Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Rosa
Posts: 8
Joined: Wed Sep 11, 2013 11:50 am

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Rosa »

Ojj här händer det grejer!!

Som tur är har jag fullt upp till mitten av oktober, så amazonen får stå ett tag till på jäsning.

Jag är som jag skrivit tidigare inte det minsta intresserad av orginalamazoner. Minns med vånda det gamla aset jag o mamma åkte med på morgonen. Hon körde och jag skrapade is på insidan av rutan. Karossen och linjerna på dessa vagnar är riktigt fin, men smala hjul och 15cm mellan hjul och skärmkant - fyfan.

Är just nu inne på att behålla den, men det blir ingen orginalbil.

@123GT - Har helrenoverat en bil och en massa hojar, så jag är bekant med problemet. Tror dock tyvärr att det handlar om att vissa orkar med det maratonlopp en renovering är. Andra är sprinters och tröttnar efter riv.

@Ola O - Hänger inte med?
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Ola O »

Läs av typkoden som står i motorrummet på typskylten.
Där står även färgkoden
DÅ kan vi hjälpa dig att ta reda på vad för sorts Amazon du har.
En äkta B16 Amazon avsedd för Amerikanska marknaden är ovanlig
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by granfot »

Som någon tidigare sa, inga mekaniska ingrepp. :) Försök hålla alla ändringar du gör så att du kan återställa dom utan besvär, åtminstone tills du bestämt dig för om du ska behålla den eller inte. En original är (nästan) alltid värd mycket mer än en kapad och sågad bil.

Jag personligen drar mig för fina original-bilar, dels för att jag inte kan sköta dom och dels för att jag vill kunna göra vad jag vill, och det gör ont att ge sig på att trimma och custa en fin originalare.
Rosa
Posts: 8
Joined: Wed Sep 11, 2013 11:50 am

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Rosa »

@Granfot:

Jo jag förstår vad du menar - det är lite av mitt dilemma med den här bilen. Min tanke om jag ska ha den själv, är en sänkning så att däckens överkant ligger precis i linje med skärmkanten. Bilen får en betyligt snyggare "poise" då. I övrigt vill jag ha den förhållandevis orginal så när som fälgar som på något vis passar bilen - både till åldern och till stuket. Invändigt skulle jag vilja fäscha upp inredning med skinnimitation eller liknande. Lackering av bilen i en kulör som passar, en vit kulör eller liknande. Till detta en motor som inte är allt för trött och med en växellåda som fungerar på motorvägen. Ska jag göra iordning den ska den användas mer eller mindre dagligen på sommaren. Är helt ointresserad av en orginalamazon att putsa på.
Problemet är väl kanske främst att bilen är i ett ordentligt bra skick. Den står på pallbockar nu och det finns i princip ingen rost under bilen alls. Tog bort tankarmaturet för att suga ur den gamla bensinen, men tanken var tömd redan och utan minsta tillstymmelse till rost. Det är ett kanonobjekt för orginalrenoverare och det kanske är någon sådan som ska ha bilen istället för mig - så får jag skaffa mig en äldre Alfa eller liknande istället.

@Ola O:

Sorry för sent svar. Bilen är delvis omlackad - den var lackad i två kulörer orginal (P12134 VD, färg 50 och klädsel 122-169). Taket har varit svart, om det är därför du funderar på om bilen var avsedd för USA. Det är en sen årsmodell 1960 konstaterade jag efter att ha fått alla handlingar, inkl servicekvitton på bilen tillsammans med de gamla plåtarna. M40-låda i den.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by QV »

En 4:10 axel bak med M41 låda typJ ger 38kmh/1000varv om jag inte har räknat helt fel för något år sedan.

3000 varv för 114 blås är helt OK. Man har mer däcks/blåsljud än motorljud då så mer utväxling behövs inte för ljudnivåns skull.
Kolla dock om du har den stora kardantunneln så ODlådan passar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Amazon »

Synd o bygga om en fin B16 Amazon. Hade jag varit i din situation så hade jag sålt den i stället. Inte omöjligt att du kan få 20k för den i skicket den är i nu om du bara ser till o få den körbar och besiktigad.
Volvo P1200VB 1958
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Fredrik Lofter »

QV wrote:En 4:10 axel bak med M41 låda typJ ger 38kmh/1000varv om jag inte har räknat helt fel för något år sedan.

3000 varv för 114 blås är helt OK. Man har mer däcks/blåsljud än motorljud då så mer utväxling behövs inte för ljudnivåns skull.
Kolla dock om du har den stora kardantunneln så ODlådan passar.

/Janne
Stämmer bra med mina beräkningar (fast overdrive är ju inte lämplig på låga varv) och dessutom ger en typ D, som kanske är mer aktuell för en 61:a, ytterligare lite mer varvtalsreduktion. Om det sitter en M40 i nu så ska även en M41+OD passa. 61:or ska ha stora tunneln, men det kanske finns undantag?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Rosa
Posts: 8
Joined: Wed Sep 11, 2013 11:50 am

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Rosa »

Lite att fundera på. Kul. Börjar mot slutet av månaden med att få igång den samt se över bromssystemet. Kan jag bara köra den till reg.besiktningen är halva striden vunnen.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by granfot »

Håller tummarna för att du kommer dit då. :)

Det löser sig alltid, och i slutänden så är det _din_ bil, du gör vad du vill med den.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by QV »

En typD passar utmärkt på en B16 men jag fick uppfattningen om att han ville en "en roligare motor" där av 4:10 och Jtypen.

Betvivlar att en B16 orkar dra runt 4:10 och Dtypen. där får man behålla 4:56 axeln.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rosa
Posts: 8
Joined: Wed Sep 11, 2013 11:50 am

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Rosa »

Bilen är till salu. Om intresse, ring 070-456 14 åttiotre.

Mvh Per
Post Reply