pm
by 121
Om renoveringen skulle stanna vid 2000 kr så är det faktiskt lite mindre än vad jag har befarat. Bilen har inte gått mer än 11300 mil så jag hoppas på att lagerbanorna i bottenstocken kan ha klarat sig. Likväl finns det ett sjungande ljud i lådan. Ettan går inte heller i helt smidigt vid nedväxling.

Överväxel skulle göra bilen mycket trevligare att köra, men i så fall går jag ifrån original utförandet. Bara att försöka acceptera att kolvarna nästan kommer flygande genom huven vid motorvägsfart...

Re: Oljud på 3:ans växel

Posted: Tue Sep 07, 2010 2:59 pm
by QV
Jag slutade att "acceptera kolvarnas fart genom motorhuven" när jag hade kört 750 mil första året. Kör man bara några hundra mil och mest korta sträckor så behövs igentligen inte OD men mycket tjänstekörningar till södra Sverige så tröttnar man på bullret. Där av frånsteget från original M40. Att man sedan redan gått ifrån "original" med tidtypisk A/C spelar ju också in :D

/Janne