b18 slamrande missljud

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Goines
Posts: 16
Joined: Tue Oct 27, 2020 8:20 am

b18 slamrande missljud

Post by Goines »

Hej B18 vänner,

JAg provar och ser vad expertisen säger.

Jag har en nyligen inköpt pv 544 61a med b18 motor.

Enl information har den stått stilla ett antal år men innan dess rullat sparsmat dagligdags.

JAg har rullat den till vekstad några kilometer där den fått en enklare översyn och det kändes ok att rulla hem resterande 25 mil för fortsatt pyssel...

Motorn lät ok men mot slutet accelererade ett skramlande ljud och vid något rödljus stannade motorn och var svårstartad.
Jag var tvungen att ha lite choke utdragen hela färden för att minska ryckningar i gången och få en bekvämare färd hem. Borde inte ha något med aken att göra.

Som sagt, bilen verkade helt ok i 10 mil innan den visade på problem.

Först trodde jag det var oljeläckage då oljestickan var på nedre nivån. Bytte oljan men det förbättrade inget.
Kollande ventilerna och alla låg mellan 0,4-0,45 så inget dramatiskt där.

Kompressionen var jämn men kass - kall motor gav 9-9,5 på alla cylindrar. Lite olja i gav ca 11 på 3 av 4 cylindrar. en låg kvar på 9 oavsett...

Det låter i tomgång och framförallt vid låga varvtal. Vid högre varvtal upplevs det som lägre men det kan ju bero på högre motorljud rent allmänt.

jag tycker det låter som klapprande ventiler...

innan jag tar loss toppen och går vidare och river ner för mkt. Ärdet någon som har ett tips på vad det kan vara.
Bifogad video vid kompressionsprov kanske inte är lätt att höra men kanske någon känner igen ljudet.

min tanke är att ta av top, kolla ventiler och cylindrar ovanifrån, byta packningar montera ihop och prova igen. Förutsatt att inget annat ser konstigt ut.

Någon som har någon ide innan jag hittar på något onödigt ?

hoppas länken fungerar till min videosekvens funkar....
annars blir det svårt.

https://photos.google.com/u/1/share/AF1 ... E0UWoyb3RB



tack
/Gustav
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: b18 slamrande missljud

Post by Arne »

Möjligen kan det vara kamaxeldrevet som separerat från navet.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: b18 slamrande missljud

Post by QV »

Det kan ju vara slitna vipparmar till ventilbryggan.
Då måste man kolla spelet med ett smalare mått.

Hur mycket skit har du fått i glaskoppen till bränslepumpen?
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
autorepmek
Posts: 11
Joined: Mon Aug 26, 2019 6:14 pm

Re: b18 slamrande missljud

Post by autorepmek »

Börja med att lyfta ventilkåpan och kolla att alla ventiler stänger och att stötstänger sitter som de ska. Och att du har ett ventilspel på alla, men det tyder på att det är något med toppen efter som det blev ingen skillnad med olja så ringar verkar ok.



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
autorepmek
Posts: 11
Joined: Mon Aug 26, 2019 6:14 pm

b18 slamrande missljud

Post by autorepmek »

QV wrote:Det kan ju vara slitna vipparmar till ventilbryggan.
Då måste man kolla spelet med ett smalare mått.

Hur mycket skit har du fått i glaskoppen till bränslepumpen?
Slipa vippor det fixar jag och mycket annat


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

https://www.facebook.com/autorepmek/
Goines
Posts: 16
Joined: Tue Oct 27, 2020 8:20 am

Re: b18 slamrande missljud

Post by Goines »

Hej QV,

Så, nu har jag kollat ventilspel igen och de ligger ~0,45 alla och de jobbar som de ska när jag vrider runt fläkten.
Vad menar du med smalare mått? Om vipparmarna är slitna kan ev ett smalare ventilspel behövas?
Fast kan detta slitas så snabbt på 15 mils körning? möjligtvis justering kan gå snett men kanske inte slitas eller?

Jag tog av koppen och det var mkt skräp på botten men inte i filternätet. Enl bild. Det var ganska stora flag - känns som de kommer från insidan av bränslepumpen! Eller ska jag vara orolig att det kommer från tanken ?
Om det fanns större bitar skräp kan det ju funnits mindre partiklar också som kommit vidare till förgasaren.
Bör jag kolla om skräp kommit vidare tillförgasaren också? (jag hade tänkt kolla förgasaren också men kanske inte prioriterat map detta felet ...)

