Page 1 of 1

B20 problem

Posted: Sat Jun 05, 2021 9:08 pm
by Thomasd
Hej!
Har köpt en A-traktor till grabben. Den går dock lite orent. Bytt stift, kablar och allt i fördelaren. Dock har förra ägaren satt dit en 085 fördelare där vacuumklocka är borttagen. Han jag köpte den av tror att det sitter en R-kam i, men han vet inte säkert. Sitter en Stromberg 175 CD 2 på den. Nålen är en B2AF.
Nu till problemet:
Den går orent, framförallt på halvgas. Låter som att soppan ibland tänds i avgasröret. Inga knallar men små puffar. Trodde först att den går för fett. Men stiften är vita så det betyder väl motsatsen? Kan det vara kamaxel? Eller att vacuumklockan är borttagen? Glöd tänder ibland men tror jag fick bort det nu när jag justerade tändningen lite. Ligger på ca 12gr vid tomgång.
Motorn är från - 73 har jag fått fram från motorkoden. Förgasaren är av den typen som man ej kan justera munstycket på.
Så vad tror ni?

Re: B20 problem

Posted: Sat Jun 05, 2021 10:18 pm
by Lars Bd
Nålen är avsedd för en B20A 69-70 så jag tvivlar på att den är rätt för en R-kam. Kör man med en nål som inte är anpassad till kam och fördelare kan motorn gå både för fett och för magert beroende på varvtal och belastning. Förgasarteknik kan kanske upplysa om vilken nål som är lämplig för den motor. Med dagens bränsle kanske inte ens rätt nål är rätt.
Fördelaren 085 saknar vacuumklocka från början och anses vara lämplig för trimmade motorer vilket kan betyda att det är rätt fördelare. Tyvärr är originalfördelare till B18/20 oftast mer eller mindre glappa vilket kan orsaka varierande och i sämsta fall utebliven tändpunkt. Med fel nål och en glapp fördelare kan man inte räkna med perfekt gång. Kolla fördelaren om den glappar radiellt och om möjligt ta reda på vilken kam det är, kan gå genom att mäta lyfthöjd och duration.

Re: B20 problem

Posted: Sat Jun 05, 2021 10:24 pm
by Thomasd
Denna fördelaren har haft en klocka. Det intygade förra ägaren. Den va nog kass, för de tog bort den och låste inre plattan med en svetsloppa.
Jag är ju inte säker på om det är en R kam. Vet ni lyfthöjder och duration på R kam respektive A kam? Nålen som sitter i ska ge en fetare blandning läste jag. Kan stiften bli vita av för fet blandning? De borde väl bli sotiga / svarta?

Re: B20 problem

Posted: Sun Jun 06, 2021 9:44 am
by Lars Bd
Du har nog rätt om att 085 ska ha vaccumklocka. Kamaxeldata för R och andra trimkammar finns här https://volvo1800pictures.com/document/ ... atalog.pdf på sidan 24 i det originaldokumentet.
Uppgifter för originalkammar finns här https://volvo1800pictures.com/document/ ... 20_B30.pdf under specifikationer kamaxlar.

Re: B20 problem

Posted: Sun Jun 06, 2021 10:17 am
by Thomasd
Hej! Mätte lyfthöjden nu genom att mäta stötstängerna på lägsta resp högsta läget. Pendlade mellan 5,5-6 mm. Så borde vara en halvsliten A-kam? Då borde inte problemet ligga där utan i fördelaren eller förgasaren?

Re: B20 problem

Posted: Sun Jun 06, 2021 4:06 pm
by Thomasd
Gått över förgasaren. Temperaturkompensatorn kärvar och står i öppet läge. Kan ju vara detta som är problemet? Kan man renovera den, eller behövs den egentligen? Kostar 1300 spänn för en ny så det vill man helst inte köpa.

Re: B20 problem

Posted: Sun Jun 06, 2021 7:36 pm
by Lars Bd
Frågan om det inte är ventillyftet som anges och om vipporna då har en annan utväxling än 1:1 stämmer det inte om man mäter stötstängernas lyfthöjd. Tidigare förgasare saknar temperaturkompensator så den kan inte vara absolut nödvändig, plugga om den inte går att fixa till. Det är inte omöjligt att någon har pillat på den, kan bli bra med en inställning.

Re: B20 problem

Posted: Mon Jun 07, 2021 8:35 pm
by Thomasd
Fixat iordning temperaturkompensatorn och bytt o-ringar. Går lite oroligt och ojämt. Eftersom stiften är vita så sänkte jag munstycket. Satt 1mm från kanten, men 2 mm är standard vad jag läst så sänkte det. Efter det gick den ännu sämre. Bluddrar mer och tänder ofta i avgasröret. Går ojämt på hela registret. Talar för fet blandning men stiften är ju vita? Jag får inte ihop detta... Kan tändningen stå fel? Kan stiften bli vita av för fet blandning? Borde väl bli svarta?

Re: B20 problem

Posted: Wed Jun 09, 2021 7:22 pm
by Thomasd
Hej! Gått igenom allt, tändning, förgasare m.m. Gick väldigt snålt innan. Fick upp blandningen lite så nu ser stiften ok. Dock poffar den ännu mer. Jag börjar misstänka att kamdrevet sitter fel. Har inga andra idéer

Re: B20 problem

Posted: Wed Jun 09, 2021 9:20 pm
by Zappafan
Om det sitter en R-kam i, så måste ju en enkel Stromberg var helt fel, minst dubbla förgasare.....

Re: B20 problem

Posted: Sun Jun 13, 2021 8:17 pm
by Arne
Det kan vara en spricka i grenröret som skickar avgaser till insuget, kolla detta.

Re: B20 problem

Posted: Sun Jun 13, 2021 8:29 pm
by Thomasd
Hittat två saker som fixade till det. En läckande grenrörspackning, plus att den nya kondingen som satt i inte fungerade. Satte i den gamla kondingen igen så nu tuffar den på som vanligt