Kylvattenläckage 2.0

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Kylvattenläckage 2.0

Post by Ennavla »

Hej.

Min gamla båtmotor läcker (smårinner) kylvatten, inte så mycket att den inte skulle gå att köra dock.

Läckaget tycks vara i sjövattenpumpen. Enligt bifogade bilder finns det små runda hål i den, men hål som tycks höra till och nu inte håller tätt :shock: Om ni förstår vad jag menar. Bifogat bilder. med hålet markerat.

Hur borde jag göra här, alltså? Något som kan fixas, eller är det klokt att ersätta hela pumpen? Med t.ex. denna:

https://www.marinexpress.se/artikel.php ... k=&id=4214

Tacksam för alla svar!

--micke
Attachments
Sjövattenpump 2.jpg
Sjövattenpump 2.jpg (2.91 MiB) Viewed 1049 times
Sjövattenpump 3.jpg
Sjövattenpump 3.jpg (3.71 MiB) Viewed 1049 times
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by amazon guy »

Vattenläckage på gammla vattenpumpar är rätt vanligt, jämte lagerproblem, dock går många "veteran vattenpumpar" att renovera, kruxet är att det inte finns någon i Sverige längre som gör det, tänker på firma, så det bästa för din del är nog att beställa en ny, dom brukar inte vara så dyra, men då får du förvissa dig först om att den nya kommer att passa bultmönstermässigt och kanske annat.
Dennis
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by Ennavla »

Tack för svar! Så jag kan inte automatiskt räkna med att t.ex. den jag länkat till automatiskt...?

https://www.marinexpress.se/artikel.php ... k=&id=4214
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by amazon guy »

Ops sorry, glömde att kolla länken, ju mest troligt kommer den förstås passa i och med att det står sjömotorpump för B18/B20, men det är förstås alltid bra att vara lite vaken.... 🙃
Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by amazon guy »

Ops igen, ser att den nya rackaren är riktigt och ovanligt dyr!!!!
Du kanske skulle kunna kontakta någon mekanisk verkstad först och höra med dom om dom kan renovera din befintliga pump och vad det skulle kosta, arbetsmässigt är det normalt inget stort, och speciellt inte med alla behövliga verktyg dom har till hands som press, svarv och dylikt, men så måste du också införskaffa nya inälvor som lager och tätningar och skicka med.....
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by Ennavla »

Tack igen! Säkert så, eller så demonterar jag pumpen och kollar om det inledningsvis skulle räcka med att ersätta packningar och så. Jag har inte hittat billigare pumpar ngnstans - tycker du att det borde lyckas?

--micke
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by amazon guy »

Kolla packningarna mot blocket gör definitivt ingen skada och borde föstås vara första checken att försöka lokalisera varifrån läckaget kommer, är det därifrån så har du klarat dig undan billigt, nytt packningsmaterial kan du sen köpa på t ex Biltama, kanske 20-30 spänn för en hel ark eller fler i förpackning, nu kan jag dock inte garantera det för sist jag handlat sånt där är nu för jätte, jätte länge sen, men bör inte vara speciellt dyrt oavsett tiden som passerat, och sen klipper du till ny packning/packningarna själv, antingen efter originalet eller konturerna på vatenpumpen, jätte enkelt...satsa kanske inte på dom allra tunnaste för materialet går alltid at klämma ihop sen när du drar åt igen....
Problemet är att läckaget kommer i dom flesta fall från insidan av vattenpumpen p g a att dess tätningar inuti är slut och om jag minns rätt så tar sig kylvattnet sen ut just via dom små hålen du pratade om, speciellt det i bottnet förstås...
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by amazon guy »

Ennavla wrote: Sat Sep 18, 2021 2:14 pm Tack igen! Säkert så, eller så demonterar jag pumpen och kollar om det inledningsvis skulle räcka med att ersätta packningar och så. Jag har inte hittat billigare pumpar ngnstans - tycker du att det borde lyckas?

--micke
Tja, jämförd med en vanlig bil B 18 eller B 20 vatenpump så är denna rackare riktigt dyr!!!!
Blev faktiskt smått chockad när jag såg priset i och med att jag trodde att det skulle kunna vara ung. samma kostnad som för motsvarande bilpump...... 😵
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by Ennavla »

Jep, så får jag göra. Vi börjar med det.
om jag minns rätt så tar sig kylvattnet sen ut just via dom små hålen du pratade om, speciellt det i bottnet förstås...
Exakt, så verkar det...men jag måste ju undra vad de där hålen fyller för funktion?
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by amazon guy »

Ingen aning faktiskt....aldrig ens funderad på det.....
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by Ennavla »

OK, tack ändå för engagemang och svar!
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by amazon guy »

👍 👍 👍 Lycka till!!!
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by Lars Bd »

Markerat hål är ett dräneringshål och om det kommer vatten där så läcker axeltätningen därmed har vatten runnit genom lagren. Ny tätning och nya lager krävs. Tätningen kanske går att renovera om den inte finns att köpa men resultatet på en tätningsrenovering är synnerligen osäker utan speciell utrustning och vana av dylika operationer.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by amazon guy »

Har inte kollat men eventuellt kan VP Autoparts ha dessa renoveringsbitar, d v s om det är samma standard mått som sitter i vanliga bilvattenpumpar..
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Re: Kylvattenläckage 2.0

Post by Ennavla »

Lars Bd wrote: Sat Sep 18, 2021 7:39 pm Markerat hål är ett dräneringshål och om det kommer vatten där så läcker axeltätningen därmed har vatten runnit genom lagren. Ny tätning och nya lager krävs. Tätningen kanske går att renovera om den inte finns att köpa men resultatet på en tätningsrenovering är synnerligen osäker utan speciell utrustning och vana av dylika operationer.
Tack, Lars, det låter entydigt och bra. Jag hittade några bra sprängskisser på https://marinepartseurope.com/ , det är säkert där jag kan börja. Har du själv tips på återförsäljare?

Undrar

Micke
Post Reply