Bälten fram och bak i en 65:a

Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by QV »

tror att rulbälten bak faller under "flugvikts custom" så stoppar man in huvudet i custom avdelningen så laddar "tungviktarna" på en knock out så man åker rakt in i original igen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by brorsan »

Håller med om att det kan gå överstyr. För det första ska man ju faktiskt ha en himla otur om man hamnar i en krock/olycka övht. Sen tror jag de flesta, likt jag, kör extra lugnt med en gammal bil som Amazonen. Mest för man är rädd om bilen, och har man ungar i den så är man såklart extra försiktig som alltid. Att vägra sätta ungarna i en veteranare tycker jag känns som toppen på curlingförälder-kronan... Tycker man det är så farligt att köra bil bör man nog ta bussen i fortsättningen, bo i en plastbubbla och aldrig lämna hemmet. I sverige dör c:a 400 personer i trafiken per år, 7000 dör av rökning.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by jfsebastian »

Nu röker inte mina småttingar (inte än), så det argumentet går bort.
Håller med om curlingförädrastuket (vilket jag inte står för) så det återstår att göra det bästa jag kan med det jag har, dvs montera in vettiga bälten överallt och köra försiktigt, hålla avståndet framåt och be en stilla bön att bakomvarande bilister tar det piano.
Jag skiter i orginalstuket när det gäller bälten, men det är jag det.
Var och en blir salig på sin tro.

Så någon, länka gärna till en sida som ger "receptet" för vettig bälteslösning bak.
Såg någon som gjort någon fet bricka och satt i bakre hjulhuset, men missade att bokmärka den.
Hur gör man vid hatthyllan/C-stolpen?
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
AKK468
Posts: 93
Joined: Wed Dec 17, 2008 11:20 pm
Location: Gagnef

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by AKK468 »

Jag vet att det är farligt att leva för att man kan dö, ändå är min tioåring licensierad crossåkare :roll:
Det här med bälte på barn i bil handlar mer om böter, med 1500:- per knodd och 2500:- till rebellföräldern...
If it works, don't fix it.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by QV »

jfsebastian wrote: Så någon, länka gärna till en sida som ger "receptet" för vettig bälteslösning bak.
Såg någon som gjort någon fet bricka och satt i bakre hjulhuset, men missade att bokmärka den.
Hur gör man vid hatthyllan/C-stolpen?
Fet bricka i hjulhuset är precis det och inget annat.
Kolla på insidan var punkten "hamnar snyggt". Borra. dit med en bricka eller handknacka en grövre plåt. svetsa dit den eller låt den klämmas fast, Kladda dit underredsmassa.

C stolpe. Klart finns bulthål där från fabrik.

Hatt hylla. Ju större plåt ju bättre. Har inte sett någon vetenskaplig beräkning på plåtstorlek så dit val är lika bra som något du hittar på nätet. Du kommer inte heller hitta någon haverirapport angående bakre hemmagjord bältesinfästning! Svetsning av plåt borde vara starkare än klämd.

/Janne

blir det inte bra så kan man göra om senare.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by horgalaten »

Lugn o fin nu........

Jag ska montera i min 66a också. Barnens säkerhet går ju före i alla lägen. Kommer sätta rullen i hatthyllan vid bakrutan. Sen blir det väl att jag sätter fästet i tröskelbalkens insida.

Tar väl nått gammalt Volvobälte o öser i. Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by Cpt Tuttle »

Hur är det med bultar då, på tal om ämnet...

Jag har en PV 65a som har UNC-bult till bältesinfästningarna...
Tyvärr är det ju så att standard för säkerhetsbälten är UNF och därmed är ju alla bältesbultar man hittar just sådana.. :roll:

Gäller detsamma för Amazon 1965, att de har UNC alltså, eller är det bara PV som har det? Har en 66a Amazon på gården som jag gjorde en liten kik på, och den satt det just UNF på. :roll:

Tanken var ju att det skulle bli rullbälten i PVn också (fram, ska inte ha något baksäte i den) eftersom jag köpte bilen isärskruvad, givetvis med många delar bortslarvade, bl.a. bältena, jag har rullbälten liggande men inga originalbälten, och det känns dels lite bökigt med fasta bälten och dels känns det lite som att de kan ha åldrats väl så mycket efter nästan 50 år, men jag har inga bultar, och om man kan få tag på sådana så är jag väldigt tacksam på tips om var... :roll:

(Vid tidigare förfrågningar har jag fått diverse klämkäcka svar som att "biltema har börjat sälja tumgängad skruv" - jo tjena, det är ju inte direkt bältesbultar som ju är rätt så speciellt utformade, och "det sitter tumgängad skruv i amerikanska bilar och i många traktorer" - ja det hjälper mig ju inte direkt i det här fallet... Så jag hoppas att någon kanske har ett svar denna gång, ifall nu även Amazon körde med UNC de tidiga åren. :| )
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by A-masen »

Jag måste ändå försöka övertala dig med "Biltemamodellen", men något som är bra mycket bättre. Alltså i utbud och kvalitet.
http://www.sifvert-skruv.se/
Dom har skruvar i dom flesta förekommande gängor och i ett flertal olika material (hållfasthet m.m). Dessutom är dom kundvänliga och hjälpsamma om man har något "specialproblem". Dom förekommer i sammanhang med renovering av veteranfordon, för att inte tala om alla båtägare som dom har hjälpt. (Rostfritt o.s.v.)
Du bor i Kalix och dom här finns i Fjollträsk, men det fungerar med postförsändelse också.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by QV »

En tur på skroten och plocka bort bältesbultar på bilarna som sitter där kan ju mycket väl hjälpa dig i ditt problem. Att man kan undvika yngre Europeer och Asiater behöver du kanske inte någon upplysning om.

