B20 Marin, kylvattenläckage

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Re: B20 Marin, kylvattenläckage

Post by Ennavla »

TVR wrote: Thu Jul 29, 2021 7:27 am Det är extremt vanligt, finns nog inte många sjövattenkylda "AQ-motorer" kvar som inte har får antingen topp, block eller bägge bytta mot delar med ursprung från bilar.
Man pluggar vattenpumpens hål, borrar ett nytt för det lilla kylröret til termostathuset, pluggar värmeuttagen i bakkant och byter frostpluggar mot rostfria. Dessutom brukar man borra ett hål i bakänden på kylröret som går genom toppen för att förbättra flödet i bakkant.

Inga problem alls om det bara används rätt delar!
Tack igen för utförligt och sakkunnigt svar!

Ha det gott, hälsar

Micke
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: B20 Marin, kylvattenläckage

Post by amazon guy »

Ennavla wrote: Tue Jul 27, 2021 9:30 pm
amazon guy wrote: Tue Jul 27, 2021 5:34 pm Kollade på bilden igen och det är nog bäst du byter den andra pluggen vid sidan om med, visar den rostbubblor på utsidan som den gör så är det bara fråga om några veckor innan den går samma väg.....
Så sant. Jag tror jag ska se över dem alla...
amazon guy wrote: Tue Jul 27, 2021 7:17 pm Den amerikanska lagningsmassan heter J-B Weld men det är ingenting du behöver nu när det är självklart, enkelt och det enda rätta att byta frostpluggarna...
Prima, tack - det ska jag lägga bakom örat. Inte alls omöjligt att det behövs i andra sammanhang.

Tack igen för alla råd, mycket uppskattat!

--m
Även om du inte får tag på rostfria pluggar så kan du, tycker jag, sätta i vanliga som är mkt lättare att skaffa och förmodligen även billigare, för det tar många år innan dom rostar igen, dessutom är dom väldigt enkla att byta.....
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: B20 Marin, kylvattenläckage

Post by TVR »

Det skiljer 25 kr i pris mellan en rostfri och en standard. Finns på exempelvis KGtrim med flera.
Visst kan man sätta i standard pluggar men för mig är valet i alla fall lätt. Tunnplåt rostar väldigt snabbt i saltvatten och att göra om jobbet några få år senare för att spara in 75 kr verkar onödigt.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: B20 Marin, kylvattenläckage

Post by amazon guy »

TVR wrote: Thu Jul 29, 2021 1:33 pm Det skiljer 25 kr i pris mellan en rostfri och en standard. Finns på exempelvis KGtrim med flera.
Visst kan man sätta i standard pluggar men för mig är valet i alla fall lätt. Tunnplåt rostar väldigt snabbt i saltvatten och att göra om jobbet några få år senare för att spara in 75 kr verkar onödigt.
Ja men då så, är dom så pass enkla att få tag i och prisskillnaden försumbar, då är det inget snack om saken.... 👍👍👍
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Re: B20 Marin, kylvattenläckage

Post by Ennavla »

Hej!

Tack till alla som deltog i diskussionen - det var förstås inte en speciellt svår process att ersätta frostpluggen. Jag bytte för säkerhets skull båda - den andra var florstunn, så det var klokt att vara förutseende. Nu hålls motorutrymmet torrt igen!

Det som gör mig lite nervös framkommer ur mitt andra fotografi - det verkar som om det är rätt rostigt också innanför pluggen. Hur bekymrad borde jag bli över det här?

--micke
Bild 1.jpg
Bild 1.jpg (3.1 MiB) Viewed 1702 times
Bild 2.jpg
Bild 2.jpg (2.99 MiB) Viewed 1702 times
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: B20 Marin, kylvattenläckage

Post by amazon guy »

Det kan du strunta i, har du glykol i kylvattnet?
Glykolen förhindra rostbildning men då ska man haft det med från början annars kan det se ut så här, men som sagd, inga problem, det bara ser jävligt och farligt ut.....
Du skulle ju kunna avrosta något efter säsongen med hjälp av citronsyra som du blandar i kylvattnet, snurrar på motor då och då och låter det stå under någon dag, citronsyran är väldig effektivt avrostare, finns att köpa i varenda större mataffär (kanske ej jourbutiker) och kostar minimum.....
Dennis
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Re: B20 Marin, kylvattenläckage

Post by Ennavla »

Hej! Tack för svar, lugnar mig en smula ;)

Glykol...det är ju en båtmotor och jag har för mig att den drar in kylvattnet från sjön och spottar ut det igen...? Eller har jag fått det om bakfoten? Och i så fall, vart ska jag hälla glykolen och i vilka proportioner?!

