Bälten fram och bak i en 65:a

Moderatorer
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Bälten fram och bak i en 65:a

Post by jfsebastian »

Jag har just köpt en 65:a som helt saknar bälten.
Är ingen orginalbevarare utan vill ha en bil som känns "säker" att köra.

Vilka bälten är billigast/bäst att köpa och hur gör man enklast med baksätesbältena?
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by 123GT »

Hej !
Det är nästan bara din fantasi som begränsar dig ang vad du skall använda och hur du skall göra. Men använd "SÖK" funktionen här på forumet, för en hel del tips, just nu får du 59 st träffar på ordet rullbälten ! :)
Annars finns det såklart flera här på forumet som kan tipsa dig om egna erfarenheter om du bara vill invänta svaren.
Lycka till !
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by John »

Jag har bälten från en volvo 140 de passar direkt i amazonens skruvhål men jag har bara bälten i fram
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by jfsebastian »

Tack, då återstår bara bälten bak att lösa.

Har sökt men hittade mest orginalkillar som vill sy egna bälten i orginalfärg med orginal spännen etc.
Just det, jag har en 2-dörrars.

Snik som funkar blir bra.
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by QV »

Hej Det är originalkillen som pratar

När det gäller bälten så måste rullen vara placerad på samma sätt (vinkel inte höjd) i din bil som den var i donatorbilen.
Fram så är de flesta bälten placerade någonstans på B-stolpen så där brukar det inte vara något problem att flytta över de till en Amazon. Man måste dock ta med fästet från donatorbilen till kardantunneln också.

När det gäller bak så får man alltså kolla hur rullen sitter i den bilen och sedan montera den i samma vinkel i Amazonen. De flesta tar 240 bälten och förstärker hatthyllan med lämpligt val av plåt.

Hur du monterar bälten bak bekymmrar inte bilprovningen (tror jag) eftersom de inte behöver vara där så blir det inte kollade.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by jfsebastian »

Bra, då blir det en tur till antingen bilskrot eller annat snart.

Jag kör som en lus utan bälten och med kassa bromsar. Jag är livrädd för bilarna framför (och bakom som jag inte kan hålla avståndet till).
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by brorsan »

QV wrote: Hur du monterar bälten bak bekymmrar inte bilprovningen (tror jag) eftersom de inte behöver vara där så blir det inte kollade.

/Janne
Nja, i praktiken är det ingen som bryr sig, men ska man hårddra det hela så ska bälten installeras enligt "fabriksmetoden" och dom ska vara fullt fungerande. Men som kompisen som jobbar på SBP säger: "Äh, ger man en två åker dom i alla fall bara hem och skruvar bort dom eftersom det inte finns några krav på bälte".
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by jfsebastian »

Det finns åtminstone EN som bryr sig, JAG.

Jag vill faan inte dö i en Amazon med en ratt genom buken, eller att mina kids flyger som lerduvor ut genom framrutan.

Skiter i bilprovningen, men mina ungar är det annorlunda med.

Det är MÅSTE med bälten för alla i bilen.
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by QV »

jfsebastian wrote:Jag vill faan inte dö i en Amazon med en ratt genom buken
Då behöver du montera delad rattstång på bilen för det sitter väll ingen sådan på en 65á
Ett annat bekymmer med Amazonen i "krocksäkerhet" är att motorn går rak in i kupen vid en frontning, på 140 trycks motorn ner under bilen. Är det någon som har räknat på förstärkningar så motorn trycks neråt istället?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by Ragge »

om jag skulle krocka någon av mina amazoner så illa att motorn trycks in i kupen, och jag hade överlevt ... skulle jag ändå dö inombords .... men detta är ju JAG , som är lite extrem och fanatisk !
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by 121 »

En Amazon -65, vare sig med eller utan säkerhetsbälten, skulle inte vara något alternativ om jag hade barn som jag ville transportera någorlunda säkert. Jag skulle nog inte köra dem i någon äldre bil än en Volvo 850 i så fall.
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by jfsebastian »

xyz

Det betyder ju att ALLA entusiastbilar borde bannlysa barn, och det är väl inte helt bra ur trivselsynpunkt, men fiffigt ur säkerhetssynpunkt.
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by Cpt Tuttle »

Fattar inte varför det här ständigt ska vara ett lika infekterat ämne... :roll:

Vad QV ville säga var ju bara att inte bilprovningen bryr sig om hur bältena är fästa i de allra flesta fall. Det lämnar ju ett större ansvar till dig själv. Du behöver inte ens ha några bälten där - det vill du ha - och det ansvaret tänker du ta själv. Finemang. Då gäller det ju bara att ta ansvaret för att de är ordentligt infästa också - och det vill du väl göra då bälten är något som monteras in för säkerheten och därmed är värdelöst om de sitter klent infästa för syns skull? Där har ju QV redan gett tips. Om du ändå är osäker, gå och kolla på hur de är infästa på någon modernare bil, helst en som har hatthyllemontage? Där syns ju hur förstyvningarna bör se ut. Litar du fortfarande inte på det får du väl kapa ur hela paketet från bilen som donerar bältena och svetsa ordentligt i Amazonens hatthylla, då har du ju t.o.m. fästen som är uppenbart krockprovade och godkända där...

Och nej, inte är en Amazon det säkraste på vägarna, men det är ju trots allt bättre med bälten än utan, eller hur? Man kan inte gå och vara rädd för allt...

Lugna er för fasen några hekto...
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by QV »

Krockar det gör man ibland. Jag har personligen skrotat en 140'a genom att stå till vid en stopplikt..... Vaknade upp på intensiven (SÖS) och när jag fick lämna ständig övervakning så såg jag min bil på förstasidan på DN.... Just min bil var ju inte så intressant för reporten utan det var ju mera den kluvna bussen som hade krossat min bil!

Men skall man ha största möjliga säkerhet så är det moderna bilar som gäller. Gammla bilar är sämre på alla sätt och det är upp till var och en att ta ansvar för sitt och sina barns liv. Om en tur i en gammal bil är det farligaste ett barn gör, tror jag inte men det är min synpunkt. Jag har bälten för fyra personer i bilen. Det var ett absolut krav från sambon. Om min infästning i bilen för bakbältena är optimal råder det delade meningar om på forumet men "min" punkt för att uppnå trepunktsbälte (istället för två punkt som det är original) anser jag vara likvärdig övriga punkter.

Listan på farligheter gällande Amazon borde vara
Få deformeringszoner
Motor i knät vid frontkrock
rattstång i magen vid frontkrock
Inga nackstöd för whiplas skydd
Klena dörrar utan sidokolisionsskydd¨
Allmänt svagt bakparti
enkrets bromssystem

Nu gäller inte alla punkter alla amazoner men vill man ha en Amazon och den skall vara så säker som möjligt så välj en av de absolut senare modellerna.

/Janne
jfsebastian wrote:Det betyder ju att ALLA entusiastbilar borde bannlysa barn, och det är väl inte helt bra ur trivselsynpunkt, men fiffigt ur säkerhetssynpunkt.
Varför stanna där, det blir ju ännu bättre om vi skrotar alla motorfordon äldre än 5 år.. men bäst blir det om vi tar bort alla motorfordon rakt av
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by AKK468 »

Vill man ha barn under 135 cm i bilen ska de ha bilbälte, det gäller utan undantag i alla bilar oberoende av årsmodell.
Att modifiera bilen med "nyare" delar är ingen dum idé men var hamnar den på forumet...? :wink:
If it works, don't fix it.
Post Reply