Konvertering från likström till växelströmsgenerator

Moderatorer
salomon
Posts: 11
Joined: Sat Aug 07, 2010 11:37 am
Location: Ytterboda, Sävar (Umeå)
Contact:

Konvertering från likström till växelströmsgenerator

Post by salomon »

Jag har nyligt ärvt morfars gamla Amazon från 1965. Min kusin som haft den senaste åren hade plockat bort likströmsgeneratorn och det medföljde en ny växelströmsgenerator, som dock inte var monterad eftersom det var fel fäste...

Hittade på CVI-automotive ett fäste för generatormodifiering:
http://cvi-automotive.se/sv/articles/2. ... odifiering

Undrar om det är ett sånt jag ska ha? Passar det precis som det ska om jag beställer ett sånt. Har mailat dem, men inte fått något svar.

Saknas även batteri och jordledning till batteriets minuspol.
Skall jordledningen gå till skruvhålet i karossen precis bakom batteriet?
http://cvi-automotive.se/sv/articles/2. ... eri-kaross

Som ni märker är jag inte direkt hemma på området bilar. Men ska försöka få ordning på bilen så fler frågo lär komma.
Nybliven ägare till morfars gamla ljusblåa Amazon från 1965
Utan förkunskap, men med mycket vilja och endel hjälp ska den bli som ny igen...
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Konvertering från likström till växelströmsgenerator

Post by QV »

Eftersom du inte har angivet vilken växelströmmare du har så blir svaret på fråga ett lite av en chansning men JA om det är en 140 generator

På fråga två JA

/Janne

visst är det kul att läsa svar som är JA!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
salomon
Posts: 11
Joined: Sat Aug 07, 2010 11:37 am
Location: Ytterboda, Sävar (Umeå)
Contact:

Re: Konvertering från likström till växelströmsgenerator

Post by salomon »

Är en generator från Jacobson-Sweden Står nr. 3193 (x118/0018) 011029 (tillverkningsdatum?)
Står även IB351 14V 32mm på den....

Säger det dig något? Passar modifieringsfästet från CVI-automotiv till detta?
Nybliven ägare till morfars gamla ljusblåa Amazon från 1965
Utan förkunskap, men med mycket vilja och endel hjälp ska den bli som ny igen...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Konvertering från likström till växelströmsgenerator

Post by A-masen »

Du måste väl ha ett fabrikat på generatorn, Bosch, CAV, Delco, Magneti Marelli, SEV Marchal, Nippondenso eller något liknande?
Jag försökte googla på IB351 14V 32mm, men fick bara fram laddningsregulatorer. Inget fabrikat. Dom andra beteckningarna och namnet gav inget alls.
Kan du möjligen ta ett, eller flera foton, så kan det säkert underlätta identifieringen.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Konvertering från likström till växelströmsgenerator

Post by Hasse63 »

Fästet passar på motorn som är på länken ovan, frågan är om generatorn passar på fästet så fläktremmen ligger i linje. Är generatorn inte till B18/20 så passar den inte rakt av utan man brukar få kapa i generatorn så den passar, till o med skruvhålet kan vara för litet. Det underlättar också om fästöronens "klockslag" är något så när lika som på en originalgenetator.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
salomon
Posts: 11
Joined: Sat Aug 07, 2010 11:37 am
Location: Ytterboda, Sävar (Umeå)
Contact:

Re: Konvertering från likström till växelströmsgenerator

Post by salomon »

Står "Jacobson Sweden" på kartongen den ligger i. Kanske inte ens är orginalkartongen. Men generatorn ser ny ut. Har bilder, men hur lägger jag upp de här?

Jag ser ju att fästet passar B18/B20 och jag har ju en B16...

Hmm, mycket på ett järnspett :wink:
Nybliven ägare till morfars gamla ljusblåa Amazon från 1965
Utan förkunskap, men med mycket vilja och endel hjälp ska den bli som ny igen...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Konvertering från likström till växelströmsgenerator

Post by A-masen »

Så här lägger du in bilder på enklaste vis:

Jag har sagt detta många gånger förut, så jag är nog mest känd för det?