Som sagt, jag är inte speciellt motorkunnig, men nog händig då det behövs och med låg inlärningströskel!

--m
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: B20 Marin, kylvattenläckage

Post by amazon guy »

Det är nog båtmotorer som man hänger på som drar in vatten från sjön, en B20 tror jag inte funkar på samma princip om inte ombyggd från fabrik, men åt andra sidan vet inte jag hur båtmotorer fungerar eller specifikt din och hur dom kunnat ändra den på fabriken i det hänseende, kan du bifoga ett par bilder på hela motor???
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: B20 Marin, kylvattenläckage

Post by amazon guy »

P. S.
Kan du se någon kylare i anslutning till motorn????
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20 Marin, kylvattenläckage

Post by A-masen »

Det finns två olika system. Sjövattenkylda där sjövattnet cirkulerar runt i motorns kylkanaler och sedan ut i sjön. (Det är säkert ett sådant system som TS har (?)
Sedan finns det andra, som märkligt nog heter Färskvattenkylning. Det har en värmeväxlare som kyls av sjövattnet men har ett kylsystem som vilken vattenkyld bilmotor som helst (nästan) Ett sådant system måste ha glykol som korrosionsskydd. Hade TS ett sådant system skulle vi inte kunna se bilderna som han visar. Värmeväxlaren sitter där framför motorn.
Det här senare med färskvattenkylning kom på alla Volvo Penta i och med B21 och B23 i marinutförande. På B18 och B20 var det nog nog lite "valfritt" (?) Det gick att köpa som eftermarknadstillbehör också.

FD båtägare med en Volvo Penta AQ 125/280. En mariniserad B21 med drev, "storlek/modell" 280. 125 var effekten i Hkr.
En detalj till som kan vara intressant. B20-motorn i marinutförande gick ju på export till USA. Och den fortsatte att säljas några år även om B21-motorn hade kommit i bilarna. Men eftersom dom såldes till USA fanns det blyfrikonverterade topplock i "original" dom senare åren till B20. B21 och B23, AQ 125 och AQ 145 hade ju det från början. I bilmotorvärlden sas det inte att bilarna gick att köra på blyfritt. Min marinmotor var från 1984 där stog det i instruktionsboken att den gick på blyfri bensin. Om jag inte minns fel så satt det en dekal på motorn om detta också. Var det 1987 eller -88 som det infördes blyfri bensin till bilarna?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: B20 Marin, kylvattenläckage

Post by QV »

Att det är rostigt är ju rätt naturligt i sötvattenkylda motorer, så det är som det är.

Nu var det en stund sedan jag tittade på en "äkta" marintopp. Men den på bilden verkar vara en konverterad biltopp.
Det är ingen konstigt, inte heller något dåligt så det är inget att oroa sig för.
Biltoppar finns ju (fanns) i överflöd men det gäller ju inte marintoppar.

Gykol används inte i din motor så rosten kommer att finnas där och öka över tiden.
Man kör tills det inte går längre och så åtgärdar man problemet.
Toppar och kyllimpa går åt.

Vill man hindra rosten så byter man motor som har ett eget kylsystem som sedan skyls via en värmeväxlare som beskrivet i inlägget innan.
En dyr konvertering om man inte har tid och kunskap att göra det själv.

