lågt oljetryck på tomgång B16 / ersättnings förgasare Weber

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

lågt oljetryck på tomgång B16 / ersättnings förgasare Weber

Post by redheat »

har en traktor terrier med B16 C motor, skillnad bilmotorn B16 i amazon och pv är kamaxeln och förgasare

på tomgång när motorn närmar sig röd markering tempmätare, går oljetrycks mätaren in på rött, har ej mätt hur mycket tryck det är.

hur vet man om det är lagren i motorn eller oljpumpen som är dålig

kollade på vp autoparts, finns det ej oljepumpar till B16 att köpa??

använder 10 / 40 olja
Last edited by redheat on Sun Sep 23, 2012 1:11 pm, edited 1 time in total.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: lågt oljetryck på tomgång B16

Post by Arne »

Kolla först oljetrycket med en säker mätare, skulle det vara lågt oljetryck så brukar det vara lagren som är nötta, du har väl bytt olja innan så det inte är där felet ligger?
AVG
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: lågt oljetryck på tomgång B16

Post by redheat »

jag brukar byta olja varje år
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: lågt oljetryck på tomgång B16

Post by Torbo »

Om det oppstår en hard dyp lyd ved delbelastning og litt mer, kan det være slitte veiv- og delvis rammelagre. Men før den harde lyden kommer kan oljetrykket likevel være lavt på grunn av slitasje - helst lagerslitasje.

På B16 er det en trykkventil ved siden av oljefiltret. Denne kan du sjekke utenfra. Her kan det være røket eller slapp fjær eller hengende stempel, som påvirker oljetrykket.
Er du heldig er det årsaken?

Sjekk også at oljefiltret står riktig på plass med fjærspenn og at blikket innerst mot blokka er på plass inni filterboksen.
Dette kan på sikt medføre slitasje om det er feil.

Det ligger nok an til å bytte veiv- og rammelagre i det minste...?
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: lågt oljetryck på tomgång B16

Post by redheat »

Torbo wrote:Om det oppstår en hard dyp lyd ved delbelastning og litt mer, kan det være slitte veiv- og delvis rammelagre. Men før den harde lyden kommer kan oljetrykket likevel være lavt på grunn av slitasje - helst lagerslitasje.

På B16 er det en trykkventil ved siden av oljefiltret. Denne kan du sjekke utenfra. Her kan det være røket eller slapp fjær eller hengende stempel, som påvirker oljetrykket.
Er du heldig er det årsaken?

Sjekk også at oljefiltret står riktig på plass med fjærspenn og at blikket innerst mot blokka er på plass inni filterboksen.
Dette kan på sikt medføre slitasje om det er feil.

Det ligger nok an til å bytte veiv- og rammelagre i det minste...?

tryckventilen menar du den som sitter inuti skruven som håller oljefilter / koppen

när jag köpte traktorn hade tidigare ägare rört bort hattbrickan som sitter i oljefiltret som fjäder pressar emot, så oljefiltret hängde löst inuti koppen
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: lågt oljetryck på tomgång B16

Post by Torbo »

Trykkventilen sitter ved siden av/framfor oljefiltret og ser ut som en plugg. Ikke i oljefilterboksen.
Det du nevner om feil i oljefiltret kan ha medført den "trolige" slitasjoen i motoren. Jeg vet om to ferske tilfeller av dette.

Men du kan jo håpe på oljetrykksventilen i første omgang.
Denne: nr 63 og 64 på bildet er trykkventilen (stempel og trykkfjær). Rød pil....
Image
Skårpan
Posts: 9
Joined: Sat Apr 10, 2010 11:29 pm
Location: Ödåkra

Re: lågt oljetryck på tomgång B16

Post by Skårpan »

b16 oljepump har jag en liggandes! begagnad alltså... finns i ängelholm
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: lågt oljetryck på tomgång B16

Post by StefanM »

är det inte bättre att åtgärda vattentempen så den håller sig normal då? Äldre motorer kan ha snudd på obefintligt oljetryck på tomgång om det ändå ökar när du varvar. Det är liksom inte trycket som smörjer utan tillgången på olja.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: lågt oljetryck på tomgång B16

Post by Ola O »

Båfe jag och nej.

Utan oljetryck i smörjsystemet kommer inte oljan fram till de väsentliga delarna av motorn.

Detta innebär att visst kan du ha fullt tryck i motorn och sedan kommer ändå inte oljan fram. Jämför med en B21 modell äldre där oljekanalen upp till kamaxeln koksar igen pga uteblivna oljebyte.

Med andra ord tryck och flöde hänger ihop, alltså utan tryck inget flöde och tvärtom!
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: lågt oljetryck på tomgång B16

Post by StefanM »

ja självklart är det så men även om man utgår från att allt är okej så kommer man inte ifrån att äldre motorer kan ha extremt dåligt oljetryck på tomgång och det fungerar hur bra som helst ändå om trycket stiger när det blir lite mer varv.

Det finns äldre motorer som inte ens har oljepump utan endast förlitar sig på stänksmörjning och kunniga förare.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: lågt oljetryck på tomgång B16

Post by Ola O »

Motorer som är konstuerade för stänksmörjning är inte konstuerade som en motor med trycksmörjning.

Stänksmörjning på en bilmotor innebär väl att vi talar om motorer konstruerade på senast 30-talet väl?
Jag har ingen aning.

För övrigt finns i tabell nedskrivet vilket tryckintervall respektive motor skall ha för att vara ok.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: lågt oljetryck på tomgång B16

Post by Torbo »

StefanM wrote:ja självklart är det så men även om man utgår från att allt är okej så kommer man inte ifrån att äldre motorer kan ha extremt dåligt oljetryck på tomgång och det fungerar hur bra som helst ändå om trycket stiger när det blir lite mer varv.

Det finns äldre motorer som inte ens har oljepump utan endast förlitar sig på stänksmörjning och kunniga förare.
Du ha nok i prinsippet rett, men når disse motorene (B16) har god kapasitet på pumpa, og om oljetrykket går langt ned, er det nok fare på ferde! "Ugler i mosen"!
For å tenke høyt, ville jeg heller tatt opp motoren nå for å bytte lagre, om det ikke er trykkventilen, og samtidig fikset feilen med oljepumpa, enn å vente til det oppstår større skader, f.eks. slitasje på veivakslingen som kanskje må slipes om man venter for lenge.

Uten ha sett eller hørt på motoren, blir dette noe gjetting, men jeg er ganske overbevist om at det kan være smart å ta av bunnpannen og sjekke lagre, etter frst å ha sjekket trykkventilen.
redheat
Posts: 105
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:25 pm
Location: dalsland

Re: lågt oljetryck på tomgång B16

Post by redheat »

jag skall prova med 20 / 50W olja istället

jag har monterat en ny förgasare Weber 34 ICH med 27 mm halsring istället för den special förgasare som BM och volvo använde på B16C motorn, Zenith VME26 ,skall tydligen finnas på någon vauxhall också

köpte den från england för halva priset mot sverige

fick tillverkas en adapter från insugets 28 mm till 34 mm webern och ändra från 53 mm till 63 mm hålbilden.

motorn startade direkt och det gick att få motorn att gå på 500 varv

Kan rekomendera om era förgasare är dåliga på era B16 och B18 eftersom den är avsedd till det

http://misab.se/mf3078.php
Aron206
Posts: 1
Joined: Wed Aug 11, 2021 1:19 pm

Re: lågt oljetryck på tomgång B16 / ersättnings förgasare Weber

Post by Aron206 »

Fins det konverteringskit till spinoffilter B16
Post Reply