Den ser ju ganska sliten it även efter jag rengjort....
Packningen var tät innan men ramlade sönder när jag tog av den!
bränslepump
bränslepump
branslepump.jpg (640.82 KiB) Viewed 2662 times
autorepmek
Som sagt - ventiler verkar ok - ventiler och stötstänger sitter som de ska. 0.44 ventilspel.... hur ser jag om vipparmar är slitna och ev vippor behövs slipas?
"allt" verkar/verkade som sagt sitta ordentligt och inte skramla - så inget var löst.
JAg har vipparmen av och funderar på att ta av ventil och fjäder ....
Jag har redan toppen av i en blandning av rengöring och felsökning.



Arne
Kamaxel drev får jag kika på när jag återställt ovan lite mer och felet fortfarande kvarstår... Visuellt kan jag inte se att något är fel ännu så länge. Men ju mer slitet något bli - till kan ju för mycket slitet vara samma sak som fel.

Drar jag runt fläkten utan stötstänger löper cylindrar fint. känns inte som problemet sitter längre in in motorn.
Vilket känns lovande.
Så det känns spontant som det ligger någonstans i ventilmekanismen - gissar jag.

Några nya funderingar eller kommentarer på ovan?
ventiler underifrån
ventiler underifrån
ventil_under.jpg (419.03 KiB) Viewed 2662 times
Goines
Posts: 16
Joined: Tue Oct 27, 2020 8:20 am

Re: b18 slamrande missljud

Post by Goines »

Hej igen,

Fick visst inte med de andra två bilderna på cylinder ovansidan samt stötstänger...
stötstänger
stötstänger
stotstanger.jpg (358.97 KiB) Viewed 2663 times
cylinder topp
cylinder topp
top_Cylinder.jpg (952.47 KiB) Viewed 2663 times
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: b18 slamrande missljud

Post by QV »

Med smalare bladmått menas ett bladmått som inte är bredare än ventilskaftet.

Det är ju toppen på ventilskaftet som blir nedpressat av vipparmen.
Det är bara på den punkten som vipparmen slits.

Om du monterar bort ventilbryggan så ser du slitaget och kan själv avgöra om vi pratar någon "extra" tiondel i spel eller inte.
För om det är slitet där så kommer ett "normalt" bladmått att mäta spelet mellan toppen på ventilskaftet och den oslitna ytan på vipparmen.

Angående skräpet i bensinpumpen så skulle jag påstå att det kommer ifrån tanken.
Jag fick tömma min botten på pumpen efter 50 och 500 mil. Sedan så har jag inte haft någon direkt påfyllning.
Jag monterade också en slang med ett extra bränslefilter en stund innan förgasaren men där vart det inget i skräpväg så jag skulle inte vara speciellt orolig.

Angående lyftarna så är det ytan på botten som är intressant.
Ingen grop, utan plant skall det vara.
Rätt lyftare på rätt plats vid återmonteringen skall de vara.
Tuschpenna och nummer rekomenderas
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Goines
Posts: 16
Joined: Tue Oct 27, 2020 8:20 am

Re: b18 slamrande missljud

Post by Goines »

Hej,

Det går inte snabbt för mig. Men det är inte alls min mening heller...
Allt ser ok ut med mina ögon. Inget verkar onormalt slitet. JAg tror jag mäter rätt yta....

Sen hade jag för bråttom vid ett ögonblick tyvärr.
Lite ur fokus vid fel tillfälle så stod jag med 2 lyftare och är inte säker på vilket hål de ska vara i....
(de tjockare kamaxel lyftarna menar jag)
När jag drog upp dem en och en var de alla tighta med blocket och gled fint mot olja och topp.

Vad är risken med "fel lyftare på fel plats"? att de är någon 10 del olika i höjd?
Att de har olika diameter och passform är sämre?
inpassningen mot stötstång?


Sen undrar jag. Om jag vrider runt axelm manuellt enl bilden. Hur trög ska den vara i friläge?
JAg upplever att den ändå är ganska trög - mer än jag förväntat mig.....hur lätt ska den snurra nu när den är tom på olja - men förmodligen en massa olja kvar kring kamaxeln?
Spelar det någon roll vilket håll jag snurrar i detta läge? Allt mekaniskt är borta förutom kolvar och bensinpump vad jag vet (oljepump?)
innan jag skruvar av kåpan och kontrollerar dreven där bakom.
20201130_210444.jpg
20201130_210444.jpg (361.58 KiB) Viewed 2545 times
Någon som har något tips på ventilfjäder avdragare (behver den nog bara en gång i livet hoppas jag så en bra men inte proffs kanske...) eller en länkt till en bra "metod". Som många andra köpte jag en billig ...som jag lämnade tillbaka....
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: b18 slamrande missljud

Post by QV »

Problemet om man släpper ner "fel" lyftare mot kamnocken är att förslitningen kan öka. Alltså nock/undersida lyftare

Det är alltså undersidan på den "stora" som är intressant. Denna skall vara plan och är det en fördjupning så är det slitet.
Vilken stötstång som sitter var spelar ingen roll.

