Oljetrågspacknng byte.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
kurre40
Posts: 24
Joined: Tue May 30, 2017 2:46 pm

Oljetrågspacknng byte.

Post by kurre40 »

Har hört att det ska gå att byta oljetrågspackningen utan att ta ut motorn bara lossa och lyfta den lite ,men om den ska lyftas i bak eller fram vet jag ej.kan det gå så mycket att man får ut tråget.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Oljetrågspacknng byte.

Post by Lars Bd »

Det finns en beskrivning i verkstadshandboken om hur man bär sig åt för att ta bort tråget med motorn kvar i bilen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Oljetrågspacknng byte.

Post by QV »

men roligt är det inte
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Oljetrågspacknng byte.

Post by amazon guy »

Lite desperat, men du kan också göra så att du klippper upp/delar packningen på mitten framtill, vilket möjliggör att sen kunna skjuta in den och sen kletar du bara på lite packningspasta i och runt om det delade ställe, enkel lösning som funkade bra för min del och på min B20.

Dennis
kurre40
Posts: 24
Joined: Tue May 30, 2017 2:46 pm

Re: Oljetrågspacknng byte.

Post by kurre40 »

Det var kanske ett enklare sätt att dela den.Det har ju funnits svart eller brunt klister i liten plåtburk som var mycket bra men kletigt men kommer inte ihåg vad det hette.jag har använt det tidigare. Tack för förslaget.
MVH/ Kurt
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Oljetrågspacknng byte.

Post by QV »

Dela den man måste.

Permatex "getsperma"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
kurre40
Posts: 24
Joined: Tue May 30, 2017 2:46 pm

Re: Oljetrågspacknng byte.

Post by kurre40 »

Hej. Det var någon som sa att man kan lossa den undre muttern på båda motorfästen och sedan lyfta motorn i framänden 6-7cm så ska det gå att få ut
sumpen .kommer nog att prova.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Oljetrågspacknng byte.

Post by QV »

Beskrivningen är nog korrekt men förvänta dig inte att få ut sumpen.
Du får bort packningen med lite vilja, och med lite flyt får du dit den nya också.

Det går men det är inte roligt
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
kurre40
Posts: 24
Joined: Tue May 30, 2017 2:46 pm

Re: Oljetrågspacknng byte.

Post by kurre40 »

Den packningen man köper är ju av kork. Finns det ingen av annat packningsmaterial som lite tåligare för den har ju så lätt att gå sönder.
Jag tänker att lossa oljetråget med motorn i bilen.Om det går åt pipan så får jag ta ut den.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Oljetrågspacknng byte.

Post by QV »

kork har jag inget minne av att det var just där.
Ventilkåpspackningen är av kork.

Har tyvärr ingen kommplett packningssats hemma till B18 för närvarande så jag kan inte kolla.
Vissa trågpackningar är ett pussel av flera bitar, då blir ju skarven bra iallafall...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
kurre40
Posts: 24
Joined: Tue May 30, 2017 2:46 pm

Re: Oljetrågspacknng byte.

Post by kurre40 »

Hej. Jag ber om ursäkt har glömt att skriva, det är till B 16 motorn till en 59:a ( ej B18 motorn.)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Oljetrågspacknng byte.

Post by QV »

Hur det är att få fram tråget på en B16 har jag ingen koll på alls.
På B18 så tar oljepumpen i stänkplåten i sumpen och djävlas med en.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Oljetrågspacknng byte.

Post by Arne »

Om du lossar på de främre motorfästena från kuddarna ska du kunna kränga ut oljetråget. I alla fall på PV går det, borde vara möjligt på Amazon också.
Kom ihåg att även ta loss temperatursensorn bak toppen så du inte knäcker den.
AVG
Post Reply