Amazon Coupé besiktad och klar

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Amazon Coupé by Thorre UPDATE 2011-05-31

Post by volvoamazon1967 »

Håller med, uppdate :D Det här blir ju något alldeles extra.
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé by Thorre UPDATE 2011-05-31

Post by Thorre »

Lägger upp en update senare idag mer om klädseln/inredning
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon Coupé by Thorre UPDATE 2011-05-31

Post by 123GT »

Hej Thorre ! Kul att se din update och instämmer...vi vill se mer ! :) Håller också med om att inredningen ser riktigt snygg och spännande ut !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Amazon Coupé by Thorre UPDATE 2011-05-31

Post by benge57 »

Vill se!!!!!!!!!!!!
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé by Thorre UPDATE 2011-05-31

Post by Thorre »

Hej nu kmr update jag lovade! :)
Image
Image
Lackering under huven
Image
Image
Ratt, lackerat ratten i ferrari röd och tagit bort färg på signal ringen.
Image
Polerade upp mässingen i hastighetsmätaren
Image
Kommer update sen, här har ni fått lite inredning =) Har också köpt röd matta till inredning.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Amazon Coupé by Thorre UPDATE sida 2 inredning

Post by Cpt Tuttle »

Ratten blev ju riktigt snygg
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé by Thorre LACKERAD! sid 2.

Post by Thorre »

Heeejsan allihopa!

Nu har vi lackerat amazonutten :) Så här får ni en liten försmak på hur det ser ut. Har inte tagit bort all maskering ännu och har bara hängt dit fälgar,snobbringar och navkapslar för och få ser hur det hela kommer se ut. Jag är jävligt nöjd över resultatet trots att vi lackerade den i garaget så blev det riktigt bra. Vi har iprincip jobbat konstant sen i onsdags och grejjat, slipat osv. Det blev två lager grundfärg som slipades efter det lackerats sedan så blev det 2lager på vita taket och 2lager på röda färgen. Vi slipade med 400-800as papper efter första lackering för att få en tjusigare yta.

Stora tack till far som fick reslutatet så bra! Och nu är det avgassystem & sy stolarna samt en jävla massa puts/poler jobb framför mig. Nu till bilderna... ->>>

Huven
Image

I Fredags for vi till däckladan och fick däckena borttagna så vi kunde slipa till fälgarna, lackera, återvända och få de nya däckena monterad med vita däcksidorna.
Image

Där var vi påväg till däckladan igen.
Image

Blev förbannat nöjd med däckena!
Image

Nya trumman monterad, här om dagen fick jag hem mina nya hjulcylindrar som är 7/8" som MÅSTE passa.
Image

Taket nyss lackerat, kom ej ihåg om detta var andra eller första varvet, men tror det var första varvet. Före
Image

Och efter! Ser mycket bra ut enligt mig..!
Image

: )
Image

Och framifrån
Image

Det är tänk att denna skall efterlikna en 1957-1959 så mycket som möjligt. Har delad bagage handtagen, bolstringen som följer ut på dörrsidorna, äldsta grillen. Har det mesta som är typiskt en äldre amazon. Vi valde också att inte göra någon corvette båge, då den ser mycket mer original ut så här. Kommentera på nu :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon Coupé by Thorre LACKERAD! sid 2.

Post by granfot »

Fränt! :)

Det tog en stund innan jag kom på vad som var fel med bilen, hade ju glömt att du kapat den. Så det är tillräckligt snyggt gjort för att man ska fundera på vad som är fel. :D
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon Coupé by Thorre LACKERAD! sid 2.

Post by Mats »

Är inte någon "vän" av kapade bilar, men jag måste tillstå att det blev väldigt lyckat i alla fall ! :D
Jag tycker att du har lyckats med färgvalet, då resultatet gör att det nästan "vattnas-i-munnen" och "vill-ha" känslan dyker upp ! :wink:

Snyggt !!!