Se till att du har dina bilder i ditt fotoalbumprogram i datorn. Gärna redigerade, uppljusade och eventuellt beskurna. Lägg dom inte heller "långt bak" i en massa undermappar som du sedan inte hittar när du skall lägga upp dom på forumet.
Sedan går du in här: http://forumbilder.se/ Här väljer du Bläddra. Nu kommer du automatiskt till ditt fotoalbum. Där markerar du den bild du vill visa, och trycker på Öppna, tror jag det står i min dator? Då är du helt plötsligt tillbaka på Forumbilder. Nu väljer du först att bocka av texten publik bild, det är din egen i detta fallet, sedan klickar du Ladda Upp. Nu kommer du till en ny sida, där du skall välja hur din bild skall visas. Då har du två rutor över varandra. Där väljer du den undre av dom två stora. På den översta raden i den undre rutan markerar du så att texten blir blå, dra med pilen utmed raden. Var noga att raden bli blå. (Hotlink för forum alt 1). Nu trycker du samtidigt på tangenterna Ctrl och C Då har du sparat länken till din bild.
Nu är det dags att gå in på Amazonforumet. Där skriver du ditt inlägg med det du vill säga och väljer en ny rad med Enter
Nu trycket du samtidigt på tangenterna Ctrl och V då ligger din länk där i ditt inlägg. Om du tycker att du är färdig med det, så trycker du på Förhandsgranska. Då får du upp så som inlägget kommer att se ut med text och bild. Är du nöjd så trycker du på Skicka, och allt är klart.
Detta är ett mycket enkelt och nästan reklamfritt program. Det är helt gratis och kräver ingen inloggning. Man kan heller inte spåra din dator för att ställa till otyg, om man vore en sådan illvillig person.

Tycker någon att ni har läst det förut, så har jag kopierat mig själv från ett tidigare inlägg. Och för att vara opartisk, det finns många saiter för att lägga in bilder, men det här är nog den enklaste och mest användarvänliga.
salomon
Posts: 11
Joined: Sat Aug 07, 2010 11:37 am
Location: Ytterboda, Sävar (Umeå)
Contact:

Re: Konvertering från likström till växelströmsgenerator

Post by salomon »

Här kommer bild på generatorn. Hoppas de hjälper så jag får svar på om konverteringsfästet från CVI fungerar.

Image

Image
Nybliven ägare till morfars gamla ljusblåa Amazon från 1965
Utan förkunskap, men med mycket vilja och endel hjälp ska den bli som ny igen...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Konvertering från likström till växelströmsgenerator

Post by Hasse63 »

Ser nästan ut som en kopia av en Bosch generator.

Om du borrar upp hålet till höger i bild till 13mm. så kan du skruva dit den, MEN om generatorns remskiva ligger i linje med dom andra vet man bara då man provmonterar generatorn. Hur som hälst så finns det bara "ett" fäste att köpa och det är för en originalgenerator, så köp ett färste eller låt någon göra ett.

En SEV Originalgeneraror till B20 är det från anliggningsytan på generatorn nedre fäste (det mot blocket) och CC på remskiva ca 60 mm. Vad är det på din?
EDIT:

Gjorde en bild som visar vilka mått jag menar.
Image
By hasse63 at 2010-08-12
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
salomon
Posts: 11
Joined: Sat Aug 07, 2010 11:37 am
Location: Ytterboda, Sävar (Umeå)
Contact:

Re: Konvertering från likström till växelströmsgenerator

Post by salomon »

Måtten stämmer ganska precis med måtten på min generator. Har en "dubbelskiva" för remmen så har två alternativ. Ca 60mm och ca 75 mm

Så vad göra? Be någon tillverka eller beställa det färdiga konverteringsfästet?
Får väl försöka kolla och se hur det ska sitta. Hmm... Ska fästet förresten sitta i övre eller undre hålet?

