Gissa felet 10 poäng

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
petter
Posts: 18
Joined: Wed Jul 08, 2020 3:36 pm

Gissa felet 10 poäng

Post by petter »

Tänkte ta en tur med min svarta Amazon -65 med 10.000 mil på mätaren som jag köpte i Juni.
Och mätaren har inte snurrat flera varv. Den går normalt helt ljuvligt, mjukt och tyst.

Hinner 200m sen dör motorn. Efter en liten stund så startar den igen och jag kan köra
några hundra meter innan den dör igen. Sedan startar den igen efter en stund men stannar efter 1km
och jag får bogsering av en kompis. Hm. Bytte nyligen bensinpump till en ny Pierburg i väntan på min
renoverade AC-pump. Precis efter bytet av pumpen kom ett obehagligt metalliskt knackande ljud. Ajaj!
Efter en vecka startar jag bilen och tänker köra till vårt mekgarage för att fixa felet. Men tar för säkerhets skull
följebil (också Amazon) och bilen går kanon. Ända tills efter Tingstadstunneln i Göteborg. Då plötligt kommer det metalliska
ljudet tillbaks och sen tvärdör bilen och får bogseras med hjälp av kompisens Amazon.

Problemet är redan löst såklart men jag tänkte att ni skulle gissa vad det var??
Jag har med flit utelämnat mina tankar kring felet.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Gissa felet 10 poäng

Post by amazon guy »

Dålig bensin tillförsel? Tjuvluft i förgasaren?
Dennis
petter
Posts: 18
Joined: Wed Jul 08, 2020 3:36 pm

Re: Gissa felet 10 poäng

Post by petter »

Nope, bensintillförsel var min första tanke också...
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Gissa felet 10 poäng

Post by J.Lundin_ »

För lite information för att kunna göra en kvalificerad gissning....
petter
Posts: 18
Joined: Wed Jul 08, 2020 3:36 pm

Re: Gissa felet 10 poäng

Post by petter »

Jag är ingen nybörjare men detta var grymt förvillande..... Det visade sig att det var 2 helt orelaterade fel som inte hade med varandra att göra alls men som av en slump inträffade samtidigt.... Det var därför det var 10p....
Nurå...?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Gissa felet 10 poäng

Post by Lars Bd »

Brytare eller kondensator samt vibrationer från avgassystemet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
petter
Posts: 18
Joined: Wed Jul 08, 2020 3:36 pm

Re: Gissa felet 10 poäng

Post by petter »

Det metalliskt knackande ljudet kom från en dåligt spänd fläktrem. Har varit med om liknande på en annan Amazon. Det räckte att spänna remmen lite så var det problemet ur världen. Brukar spänna remmen så lite det bara går och det funkar i 99% av fallen, men inte här. Var märkligt att detta ljud började efter jag bytte bensinpump och ännu märkligare att ljudet kom innan motorn stannade.... men, det var en slump.

Japp det var kondensatorn...
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Gissa felet 10 poäng

Post by A-masen »

Om man vill pressisionsspänna generatorremmen, så borde man kunna montera en vantskruv i stället? (Jag har inte prövat men sett bilder på det)
petter
Posts: 18
Joined: Wed Jul 08, 2020 3:36 pm

Re: Gissa felet 10 poäng

Post by petter »

I de allra flesta fall brukar det vara okritskt men i enstaka fall spelar det roll. En gång fick jag ett otroligt oväsen, jag menar otroligt! när jag provade en kuggad rem på min Ama -69. Det bara gick inte oavsett hur hårt eller löst man spände. Bytte tillbaks till okuggad rem. Helt tyst. Det där med remmar kan vara väldigt lurigt...
Post Reply