Vilken förgasare...(& tändning... ;) )

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Vilken förgasare...

Post by Zappafan »

Aldrig får man vara nöjd, stor skillnad på vridet från botten upp till 2500-3000 (går fint på tomgången) ,men sen är jag väl inte så impad upp till 5500 tycker nog det brölar mer än vad det händer, måste nog kolla upp vad det sitter för nålar i förgasarna, om nu sånt gör stor skillnad, ser bra ut på stiften vid Landsvägskörning 110 kmh ,avgassystemet (original/med dubbelt främre rör måste ju räcka till..) tändning står bra, är ju bara en K-kam i men ändå..
Amazon -66 overdrive
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vilken förgasare...

Post by Lars Bd »

Avgassystemet räcker inte till för en C-kam, Amazon har 7hk mindre än 1800S båda med B20B motor och skillnaden beror enbart på avgassystemet.

En rättelse, effektskillnaden gäller B18B detta står i verkstadshandboken för B18. Det finns inga liknande uppgifter i B20 specifikationerna, varför vet jag inte men kan bero på olika förutsättningar vid mätning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Vilken förgasare...

Post by Zappafan »

Ja, C-kammen har ju ett lyft på 9,9 mm & 264 gr Duration
K-kammen 10,8 mm & 277 gr Duration
,men ska man köpa avgassystem verkar det väl inte vara nån skillnad eller är rören "grövre" efter det tvådelade (på P1800) ? eller är det en annan ljuddämpare..
avgaserna blir ju kallare ju längre bak i avgassystemet, så då behövs det inte vara lika grovt kan man tycka,
har ju inte tänkt byta bort mitt fina rostfria avgas.. :sad:
Var toppfarten ca 165 kmh & 0-100 kmh: 16 sek..på den tiden det begav sig...eller hur går era bilar.. ;)
Amazon -66 overdrive
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Vilken förgasare...

Post by Zappafan »

Kollade på Ferritas sida, verkar vara samma efter dubbelröret på det som finns till Amazon om man ser på klammerstorleken, däremot är det grövre då till P1800 (typ originalersättning..)

Passar till:
Volvo Amazon P120, 121, 122 S, 130 Sedan
Årsmodell: 62-66

Anmärkning:Enkelrör
Klammer:1x42 mm, 2x48 mm (galvaniserade medföljer)
Image
Passar till:
Volvo Amazon P120, 121, 122S, 123GT, B18 / B20 Sedan
Årsmodell: 67-70

Anmärkning:Dubbel rör
Klammer:1x42 mm, 2x48 mm (galvaniserade medföljer)

Image
Passar till:
Volvo P 1800, 1800S, B18 / B20 Ch.Nr. 16.500-

Anmärkning:Dubbel rör. Exklusive monteringssats
Klammer:2x45mm, 2x52mm, 3x54mm (galvaniserade medföljer, köp till rostfria)

Image
Amazon -66 overdrive
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vilken förgasare...

Post by QV »

Motorn går inte riktigt som den skall men en B18a med Zenitförgasare och A-kam 153 GPS-fart
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Vilken förgasare...

Post by Zappafan »

Ja 155 "ska" dom väl gå från fabrik...
Amazon -66 overdrive
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Vilken förgasare...

Post by Zappafan »

Trodde faktiskt det skulle luftas lite åsikter, men flesta hänger väl på Facebook...
Amazon -66 overdrive
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Vilken förgasare...

Post by Arne »

Många gånger glömmer man att tändningen är viktig för att motorn ska gå bra. Har man en över 50 år gammal bil med ett tändsystem från den tiden så behöver det också uppdateras. Jag har monterat ett Ignition 123 programmeringsbart tändystem och det är som natt och dag mot det gamla. Man måste inte ha det programmeringsbara om man kör med en moderat trimning, det funkar bra med den modellen som har ett antal fasta lägen att välja bland. Man bör nog även byta tändspolen också för att det ska fungera bra.

