Varm B18 har svårt att stanna

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
AmazonApan
Inlägg: 6
Blev medlem: sön maj 02, 2021 11:21 am

Varm B18 har svårt att stanna

Inlägg av AmazonApan » sön maj 02, 2021 11:40 am

Hej!

Ja, som rubriken säger. Efter att motorn fått upp värmen så stannar motorn först efter några sekunder när jag slår av tändningen. Är det detta som kallas glödtändning? Gissar på det! Har tankat 95, läst att 98 kan avhjälper detta eller finns det nåt annat man ska/bör göra?

A-masen
Inlägg: 1886
Blev medlem: tor jan 12, 2006 4:55 pm
Ort: Sverige

Re: Varm B18 har svårt att stanna

Inlägg av A-masen » sön maj 02, 2021 6:50 pm

Nr 1 kanske är att byta tändstift. Men annars är det väl sotning som gäller?
Och det är rätt som du frågar, glödtändning.

QV
Inlägg: 4951
Blev medlem: sön jan 30, 2005 10:47 pm
Ort: Mariefred

Re: Varm B18 har svårt att stanna

Inlägg av QV » tis maj 04, 2021 2:31 pm

Tanka 98 eller montera tjockare topplockspackning är väl det enklaste.
Har samma fenomen.
Jag tankar 98 i de fall det finns tillgängligt.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.

AmazonApan
Inlägg: 6
Blev medlem: sön maj 02, 2021 11:21 am

Re: Varm B18 har svårt att stanna

Inlägg av AmazonApan » ons maj 05, 2021 9:28 am

Tack för svar!

Jo planen är att testa 98, kallare tändstift, spraya lite vatten i förgasaren. I den ordningen.

AmazonApan
Inlägg: 6
Blev medlem: sön maj 02, 2021 11:21 am

Re: Varm B18 har svårt att stanna

Inlägg av AmazonApan » ons maj 12, 2021 8:11 am

Om någon undrar så löste det sig helt med 98 oktan!

QV
Inlägg: 4951
Blev medlem: sön jan 30, 2005 10:47 pm
Ort: Mariefred

Re: Varm B18 har svårt att stanna

Inlägg av QV » ons maj 19, 2021 2:06 pm

Jo 98 oktan är vad motorn vill ha.
Sedan vill den har mer bensin nu för tiden också.
Det är ju inte samma sort som på 60-talet.
Men allt det kan förgasarrenoverarna.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.

amazon guy
Inlägg: 439
Blev medlem: tor okt 25, 2012 8:30 pm
Ort: Malmö

Re: Varm B18 har svårt att stanna

Inlägg av amazon guy » ons maj 19, 2021 2:34 pm

Finns det några förgasarrenoverare kvar nånstans???

QV
Inlägg: 4951
Blev medlem: sön jan 30, 2005 10:47 pm
Ort: Mariefred

Re: Varm B18 har svårt att stanna

Inlägg av QV » tor maj 20, 2021 9:23 pm

Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.

amazon guy
Inlägg: 439
Blev medlem: tor okt 25, 2012 8:30 pm
Ort: Malmö

Re: Varm B18 har svårt att stanna

Inlägg av amazon guy » fre maj 21, 2021 8:52 am

Tack för tipset men dom lär ha slutat ta emot beställningar från privatpersoner för sisådär redan 10 år sen har jag hört....

QV
Inlägg: 4951
Blev medlem: sön jan 30, 2005 10:47 pm
Ort: Mariefred

Re: Varm B18 har svårt att stanna

Inlägg av QV » fre maj 21, 2021 1:11 pm

Dom säljer delar till privatpersoner iallafall.
Nu står det inget om renovering på deras sida.
Man får ringa och fråga, då vet man.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.

Blomquist
Inlägg: 1053
Blev medlem: tis feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Varm B18 har svårt att stanna

Inlägg av Blomquist » tor maj 27, 2021 5:42 pm

Finns en snubbe i Norrland som håller (höll?) på.
Annonserar på Blocket ibland. Googla
210 -64, 223 -68

Blomquist
Inlägg: 1053
Blev medlem: tis feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Varm B18 har svårt att stanna

Inlägg av Blomquist » tor maj 27, 2021 5:47 pm

Kom nu på vad det heter: Su-specialisten. Jag har ingen koppling til detta,
så vet inget om kvalitet och servicenivå.

http://sites.google.com/site/suspecialisten/
210 -64, 223 -68

F41
Inlägg: 13
Blev medlem: mån aug 13, 2012 6:48 am

Re: Varm B18 har svårt att stanna

Inlägg av F41 » fre maj 28, 2021 7:45 am

Jag hade bekymmer med min VN36 för ett par år sedan. Mycket glödtändning, ojämn och ryckig gång. Köpte renoveringssats och renoverade förgasaren enligt konstens alla regler med ultraljudstvättning av alla delar samt lämnade in den för inbrotschning av spjällaxelbussningar. Ökade på storleken på lågfartsmunstycket lite för att kompensera för dagens sämre bensin etc. Men jag fick ingen riktig ordning på den. Så det slutade med att jag ledsnade och köpte en Weber ersättningsförgasare på Misab (34ICH) samt en bränsletrycksregulator och det har jag inte ångrat. Blev som en helt annan bil. Jag upplever den dock som aningen tröttare, men den går mycket jämnare och finare. Webern har även ett elektriskt tomgångsmunstycke som just är till för att motverka glödtändning.
Det blir ju så klart dyrare med en ersättningsförgasare, men man får väga in att bara renoveringssatsen kostar en tusenlapp, och om man hittar någon som kan göra jobbet åt en så vill vederbörande förmodligen ha betalt för ett par timmars jobb. Och gör man det själv och är amatör som jag finns risken att det blir en del huvudkliande och testande innan man får ordning på den. Även om det är relativt enkel mekanik så är det en del funktioner som ska lira ihop.

Skriv svar