Kamaxel

Moderatorer
Post Reply
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Kamaxel

Post by rolwig »

Har en kamaxel märkt S i min motor. Vet inte vad det är för axel, har volvo gjort den? Den har ett bra bottenvrid men varvar inte så långt. Kan någon berätta vad det är för kamaxel.
Har hittat att Comfort racing sålde en kamaxel märkt S som skulle ge 8-10 hk på toppen som det stod.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Kamaxel

Post by J.LUNDIN »

På toppen av vad då... :D :?:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kamaxel

Post by Hasse63 »

Står det någon siffra efter S? står det te x S 733 är det en A-kam och S761 är en S-kam
Finns många som sålt och säljer S-kammar, CWC är ett vanlig tillverkare som gör/gjorde dom i dålig kvalite. Originalet gjorde Volvo (R-sport)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Kamaxel

Post by jonny »

I Comforts katalog nr 23 står det att den ger 8-10 hk mer än R-kammen på samma topp , det är förövrigt hämtat ur R-Sportkatalogen , där det även står att den ger toppeffekt vid 6500-7000 varv , och att den är vassare vid lite högre varv jämfört med R-kammen men att den samtidigt ger sämre vrid på de lägre varven .
Last edited by jonny on Tue Aug 17, 2010 7:42 am, edited 1 time in total.
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Kamaxel

Post by rolwig »

Har letat fram Comfort katalogen Nr 16-1982 och där står det "Kamaxel med slipning motsvarande Volvos S-kam. Ger ca 8-10 hk mer på topp än vad en K-kam ger. Lämplig till rally och rallycross. Art.nr 32-017 225:-"

Jag får plocka ur och kolla vad som står på kammen. Tror det är en omslipad som liknar A-kammen.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Kamaxel

Post by J.LUNDIN »

Det är lika roligt varje gång med jämförelser där man inte anger något grundvärde som man kan utgå ifrån. Fa´n jag har missat att Comfort körde med snakeoil reklam på sin tid, kul... :D
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Kamaxel

Post by rolwig »

Har plockat ur kammen och läser S 722, I gjutningen står K 235-C, LYD och Made in UK.
Någon riktig S kam är det inte för motorn gav bara 105 Hk på rullande landsväg med 1,5 mm planad topp och lite modifierade förbränningsrum och kanalerna uppslipade så att styrringarna är borta. Förgasarna är dubbla SU och 2" avgassystem.
Blir en D kam istället, den har jag provat förut och tyckte om, har även provat K kammen.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kamaxel

Post by Hasse63 »

Du får kolla en gång till på stämpeln.. det stämmer inte med det jag har :roll:
Kan det vara S-772 du förväxlar med?

S733= A
S758= C
S760= D
S764= F
S772= K
S759= R
S761= S

Vad har du för SU och vilka nålar har du
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Kamaxel

Post by rolwig »

Det är åldern (57 år). Det står S-772, det stämmer inte med din lista som säger att det är en K kam.

Förgasare= SU typ HS
Nålar= KC
Grenrör, gjutjärn med dubbelt utblås.
Fördelare, standard utan vacum kopplat.
Den testades ca: 15 ggr på rullande landsväg. Bilen användes i studiesyfte och vi skulle ha en bil med justerbar tändning och det var den enda vi hade för tillfället.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kamaxel

Post by Hasse63 »

Varför skulle det inte stämma?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kamaxel

Post by Hasse63 »

Har nu kollat på min nedgångna K-kam som är märkt precis som din.
Ännu en gång varför skulle inte märkningen i kamens ände stämma ? så vida den inte är omslipad, men det syns ju.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Kamaxel

Post by rolwig »

Det är så jag upplever det. Har som sagt åkt med D kam i en ungefär lika modifierad B 20 och det sägs att D och K ska vara snarlika. Upplever som att den inte varvar så som D kammen.
Sedan hade jag väntat mig högre effekt när jag körde den på en rullande landsväg, där gav den 105 hk.
Men det kanske är så stor skillnad mellan K och D.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Kamaxel

Post by Hasse63 »

ja dom är snarlika. Då du åkte med D-kam så kan den motorn ha varit piggare än den ni testat, bättre topp och så.

B20E har 2 olika utföranden 130 och 135 hk. bör vara K-kam i utförande 2 då K-jet from 74 års-model och utförande 1 har då D-kam och D-jet
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Kamaxel

Post by Amazon_Sleper »

Men 105hk på rullande motsvarar ju ca 125hk på veven? Så borde väl stämma ganska så bra de :?:
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
Post Reply