Så har du förgasarna i perfekt skick och motorn i övrigt är bra och du ändå inte får den att gå bra så rekommenderar jag ett Ignition 123 tändsystem.
Last edited by Arne on Sun Jul 02, 2017 9:34 am, edited 2 times in total.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vilken förgasare...

Post by QV »

FB är inget för mig... Det blir liksom ingen ordning på trådarna utan bara en massa sprida komentarer, men folk gör som de vill.

En renoverad fördelare helst med elektronik som tar hand om impulsen från brytaren gör stor skillnad.
En fördelare från (typ) 123 ingnition är bättre.

Enligt mig så är det inget fel på original tändspole :-)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Vilken förgasare...

Post by Zappafan »

Man får skriva upp en sån på önskelistan, men ibland skulle det va kul att "bänka" en motor före/efter & se hur mycket det egentligen gjorde, för lättstartade är ju B18 alltid.... ;)
Amazon -66 overdrive
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vilken förgasare...

Post by A-masen »

Det finns en "reklamfilm" som visar hur stabil tändningen är med 123 Ignition. Jag säger reklamfilm inom citat för det är nog ingen dyr proffsfilmare som har gjort den? Men den visar övertygande hur lugn och säker 123 är jämfört med först brytarspetsar sedan en eftermarknadstillsats ungefär som dom Biltema sålde förr i världen. Och så 123 Ignition. Brytarspetsartändningen hoppar ungefär som ett hysteriskt flipperspel.
Sök det här på YouTube. Använd 123 Ignition som sökord och lägg till test eller något annat motsvarande. Du bör träffa rätt ganska omgående.

Här hittade jag filmen: https://www.youtube.com/watch?v=F1PFb46gKlc
Jag får nog korrigera mitt minne. Det var lite mer än en amatörfilm. Det är lite påkostat med mätinstrument och stroboskoplampa i någon sorts demonstrationsväska och lite annat plus stressig musik. Men 123 Ignition talar för sig själv.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Vilken förgasare...

Post by Zappafan »

En viss skepsism har jag alltid mot "reklamfilmer"... 8)
Amazon -66 overdrive
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vilken förgasare...

Post by A-masen »

Jag kan berätta lite av mina erfarenheter. Jag har ingen 123 Ignition och har inte heller haft någon. Däremot har jag prövat ett eftermarknadssystem av namnet Tribox 2. Jag har prövat dom i både bilar och i båten. Det gav en märkbar skillnad på startvilligheten och motorgången. Bilarna var en 142 -73 (tror jag?) med B20 A-motor. Och en 244 med B21 A-motor -78. Båten hade en Volvo Penta AQ 125, som är en marinupplaga av en B21. Till det ett 280-drev.
Just en båt är ju ett bra illustrationsexempel för den tar man ju upp på land på hösten och startar inte förrän ett ½-år senare. Det behövdes inte många nötningsvarv när man skulle starta första gången på våren med detta Tribox installerat. (I sammanhanget kan man poängtera att förgasaren, en Solex PAI, tror jag den hette (?) saknar choke!)
Tribox bytte namn under senare år på 80-talet, till något som jag har glömt. Och det finns inte längre. Det tillverkades i någon "källarfirma" i Bålsta utanför Sthlm. Tillverkningen lades ner när alla nya bilar fick datoriserad insprutning och avgasrening.
Kanske (?) en nackdel att det var en separat elektronikdosa ca 10 x 5 x 5 cm och en blygsam kabelstam, 5 - 6 kablar och endast en sensor som triggade på nockarna i originalfördelaren? Men det var en bättre ersättare för brytare och kondensator. Många sådana här system fick ju plats i fördelaren. Men det fungerade fullt ut med besked med Tribox.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vilken förgasare...