Ja du drar runt oljepumpen också.
Om du skall testa om den roterar lätt så skall fördelare och tillhörande drev bort också.
Läs i ett grönt häfte hur man ställer in den vid återmontage.
Inget som går sönder om man gör fel.

Att det tar tid gör inget. jag höll på i 10 år med min.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Goines
Posts: 16
Joined: Tue Oct 27, 2020 8:20 am

Re: b18 slamrande missljud

Post by Goines »

Problemet löst. Arne, din gissning var helt korrekt.

Kamaxeldrevet hade släppt och jag kunde dra det över muttern.

Nu ska jag bara få av resten. Den 36mm muttern sitter som berget. Har försökt både dra samt "slå" på ringnyckelns så mkt jag vågar. Jag får se om jag kan hitta någon hävarm. Nu får wd40 stå och dra tills jag provar nästa gång.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: b18 slamrande missljud

Post by Per L »

När du skall dra fast den stora muttern igen så drag den med föreskrivet moment.
När jag 1970 skulle byta dessa drev på min Amazon fick jag låna en 36-hylsa som vanligtvis användes till att dra fast bromstrumman på en VW. Dessa trummor skulle dras med ett högt moment och hylsan var således försedd med ett långt skaft.

Jag behövde inte ens ta i hårt när jag drog åt muttern när hela den gängade tappen på kamaxeln gick av. Arbetet gjordes "på trottoaren" utanför min studentlägenhet men det var bara att sätta igång och byta kamaxel också.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: b18 slamrande missljud

Post by A-masen »

Du frågade för en tid sedan om en "engångs" ventillyftare. Du kanske har löst det efter den här månaden? Men jag lyckades bra med en liten bit pansarrör, ett sådan stålrör som man drar elkablar i och en vanlig snickartving.
Röret var 25 - 30 mm långt och en diameter så stor att ventilskaftet och ventilknastren fick plats där inne. Detta är många år sedan men jag gissar på 15 mm diameter eller något i närheten. Det ser du själv när du har topplocket framför dig. Sedan filade jag pansarröret så att det blev som två "ben" på röret. Ett upp och nervänt U. Dom benen tryckte på låsningen på ventilskaftet och knastren ramlade ur när jag drog åt snickartvingen. Man behövde inte "Bergdra" eller ta i på något annat sätt. Lite lätt vrid bara så lossnade dom. Samma vi återmontering.
Ett inpass till detta: Använd gärna en magnetskål till detta jobbet. Finns på våra bilprylvaruhus.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: b18 slamrande missljud

Post by Arne »

När du skall dra fast den stora muttern igen så drag den med föreskrivet moment
När jag 1970 skulle byta dessa drev på min Amazon fick jag låna en 36-hylsa som vanligtvis användes till att dra fast bromstrumman på en VW. Dessa trummor skulle dras med ett högt moment och hylsan var således försedd med ett långt skaft.

Jag behövde inte ens ta i hårt när jag drog åt muttern när hela den gängade tappen på kamaxeln gick av. Arbetet gjordes "på trottoaren" utanför min studentlägenhet men det var bara att sätta igång och byta kamaxel också.

Om du har gamla uppgifter på momentet att dra kamaxelbulten så är det inte rätt, det är alldeles för mycket. Det är då som axeln kan gå av i gängningen.
AVG
Goines
Posts: 16
Joined: Tue Oct 27, 2020 8:20 am

Re: b18 slamrande missljud

Post by Goines »

Hej,

Momentnyckel har jag lånat -samt investerade i en 36mm ring nycket igår... på ett av bilprylsvaruhuset - den tyckte jag var ganska stor/lång i sig...
Har förstått att det är lätt att dra av / göra axeln svagare.
Vill helst slippa byta kamaxel också just nu...

Eftersom drevet inte sitter på särskilt bra får jag inget bra "mothåll"
Men jag ska ju iofs inte behålla inner ringen som sitter kvar på kamaxeln så jag funderar på att bara greppa med en tång istället.
fiberdrev
fiberdrev
fiberdrev.JPG (422.79 KiB) Viewed 2406 times
Ang ventil lyftare har jag lagt ner detta för tillfället. De läckte inte när jag provade med bensin så jag sparar den större motorrenoveringen till en annan vinter.
Annars var det ett pra tips.
magnetskål låter som en bra investering.
tack
Post Reply