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé by Thorre LACKERAD! titta gärna in sid 2.

Post by Thorre »

Vad kul att ni gillar det :) Kommer ny update snart då jag polerat en massa lister och monterat lite klädsel osv. Skall snart börja sy upp 2st nya stolar och en dörrsida.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon Coupé by Thorre LACKERAD! titta gärna in sid 2.

Post by Mats »

Skall bli mycket intressant att se ditt arbete på bilen !
Då jag såg bilen på dom första bilderna, så trodde jag inte det skulle bli så mycket bevänt med bilen, men du håller en hög arbetstakt och verkar få till det riktigt snyggt, så jag får ändra mig lite och säga att jag är imponerad och tror att det kommer bli riktigt snyggt till slut.
Vad du än gör, slarva inte, utan arbeta metodiskt och grundligt med hela bilen, så kommer du att bli mycket nöjd med resultatet !

Skall bli spännande att se bilder i fortsättningen ! :D

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé by Thorre LACKERAD! titta gärna in sid 2.

Post by Thorre »

Hejsan! Hade tänkt dra en liten update med utomhus bilder och lite saker som har gjorts/köpts.

Ena dörrsidan monterad med dörrsidoplåten. Ser helt OK ut!
Image

Original volvo amazon domkraft :) Kände att den var ett måste! Så har slipat upp den och lackerat den.
Image

Båda grillhalvorna monterad, prövmonterade blinkers.. märkte sedan att dom inte fungerade men det visade sig vara ett jordfel, så nu skall de monteras tillbaka igen. Lyktsargarna mina ser fördjävlig ut så blir till att handla nya. Detta var för att visa hur det ser ut/kmr se ut :)
Image

Dessa ringar som håller upp lyktan var jätte dåliga på min, som ni ser ( suddig bild ). Så vi inhandlade nya, som sitter monterad!.
Image

Så här ser däckena ut, original volvo snobbringar, äldre amazon kapslar. Ser riktigt bra ut enligt mig.
Image

Dags för utomhus bilder. Måste hitta på något sätt att skarva listerna längst bak...
Image

Ser ut som en karamell :)
Image

-62as front ombyggd till 57-59front.. Blev riktigt lyckat.
Image

Image

Måste försöka få tag på äldre bakljus insatser eller hitta på något sätt att kunna fästa bakljus glasen bättre.
Image

Image

Image

Har fått min beställning på volvo bokstäverna och bromsbackarna. Bokstäverna är monterad men bromsbackarna fixas nog i helgen samt luftning. Har även fått min nya kofångare, ser riktigt bra ut! Börjat koppla in de äldre insatserna för bakljusen. Har även polerat vindrute torkarna och putsat upp listerna runt fram och bakruta. Långlisterna på sidan av bilen sitter på. Farsan har varit och handlat rostfri plattjärn bit för tillverkning av ny list med mera. Här kommer lite godis bilder.


The holy amazon!
Image

En bild med blixt, obs huven måste juseras litegranna.
Image

Kom ej ihåg ifall jag tog en sån här bild förra update, får bli en ändå.
Image

Ny kofångaren, ser helt sjukt fräsch ut! Viktig detalj! Dock så hittar jag inte åt bultarna för att fästa den i karossen, får se vad jag hittar på.
Image

GOOOODIS
Image

Gör ett nytt försök och hoppas på fler kommentarer / visningar :)!
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazon Coupé by Thorre Utomhus bilder! titta gärna in si

Post by granfot »

Fränt! :)

Jag var lite skeptisk till bygget från början, men nu får jag väl anses som "konverterad" :) Den ser lite "brittisk sportbil" ut, men det är ju inget som är fel.

