Vilka oljor och smörjmedel?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Vilka oljor och smörjmedel?

Post by Ennavla »

Hej!

Nu är det dags för att vinterpaketera min motor, Volvo B20. En gammal manual säger så här. De här finns tydligen inte mera på hyllan.. Nybörjarfråga: Vilka moderna rostskyddsoljor och -medel skulle det här motsvara?

Undrar Micke
Attachments
Vinter.png
Vinter.png (572.42 KiB) Viewed 633 times
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Vilka oljor och smörjmedel?

Post by TVR »

Använd vanlig motorolja (nybytt) inuti motorn.
Glykolblandat vatten i kylsystemet.

Säger jag i alla fall. Nu ser vi fram mot vad andra tycker. :)
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Ennavla
Posts: 26
Joined: Tue Jul 27, 2021 11:03 am

Re: Vilka oljor och smörjmedel?

Post by Ennavla »

Tack för snabbt svar! Vanlig motorolja låter klokt. Så vitt jag förstått handboken rätt ska jag först skölja motorn med rostskyddsmedlet som nämns, därefter fylla på med glykol. Alla tankar förstås välkomna :D
TVR wrote: Wed Oct 20, 2021 7:34 pm Använd vanlig motorolja (nybytt) inuti motorn.
Glykolblandat vatten i kylsystemet.

Säger jag i alla fall. Nu ser vi fram mot vad andra tycker. :)
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vilka oljor och smörjmedel?

Post by Lars Bd »

Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Vilka oljor och smörjmedel?

Post by TVR »

Strunta i rostskyddsmedel i kylsystemet, bara glykol. Men töm ur sjövattnet innan du kör i glykolblandningen. Gör du inte det kommer motorn inte att fyllas med glykolblandat vatten (om inte du har värmt upp den så mycket så termostaten garanterat är öppen).
Man kan också ta ur termostaten så vattnet ska gå in i motorn men då måste man ju krångla med packningar och tätningar. Så enklast är att först dränera den helt på sjövatten mha kranarna (en på oljekylen och en baktill på blocket).

Vad har du för drev? 100-drev, 270/280? Om man kan sätta en så kallad drevsäck eller en behållare vid utloppet och fånga upp och återcirkulera en glykolblandning in tillbaka in i vattenintaget så kan man givetvis varmköra motorn helt med glykolblandning istället. Men det går åt ganska mycket vätska, det blandas in avgaser i vätskan och det är för det mesta allmänt svårt att få till arrangemanget. Är med stor sannolikhet enklare att tömma motorn helt innan som beskrivet ovan.


Jag har personligen aldrig sprutat in olja i luftintaget eller i tändstiftshålen så som OKQ8 beskriver och har inte haft några problem med rost i cylindrar, insug eller ventilsystem. Men jag kan ha haft tur och det är inte skadligt att göra det (olja i rimliga mängder) så varför inte? Allt beror så klart också på hur fuktigt det är där motorn förvaras. Fukt ska givetvis alltid undvikas.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
F41
Posts: 14
Joined: Mon Aug 13, 2012 6:48 am

Re: Vilka oljor och smörjmedel?

Post by F41 »

När jag hade sjövattenkyld motor så hade jag en gammal termostat som jag tagit bort själva termostatdelen på när jag konserverade. På så sätt fick jag till packningen till termostathuset. Sedan använde jag drevsäck, men som TVR säger är det smart att tappa ur så mycket sjövatten man kan innan eftersom glykolblandningen annars späds ut ytterligare. Det kan vara bra att kolla fryspunkten på glykolen i drevsäcken när man anser sig vara klar.
Jag återanvänder glykolen tills jag tycker den blir för skitig (från avgaserna) rätt eller fel vet jag inte, men så gör jag.
Har du bränslefilter med vattenavskiljare är det en god idé att dränera detta så att det inte finns vatten kvar i botten på koppen.

Jag har inte gjort det förut, och det har visserligen gått bra. Men i år tänkte jag lyxa till det med att köra motorn på alkylatbensin vid konserveringen så att det är det jag har i bränslefilter och förgasare över vintern. Alkylat är lite renare och mer åldersstabil än vanlig bensin så det minskar risken för avlagringar i förgasarna. Och så kanske uppstarten i vår blir lite lättare. Vi får se
Post Reply