Amazonsemester i Sverige!

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Amazonsemester i Sverige!

Post by Dieseltroll »

Hej alla!

Har länge gått och pratat om och planerat för att göra en lite längre resa i vårt avlånga land med min amazon. Nu ser det äntligen ut som om det kommer bli av! Jag har lyckats locka med mig min pappa och eftersom vi båda är väldigt teknikintresserade så har vi bestämt att vi ska passa på att besöka en del roliga museer längs vägen, sådana som man tänkt "att det vore häftigt" men aldrig kommit runt till eller passerat i närheten av... Planen är väl att vi ska ge oss iväg i mitten på augusti, inga datum bestämda än så länge utan vi tar det lite som det kommer...

Den grova resplanen ser väl ut typ så här, är lite över 136 mil enbart i transportsträckor:
Image

Med inplanerade stopp vid:
Järnvägsmuseet, Ängelholm
Maritiman och Volvomuseet i Göteborg
SAAB-museet, trollhättan (vi får väl se om det fortfarande håller öppet...)
Karlsborgsfästning (i Karlsborg ;) )
Bolinder museet, Eskilstuna
Arsenalen, Strängnäs
Flygvapenmuseum, Linköping
Kommer troligen köra över Gamleby och Kalmar på väg söderut för att passa på att hälsa på lite kompisar när man ändå är i dom krokarna...

Så jag tänkte att jag skulle dra igång denna lilla tråden för att dels få tips på trevliga ställen att stanna, ställen som kanske inte är särskilt kända men ändå är trevliga. Kanske till och med få chansen att träffa någon av alla er som råkar bo längs vägen? Hade väl också nån vag plan om att dela med mig av våra äventyr som en liten reseberättelse. :grin:

Slutligen, tips på vad man borde ha med sig i reservdelsväg på en sådan långfärd? Reservhjul (med luft i) och lite blandade verktyg (åker aldrig någonstans utan dessa), kanske en slatt motorolja och vatten?

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazonsemester i Sverige!

Post by John »

Låter som en rolig tripp hade du åkt lite längre norr ut hade jag kunnat bjuda på kaffe + att det finns ett litet trevligt motor museum här :P

Jag skulle nog ta med lite diverse skruvar muttrar och låsbrickor, packningsmaterial ståltråd och silvertape då kommer man långt :P
Har man bara servat motorn och kollat så alla slangar ser bra ut innan man åker så är det nog rätt lugnt
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Amazonsemester i Sverige!

Post by 46-68 »

Kan tipsa om Motala Motormuseum och långvågssändaren i Grimeton.
Reservdelar, tja, inte så mycket som kan gå galet med en Amazon som fått någorlunda service, men, en tändspole, lock, rotor, brytare och konding (alltihop ryms i fördelarlockskartongen), några meter elkabel, en bränslepump, ett tändstift. Ståltråd, eltejp, vanliga handverktyg.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Amazonsemester i Sverige!

Post by Ola O »

Du har varit på Autoseum i Simrishamn?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazonsemester i Sverige!

Post by QV »

Arsenalen har förövrigt ställt dit alla varianter på 4 hjuls drivna "amazoner" i försvarskläder....

Finns en del reservdelar att hämta i Mariefred vid behov.

/Jan

samt fika också
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Amazonsemester i Sverige!

Post by Dieseltroll »

Vilken respons! Vi får ta en i taget nu... :grin:

John:
Tyvärr hade vi nog tänkt hålla oss söder om mälaren för att försöka klara av resan innan semestern tar slut :sad: Jag ska däremot hålla dig i åtanke ifall det blir av någon mer gång och vi kommer längre norrut! :grin:

46-68:
Grimeton har varit på tapeten, många som varit där har sagt att det var häftigt. En annan har ju bara sett masterna från motorvägen... Kanske blir ett till stopp längs vägen! Motala Motormuseum ska vi också komma ihåg när vi väl är i dom krokarna! :grin:

Ola:
Har faktiskt aldrig kommit iväg till Autoseum :oops: ligger väl för nära hemmet... Men ska nog bli ändring på det framöver, även om det kanske inte blir under rundresan. Kanske mera lämpat för en dagsutflykt? Ingen annan som är intresserade av en Amazon-kortege ut på österlen?

QV
Hade hoppats att vi skulle kunna klara av resan utan några större haverier, men är ändå skönt att veta att det finns reservdelar längs vägen. Fika låter väldigt trevligt! :grin:

Motorn är ju nyrenoverad (relativt sett). Har väl rullat strax över 200 mil än så länge utan komplikationer, så vi hoppas att den ska överleva resan. Tänddelarna byttes inte då, man kanske skulle passa på i förbyggande syfte? eller bara handla hem för att ha tills den dagen då det är dags nästa gång... (I denna takten, om 15 år eller så :lol: ). Blandade skruvar och muttrar, lite silvertejp och ståltråd låter som en typiskt bra grej att ha med sig! :grin:

// M

edit: Inlägg nr 300! 8)
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
annat123
Posts: 7
Joined: Tue Jun 18, 2013 3:33 am

Re: Amazonsemester i Sverige!