Det finns få genvägar till specialbultar men skroten är en rätt bra genväg.

/Janne

Man får ju ett antal plastbrickor på köpet under turen .....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jfsebastian
Posts: 50
Joined: Sun Aug 08, 2010 1:04 am
Location: Åkersberga

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by jfsebastian »

AKK468 wrote:Jag vet att det är farligt att leva för att man kan dö, ändå är min tioåring licensierad crossåkare :roll:
Det här med bälte på barn i bil handlar mer om böter, med 1500:- per knodd och 2500:- till rebellföräldern...
5500:- för att köra med ungarna i bilen?

Det är ju ett nytt innertak och ett par fina dubbla SU - glöm det.
En nyköpt 65:a, pärlvit (smutsgråflammig nu).
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by Fredrik Lofter »

jfsebastian wrote:Så någon, länka gärna till en sida som ger "receptet" för vettig bälteslösning bak.
Så här gjorde jag.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by Blomquist »

Cpt Tuttle wrote: (Vid tidigare förfrågningar har jag fått diverse klämkäcka svar som att "biltema har börjat sälja tumgängad skruv" - jo tjena, det är ju inte direkt bältesbultar som ju är rätt så speciellt utformade, och "det sitter tumgängad skruv i amerikanska bilar och i många traktorer" - ja det hjälper mig ju inte direkt i det här fallet... Så jag hoppas att någon kanske har ett svar denna gång, ifall nu även Amazon körde med UNC de tidiga åren. :| )
Har just monterat rullbälten från 140 och konstaterade då att den nedre bulten inte var lång nog och därmed inte gick att åeranvända.
Det skulle visa sig att dessa bult är UNC 3/8 och jag köpte mina hos en traktorhandlare (delgängade).

(Biltemasatsen innehåller INTE så grova bult)
210 -64, 223 -68
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by jånn »

Jag har en 123GT -67 där det redan fanns fast monterade bälten i baksätet. Nu har den bilen blivit en pärla som jag kör bara vi högtidliga tillfällen.
Jag äger även en bruksamazon, en 69:a, som inte hade bälten bak. För att kunna skjutsa mina 3 barn i den har jag monterat nya rullbälten där. Det var lite pyssel. Rullen är fastskruvad med genomgående bult i insidan av bakskärmen. Den måste sitta vågrätt för bästa funktion. Jag fick av ett vinkeljärn tillverka ett rundat styrjärn som jag med rätt vinkel skruvade fast i hatthyllan så att bältet löper från rullen över den rundade kanten upp till krampan där originalfästet satt. Detta står inte i monteringsanvisningen.
Det fungerar mycket bra. Barnen, 7,9 och 11 år, tycker bättre om rullbältet än det fasta bältet i GT:n. Enda nackdelen är att returfjädern kunde vara kraftigare men det gäller även bältena fram. Ett av barnen måste sitta fram så min fru kan inte samtidigt åka med. Hon åker helst andra bilar, ingen känsla för feeling.
40 år med GT
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Bälten fram och bak i en 65:a

Post by Cpt Tuttle »

Blomquist wrote:
Cpt Tuttle wrote: (Vid tidigare förfrågningar har jag fått diverse klämkäcka svar som att "biltema har börjat sälja tumgängad skruv" - jo tjena, det är ju inte direkt bältesbultar som ju är rätt så speciellt utformade, och "det sitter tumgängad skruv i amerikanska bilar och i många traktorer" - ja det hjälper mig ju inte direkt i det här fallet... Så jag hoppas att någon kanske har ett svar denna gång, ifall nu även Amazon körde med UNC de tidiga åren. :| )
Har just monterat rullbälten från 140 och konstaterade då att den nedre bulten inte var lång nog och därmed inte gick att åeranvända.
Det skulle visa sig att dessa bult är UNC 3/8 och jag köpte mina hos en traktorhandlare (delgängade).

(Biltemasatsen innehåller INTE så grova bult)
Framför allt så saknar de styrningen som krävs för att bältet ska kunna röra sig (och sedan andra problem som för liten skalle m.m.)
Jag tänker då främst på den övre fästpunkten i PV som ett problem (65a, som har enbart ett hål)...

Att hitta något att dra fast själva rullen, som inte ska vara rörlig, med, det är inga större problem men då var ju problemet som sagt övre fästpunkt.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Post Reply