Bra gjort!
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Amazon Coupé by Thorre Utomhus bilder! titta gärna in si

Post by Mats »

Även undertecknad var lite skeptisk till en början, men nu har det verkligen blivit bil av denna också, dessutom mycket snyggt bygge !
Riktigt roligt att följa den här på forumet ! :D

Lycka till på besiktningen och ha en rolig och trevlig sommar ! :wink:

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé by Thorre Utomhus bilder! titta gärna in si

Post by Thorre »

Hejsan alla bilbyggare, updaten kom en vecka för sent! Så kan de gå. Över till bilder dirr.

Har monterat båda handtagen, gjort packningar till båda handtagen och fixat lås konstruktionen - så nu funkar dem.
Image

Likadant på andra sidan!
Image

Hatthylle skivan valde jag att göra i vitt, då jag har en klädsel detalj under fönster rutan som är vit + innertaket. Blev hyffsat bra, nöjd över resultatet. Kommer fler bilder på denna.
Image

Nya designen på dörrsidorna, har endast hunne gjort ena. Där har vi även dörrplåten med fortsättande bolstringen, dock måste listen som fortsätter ut på dörrplåten justeras.
Image

Dom där skivorna som jag gjort vet jag inte riktigt vad fan dom kallas, men vi säg sido torped skivor :P Tog fickan från dörrsidan och satt dom på de där skivorna istället, nu måste jag bara klä fäst listen till de där skivorna i samma röda vinyl som skivan är klädd i.
Image

Ännu en bild på hatthylle skivan!
Image

Andra sido torped skivan, blir lite krångligt att få dit den där, pga fästet för huvspaken och som dum som man var så drog man mycket el där från ljud osv, men det ska nog gå och ordna på nå vänster.
Image

Börjat putsa upp motorutrymmet med, syns kanske inte så mycket just nu men de är en del gjort och en hel del kvar.
Image

Har även köpt nya regplåtar fram och bak!
Image

Fram, ser fräscht ut :)
Image

Ser fräscht ut utifrån
Image

Bagagelåset, Har ju kopplat elektriskt lås så jag lyckades för några veckor sen få bakluckan att gå i baklås då jag skulle pröva låset, glömde att he strömbrytarn som är i bagaget :P Men vi kopplade förbi strömmen och kunde öppna luckan, så justeringen utav bagagelåset har jag lagt på hyllan tills framöver. Passade även på att lackera plåten som bagagelåset sitt i.
Image

Helhets bild, var ju ett tag sedan.
Image

De här är fäst listerna för sidotorped skivan, dessa ska jag klä i det röda tyget.
Image

Bakkofångaren, skulle egentligen ha monterat den idag men hatthyllan tog lite längre tid än förväntat och saknades en vagnsbult till ett stag så de får skjutas upp till någon annan dag.
Image

Vet inte om jag sagt detta förut eller men har ju tagit bort all rost och asfalt bak på kofångaren och målat med en rostskydds filler i silver, sedan har jag även slipat och målat fästjärnen!
Image

Har ju även köpt 1957s lyktsargar till amazon, fruktansvärt ovanlig och dyr blev dom men jag ansåg priset värt :)
Image

Dom är som mer rak än nyare amazon lyktsargar, dock krävs det en del justering med lyktpottan för att få perfekt passform med lyktsargen, ska be farsan hjälpa mig med det, funderar även på att montera dit mina ögonlock som bara ligger och dammar.
Image

Andra sidan, ser otroligt fräscht ut med NOS lyktsargar!!
Image

Har också monterat ena bagage handtaget, behöver en packning till andra sidan innan jag kan montera andra och de där packningarna är fruktansvärt ovanlig, så kanske blir till att göra en.
Image

Kofångare, dragkrok, regskylt och handtag monterad!
Image

Rakt bakifrån
Image

Dragkrok, uttaget för släpvagn kopplat/monterat och så pricken över i:et = Kromad skyddkopp till dragkulan!
Image

Nu sitter båda kickpanelerna monterad på plats
Image

Från en annan vy
Image

Regskylt monterad fram
Image

Kände bara för att ta med denna bild :)
Image

En liten helhetsbild
Image

Har inte så mycket mer material förtillfället
Post Reply