Post by QV »

A-masen wrote: Tue Jun 27, 2017 8:58 pm Brytarspetsartändningen hoppar ungefär som ett hysteriskt flipperspel.
Absolut.
Min fördelare var precis så här innan jag renoverade den. Med felmonterade fjädrar är de desutom ännu värre...
Men efter en kortare renovering och nyfettad så vart den lugn med bara några grader "hopp"
Men oavsett renovering eller inte så är elektroniskt "brytarsystem" bättre än utan och typ "123" blir ytterligare bättre.

Nu har ju motorn fungerat i 50 år utan "123" så det är ju inget krav men en förbättring blir det.

Men varför är då "123" så mycket bättre?

Hur många lyfter på rotorn och droppar olja på filttussen?
Om inte så blir fördelaren sämre för varje år.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vilken förgasare...

Post by A-masen »

"Men varför är då "123" så mycket bättre?"

Nja, det blir väl ett lite dubbelbottnat svar, tror jag. Först för att det är en fabriksny fördelare. Visst går det att renovera en gammal, men där finns ju hela tiden dom mekaniska delarna. Även om det blir renoverat så finns det alltid något som inte blir 100%. I 123 Ignition är ju allt elektroniskt. Inte så mycket mekaniskt slitage mer än på axeln och dess lager. Men den har inte den "sidotryckbelastningen" som en brytarfördelare har. Kanske inte några jättekrafter, men ändå.

Sedan kommer ju funktionen med elektroniska gnistor. Den här filmen har jag länkat till flera gånger förut men det kan ju finnas nytillkomna som inte har sett den. (Och det finns vederhäftiga motorkunniga som aldrig använder ordet explosionsmotor. Dom säger förbränningsmotor i stället. Filmen förklarar lite varför)

https://www.youtube.com/watch?v=sEf8va1S7Sw

Titta på tändstiftgnistan. Det är inte bara en gnista. Det är en hel skur med gnistor under en förhållandevis lång tid. Och detta är ju den verkliga fördelen med elektronisk tändning jämfört med en kondensatorurladdning. Som vad jag har förstått (läst mig till) är mycket kortare. En gnista, PANG! sedan är det över. En förgasarmotor fungerar bevisligen, men bränsleluftblandningen är inte alltid den ideala. (Här har jag läst ett litet uttalande om insprutningens fördelar framför förgasare, men vi kan ta det en annan gång) Men om man tänker sig att blandningen inte blev så bra, så händer det säkert att en del bränsledroppar aldrig brinner upp utan blåser ut i avgasröret i stället. Har man då en "långtidsgnista" så är ju chansen att fler bränsledroppar deltar i förbränningen. Med bättre bränsleekonomi effektivare energiuttag ur bränslet. Gör den enkla beräkningen att bränsleförbrukningen i en 2-litermotor från 60-talet är högre än dagens bilar. Men motoreffekten på lika stora motorer i dag är i vissa fall minst det dubbla. Allt är inte tändningens förtjänst, men den har en viktig roll.

Nu "faller jag tillbaka" till mitt transistoriserade system Tribox i jämförelserna. Där var det en extern elektronikbox och enbart en sensor i fördelaren. Alltså en handfull sladdar att koppla in. Instruktionen var bra och enkel så det var i och för sig inget problem med det. Men i 123 Ignition finns allt färdigt i den fabriksnya fördelaren. Och rent allmänt så har ju elektronik blivit både mindre och driftsäkrare med åren. Tribox var en konstruktion med rötterna i 70-talet. Den såldes från början som byggsats genom bl.a tidningen Teknik för Alla. Men konstruktören avslutade det för det var många som gjorde fel och klagade på funktionen. Därefter såldes bara färdiga enheter.

Nu finns ju dom här programmerbara 123 Ignition också. Men dom säger jag inget om för jag skulle nog inte själv klara av att programmera en sådan. Och jag vet inte, men det finns kanske jämförbara konkurrenter till 123 Ignition? Men dom får visa sig lite bättre om dom vill göra sig gällande.

Nu har jag inget behov av någon fördelare, men om det skulle vara så, då hade jag högst troligt köpt mig en 123 Ignition.
Post Reply