Nej oroa dig inte för rosten på bild 2.
Kom ihåg att ventilera motorutrymmet varje gång innan start.
Första turen på dagen så kollar man oljan och spår efter ev vattenläckor.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: B20 Marin, kylvattenläckage

Post by A-masen »

Några ytterligare tankar om båtmotorer: Om du köper en fungerande bilmotor, exempelvis en B20, så finns det färskvattenkylning i färdiga satser som man konverterar sin bilmotor med: https://www.martec.se/farskvattenkylningar/ Kan vara värt om du kommer över en rostfri (invändigt) fungerande bilmotor.
Reklamtexten där är inte bara svammel. Du kan hålla högre temperatur och vinna lite lägre bränsleförbrukning och du kan fixa t.ex ett defrostersystem eller ruffvärme för att förlänga båtsäsongen. Möjligheterna finns.
Och kan du dessutom hitta en marinkam till motorn så har du kommit lite längre i effektivitet. En marinkam ger bra vridmoment över hela varvregistret. Därmed inte sagt att det automatiskt går fortare, men ger mera vridkraft på såväl lågfart som högvarv. Trimfirmor säljer marinkammar. Och om ingen har gjort det tidigare med din tilltänkta motor, så finns det blyfrikonverterade topplock att köpa.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: B20 Marin, kylvattenläckage

Post by TVR »

Det sitter en plugg i andra änden av toppen också. Kanske är läge att du byter den med för även den är nog lövtunn.

Färskvattenkylning är i sak inte svårt att fixa till själv. Åtminstone inte om pengar inte är ett problem, då beställer man bara en ny sats från Martec med allt inkluderat.
Det går givetvis att pussla ihop själv med begagnade delar också. Det som brukar vara lite krångligt är att få till den extra vattenpumpen som behövs utöver den som i original hämtade in sjövatten till motorn. Martec har en pump som sitter direkt på vevaxeln men den är tyvärr väldigt dyr. Alternativet är att skaffa en "universal" remdriven pump, kanske från en skrotad V8. Fast då ska man krånga ihop drivningen till den och dessutom få plats med pumpen någonstans. Tyvärr är ofta båtarnas motorrum ganska trånga. Sen finns det så klart eldrivna pumpar också. Men vilket flöde ska man ha....?
Samtidigt så går ju en B20 i väldigt många år även om den kyls med saltvatten. Så man kan förstå att många motorer aldrig byggts om till färskvattenkylning. En senare B21/B23/B230 baserad däremot måste ju ha färskvatten, annars är den slut efter kanske bara en säsong....

B20 marinmotorer fram till ca 1975 ungefär har vanlig C-kam. De senare har den mytomspunna P-kammen (AQ130D). P-kammen sägs vara mer eller mindre samma som en D-kam. Fast ingen verkar faktiskt ha mätt upp dem för man hittar inga siffror någonstans..... Eftersom jag råkar ha en skrotad AQ130D så ska jag mäta upp den någon gång. Men, det finns mycket annat som ska göras innan dess tyvärr.
Jag satte i en NOS Volvo D-kam i min AQ130D-klon och kan i alla fall konstatera att den går utmärkt, både på låga och höga varv. Så jag är benägen att hålla med om att P-kammen faktiskt bara kan vara en Pentabenämning som därmed gör att man kan lägga på 50% på priset. För så brukar det vara så fort en pryl får ett eget artikelnummer från Penta.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Re: B20 Marin, kylvattenläckage

Post by Ennavla »

Hej!

Tack till er alla för engagerade och goda råd och påminnelser! Det känns verkligen som om jag nu hittar rätt forum - fin community!

Pluggen på andra sidan måste också bytas, ja - den är lite svårare att komma åt i och med att det är ganska trångt mellan motorn och aktern. Att bända loss den ska väl gå, men att hamra dit en ny kan bli knepigare. Om inte det finns specialverktyg och idéer för det, förstås! Dem hör jag iså fall gärna :D

Färskvatten-kylsystem låter ju intressant. Det är tydligen något av följande system som ska användas

https://www.martec.se/farskvattenkylnin ... md6-7.html

10 000kr är ju inte till skänks, men om det förlänger livslängden på min motor blir jag ju lite sugen. Måste förstås jämföra det med vad det skulle kosta att byta ut hela skrället.

Som sagt - tack igen till er alla. Jag får säkert återkomma allt efter som jag stöter på nya utmaningar...!

--micke
Post Reply