Hur lätt är det att borra upp hålet till 13mm i typ bly?!

Tack för all hjälp hittills 
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Konvertering från likström till växelströmsgenerator

Post by Hasse63 »

Har du nån som kan göra ett fäste så blir det kanske billigare? du måste ju ändå ha ett hur som hälst. OM du inte ska ha en likströmmare.

Som jag skrev ovan så är det det högra hålet du ska borra upp och det är aluminium så det går lätt om man har maskiner/ grejer. Har du inte det så åk till en mekanisk verkstad och ta med en bullpåse så borrar dom upp hålet åt dig.
Sen använder du det inre remspåret och skruvar dit generatorn i nedre hålet med förmodligen en M12 skruv. i övre hålet har du sen ett "spänjärn" med den spänner du remmen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Konvertering från likström till växelströmsgenerator

Post by Ragge »

har sökt runt lite här efter el schemat till hur man kopplar vid byte från likströmmare till växelström generator , men ej funnit nåt ... synd att det inte ligger i denna tråden som andra så fint skissat det mekaniska i samma arbete . om någon skulle hitta var det står , skulle jag bli glad om det länkades hit till denna tråd , jag fortsätter att leta under tiden och lägger in länk själv OM jag finner kopplingsschemat ...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Konvertering från likström till växelströmsgenerator

Post by A-masen »

Här är en länk: http://user.tninet.se/~dgq625u/brukstips.html

Kanske inte den bästa, han har valt en äldre växelströmmare med separat laddningsregulator. Dom flesta av dagens generatorer har inbyggd regulator. Då blir det för övrigt mycket enklare.

Finns säkert fler länkar om detta, QV, var är du?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Konvertering från likström till växelströmsgenerator

Post by QV »

Har inte kommit så långt i mitt byte till växelströmmare ännu.....
Jag försöker hitta en generator som lämnar mer än 70 A och är någorlunda modern.
Har bara donatormotorn en vevaxelnremskiva med motsvarande diameter som b18 bygger jag ett konverteringsfäste till generator så man slipper skära i den som vissa (utmärkta) beskrivningar visar.

Vi pratar alltså om de två kablarna som kommer ifrån elhärvan upp till likströmarens laddrelä
grov - till batteriet
tun - till laddlampan
inte om de tre som går mellan generator och laddrelä. Dessa "kastas" tillsammans med generatorn.

När det gäller inkopplingen av det elektriska så har man på en modern generator bara två anslutningar.

en grov som går till batteriet via startmotorn. Man kan behöva byta kabeln mellan startmotor och generator till en längre/grövre ifall man inte vill skarva den på plats. Det finns bara en punkt att fästa denna på generatorn eftersom en grov kabel skall ha en grov anslutning men är oftas märkt B+

Sedan har vi kabeln till laddlampan.
En generator behöver laddlampa för att start laddningen. Det är inte så noga med storleken på lampan men den som sitter där nu är rätt bara den är hel...
sladden skall skarvas och kopplas in på generator. Om du kollar på den beg genarator du har så är det oftas bara två anslutningar som har varit använda. Det är dessa två du skall använda. Du kommer inte ta fel på vilken du skall använda till grov respektive klen kabel.

Det finns tabeller på vad anslutningen heter för de olika märken, detta eftersom det inte finns någon vettig standard samt att det finns fransmän som vägrar att göra som resten.... denna tabell kan finnas under FAQ men det kommer jag inte ihåg på rak arm.

Generatorn bör snurra år rätt håll eftersom man vill att kylningen skall fungera.

/Janne

Fortfarande förrvirad fast på en högre nivå :-)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Konvertering från likström till växelströmsgenerator

Post by Ragge »

QV wrote:
Fortfarande förrvirad fast på en högre nivå :-)
hahaha, välkommen i gänget !!
Post Reply