Reservdelsmotor B18B, 496892?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
hadirajraj
Posts: 39
Joined: Wed Dec 10, 2008 1:12 pm

Reservdelsmotor B18B, 496892?

Post by hadirajraj »

Hej!

Har en svår fråga men hur vanligt var det att man förr bytte ut en B18 till en helt ny reservdelsmotor?

Eftersom B18 anses vara en "evighetsmaskin" som bara går och går, vad kunde motivera ett helt byte? Mycket hög oljeförbrukning alt. haveri? Var det billigare att bara byta ut hela motorn istället för att renovera?

Tack på förhand
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Reservdelsmotor B18B, 496892?

Post by QV »

En B18 skulle jag påstå behöver en helrenovering vid 20,000 mil.
Dom har även en tendens att slita ner kammar.

Så utan att igentligen veta påstår jag att det var mera ekonomiskt att byta motorn och renovera dom sedan. Kortare stopp för kunden och renovering på "1 ställe".

Man skall komma ihåg att det var mycket grusväg på den tiden och en resa mellan Malmö och Stockholm med bil tog 2 dagar.
En evighetsmaskin då och nu är inte samma sak.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Reservdelsmotor B18B, 496892?

Post by Blomquist »

Du skriver B18B; vad står det på klacken?
210 -64, 223 -68
hadirajraj
Posts: 39
Joined: Wed Dec 10, 2008 1:12 pm

Re: Reservdelsmotor B18B, 496892?

Post by hadirajraj »

Det står 92 på klacken.
Post Reply