Post by annat123 »

Mantorp kan vara värt ett besök, om ni råkar passera någon dag det faktiskt händer något.. :)
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Amazonsemester i Sverige!

Post by Dieseltroll »

Nu har vi ätnligen bestämt oss för ett avresedatum: 7/8 dvs onsdag nästa vecka. Planen är att vi skall vara i Strängnäs den 11/8, det är väl den enda fasta punkten vi har på resan.

Vidare ser det ut som om Järnvägsmuseet i Ängelholm blir utbytt mot Grimeton. :grin:

Gravis & QV: om erbjudandet om fika fortfarande är öppet kanske vi skall höras av per PM?
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Amazonsemester i Sverige!

Post by Amma122s »

Good luck! Jag tror kanske vägarna att du valde, särskilt ned östkusten är lite tråkigt att köra i en Amazon men då antar jag att det är vägen till museer etc du vill besöka. Själv skulle jag ha valt att köra alla de gamla Riksvägen för att börja med den gamla E6'an och gamla kustenväger till G'borg. Har du läst den här boken *K-Spaning längs vägen.* ??

Image

Skulle göra hela resan nostalgisk :wink:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazonsemester i Sverige!

Post by QV »

jodo skall nog ingenstans vad jag vet på den söndagen,


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Amazonsemester i Sverige!

Post by granfot »

Strax utanför Halmstad, Getinge eller nåt sånt så finns ett motormuseum som nämnts här någonstans. Bl.a. så ska Amazon nr. 1 finnas där.

Har inte i huvudet vad det hette men ska försöka leta upp det sen.
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Amazonsemester i Sverige!

Post by Amma122s »

Den kanske... http://www.svedinos.se/bilmuseum/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Amazonsemester i Sverige!

Post by Dieseltroll »

Granfot & Amma122s: Vi passerade precis utanför Hedinos bilmusseum, tyvärr så har de bara öppet på helgerna :sad:

I alla fall, vi packade bilen och gjorde oss klara för avfärd:
Image

Första stoppet blev sedan Grimeton utanför Varberg:
Image

På vägen vidare norrut passerade vi skyltarna till Tjolöholms slott och tänkte "där kanske det är trevligt att äta kvällsmat?" Sagt och gjort så stod vi där på parkeringen! Och ja det är stenhögen man ser i bakgrunden:
Image

Om man kommer lite närmre så kunde man få en bättre bild på stället:
Image

Sedan vidare in i Göteborg för att tillbringa den första natten på ett vandrarhem där...

Dag två började med ett besök på Volvos museum:
Image
Dom hade väldigt många fina bilar bla flera P1800 och Amazoner.

Nästa stopp var Maritiman, kan det vara världens enda flytande museum?
Image

God mat på stan och sen in i bilen igen för vidare färd norrut. Just nu sitter vi på en camping i Trollhättan och försöker planera resan:
Image

// M
Last edited by Dieseltroll on Wed Aug 21, 2013 9:14 pm, edited 2 times in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazonsemester i Sverige!

Post by QV »

Grimerton, där har man varit och det var stängt då. Kom utanför turistsässong.

Image

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Amazonsemester i Sverige!

Post by Dieseltroll »

Dag 3 började med ett besök på SAAB-museet i Trollhättan, inhyst i Nohabs gamla monteringshall för övrigt. Precis utanför hade någon parkerat ett gammalt härligt ånglok... 8)
Image
I Trollhättan passade vi även på att kolla på Slussarna och på kanal-museet där.

På vägen norrut passerade vi Skara och stannade en snabbis för att kolla på domkyrkan och försökte se något av deras museijärnväg. Tyvärr kom vi en dag då det inte var några aktiviteter. Vi han även med ett snabbt besök på Karlsborgs fästning, även om vi aldrig gick in på museet så var det ett väldigt trevligt utflyktsmål. Natten därefter fick vi slå upp tältet i skogen eftersom vi missbedömt körtiden till nästa campingplats...

Vi vaknade pigga och utvilade mitt ute i ingenstans och fortsatte de sista milen in till Eskilstuna för ett besök på Munktells-museet. Lite tur hade vi ändå eftersom det var "BM-dagen" med en massa gamla rävar som jobbat där i fabriken en gång i tiden var där och berättade, körde ångmaskiner och Sveriges första ånglok! Senare på kvällen sen körde vi den sista biten till Mariefred för att träffa QV och prata amazoner över en kopp te! :grin: Mycket trevligt!

När vi ändå var i Mariefred så passade vi på att gå ett varv kring Gripsholms Slott:
Image

Och titta på Mariefreds museijärnväg, som hade lite mer aktiviteter:
Image

Efteråt var det dags att styra kosan mot Strängnäs och Arsenalen där de visade upp alla möjliga roliga militärfordon och rastade en del av sina klenoder på fältet utanför, som här Stridsvagn 103C. Bland andra udda ting kan nämnas att det stog en 144:a med gengasaggregat. (QV: den hade fått flytta ut i utställningen nu! :wink: )
Image

Just nu sitter vi i amazonen och väntar på att det värsta regnet ska gå över så vi kan slå upp tältet för natten:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply