Kamaxel
Kamaxel
Har en kamaxel märkt S i min motor. Vet inte vad det är för axel, har volvo gjort den? Den har ett bra bottenvrid men varvar inte så långt. Kan någon berätta vad det är för kamaxel.
Har hittat att Comfort racing sålde en kamaxel märkt S som skulle ge 8-10 hk på toppen som det stod.
Har hittat att Comfort racing sålde en kamaxel märkt S som skulle ge 8-10 hk på toppen som det stod.
Re: Kamaxel
Står det någon siffra efter S? står det te x S 733 är det en A-kam och S761 är en S-kam
Finns många som sålt och säljer S-kammar, CWC är ett vanlig tillverkare som gör/gjorde dom i dålig kvalite. Originalet gjorde Volvo (R-sport)
Finns många som sålt och säljer S-kammar, CWC är ett vanlig tillverkare som gör/gjorde dom i dålig kvalite. Originalet gjorde Volvo (R-sport)
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Kamaxel
I Comforts katalog nr 23 står det att den ger 8-10 hk mer än R-kammen på samma topp , det är förövrigt hämtat ur R-Sportkatalogen , där det även står att den ger toppeffekt vid 6500-7000 varv , och att den är vassare vid lite högre varv jämfört med R-kammen men att den samtidigt ger sämre vrid på de lägre varven .
Last edited by jonny on Tue Aug 17, 2010 7:42 am, edited 1 time in total.
Re: Kamaxel
Har letat fram Comfort katalogen Nr 16-1982 och där står det "Kamaxel med slipning motsvarande Volvos S-kam. Ger ca 8-10 hk mer på topp än vad en K-kam ger. Lämplig till rally och rallycross. Art.nr 32-017 225:-"
Jag får plocka ur och kolla vad som står på kammen. Tror det är en omslipad som liknar A-kammen.
Jag får plocka ur och kolla vad som står på kammen. Tror det är en omslipad som liknar A-kammen.
Re: Kamaxel
Det är lika roligt varje gång med jämförelser där man inte anger något grundvärde som man kan utgå ifrån. Fa´n jag har missat att Comfort körde med snakeoil reklam på sin tid, kul...
Re: Kamaxel
Har plockat ur kammen och läser S 722, I gjutningen står K 235-C, LYD och Made in UK.
Någon riktig S kam är det inte för motorn gav bara 105 Hk på rullande landsväg med 1,5 mm planad topp och lite modifierade förbränningsrum och kanalerna uppslipade så att styrringarna är borta. Förgasarna är dubbla SU och 2" avgassystem.
Blir en D kam istället, den har jag provat förut och tyckte om, har även provat K kammen.
Någon riktig S kam är det inte för motorn gav bara 105 Hk på rullande landsväg med 1,5 mm planad topp och lite modifierade förbränningsrum och kanalerna uppslipade så att styrringarna är borta. Förgasarna är dubbla SU och 2" avgassystem.
Blir en D kam istället, den har jag provat förut och tyckte om, har även provat K kammen.
Re: Kamaxel
Du får kolla en gång till på stämpeln.. det stämmer inte med det jag har
Kan det vara S-772 du förväxlar med?
S733= A
S758= C
S760= D
S764= F
S772= K
S759= R
S761= S
Vad har du för SU och vilka nålar har du
Kan det vara S-772 du förväxlar med?
S733= A
S758= C
S760= D
S764= F
S772= K
S759= R
S761= S
Vad har du för SU och vilka nålar har du
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Kamaxel
Det är åldern (57 år). Det står S-772, det stämmer inte med din lista som säger att det är en K kam.
Förgasare= SU typ HS
Nålar= KC
Grenrör, gjutjärn med dubbelt utblås.
Fördelare, standard utan vacum kopplat.
Den testades ca: 15 ggr på rullande landsväg. Bilen användes i studiesyfte och vi skulle ha en bil med justerbar tändning och det var den enda vi hade för tillfället.
Förgasare= SU typ HS
Nålar= KC
Grenrör, gjutjärn med dubbelt utblås.
Fördelare, standard utan vacum kopplat.
Den testades ca: 15 ggr på rullande landsväg. Bilen användes i studiesyfte och vi skulle ha en bil med justerbar tändning och det var den enda vi hade för tillfället.
Re: Kamaxel
Varför skulle det inte stämma?
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Kamaxel
Har nu kollat på min nedgångna K-kam som är märkt precis som din.
Ännu en gång varför skulle inte märkningen i kamens ände stämma ? så vida den inte är omslipad, men det syns ju.
Ännu en gång varför skulle inte märkningen i kamens ände stämma ? så vida den inte är omslipad, men det syns ju.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Kamaxel
Det är så jag upplever det. Har som sagt åkt med D kam i en ungefär lika modifierad B 20 och det sägs att D och K ska vara snarlika. Upplever som att den inte varvar så som D kammen.
Sedan hade jag väntat mig högre effekt när jag körde den på en rullande landsväg, där gav den 105 hk.
Men det kanske är så stor skillnad mellan K och D.
Sedan hade jag väntat mig högre effekt när jag körde den på en rullande landsväg, där gav den 105 hk.
Men det kanske är så stor skillnad mellan K och D.
Re: Kamaxel
ja dom är snarlika. Då du åkte med D-kam så kan den motorn ha varit piggare än den ni testat, bättre topp och så.
B20E har 2 olika utföranden 130 och 135 hk. bör vara K-kam i utförande 2 då K-jet from 74 års-model och utförande 1 har då D-kam och D-jet
B20E har 2 olika utföranden 130 och 135 hk. bör vara K-kam i utförande 2 då K-jet from 74 års-model och utförande 1 har då D-kam och D-jet
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 124
- Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
- Location: Sollefteå(Krokån)
Re: Kamaxel
Men 105hk på rullande motsvarar ju ca 125hk på veven? Så borde väl stämma ganska så bra de
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....