Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Rosa
Posts: 8
Joined: Wed Sep 11, 2013 11:50 am

Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Rosa »

Hej.

Vänder mig till er då jag funderar på att ta över en släktings Amazon. Släktingen är till åldern kommen och gården där bilen står ska säljas (mannens svägerskas systers hus). Jag har blivit erbjuden att köpa bilen för en billig pennning, men vill ha lite hjälp med att bedöma värdet på bilen, som grund för mitt beslut.

Ska börja med att säga att jag både kan svetsa, lackera och göra det mesta mekaniskt själv. Har dock historiskt aldrig haft något ringaste intresse för Volvo och således är otroligt dåligt påläst kring dessa bilar. Jag kommer att göra det mesta av jobbet själv på bilen. Frågan är om det är värt tiden/pengarna.

Bilen är en fyrdörrars amazon från 1961, med B16-motorn med enkelförgasare och kring 60hk. Grå. Mannen som säljer bilen köpte den ny och den har stått i en torr lada sedan 1975 då den enligt honom börjat dra ganska mycket olja. Under huven är motorn täckt av en oljefilm, så jag gissar att inte är speciellt svårt att lösa. Rost finns vad jag kan se endast i framkant upp till mitten av skärmkanterna i bak. I övrigt ingenting på karossen. På chassiet finns säkert mer, men en optisk bedömning liggandes på ett skitigt ladugårdträgolv gav mycket lite att anmärka på. Jag lyckades få en skruvmejsel genom plåten i golvet framme vid pedalerna, men det var efter en hel del jobb.

Bilen står på platta däck, kopplingspedalen är sladdrig och ur funktion, bromspedalen är stum. Min bedömning är att de räcker med att svetsa/lackera skärmkanterna i bak. Lacken kommer att kunna poleras fin och kromet är utan rost. Bilen har fallit ur bilregistret, så den måste återföras. Har pratat med länsstyrelsen och papper på den är på väg.

Pudelns kärna av min fråga är: Jag gillar modellen och tror att jag skulle gilla att glida runt i en lätt sänkt bil med lätt breddade plåtfälgar, men i överigt orginal. Det är dock inte helt osannolikt att bilen inte faller mig på läppen och det kommer då att säljas. Vad bedömer ni, vad kan värdet vara på en 61'as amazon i bra orenoverat skick vara, mellan tummen och ringfingret?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Arne »

Alla B16 Amazoner börjar bli sällsynta, den är helt klart värd att renovera. Sitter det original fronten på med de små grillhalvorna så är det också ett plus, för dessa är "svåra" att få tag på.
AVG
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by A-masen »

Värdet på sådant här är svårt att säga. Det beror ju på en massa omständigheter. Tänk situationen att någon "Amazonfreak" här på forumet (inte illa menat :roll: bara i välmening) som har letat efter ett projekt i flera år blir ställd framför bilen. Han kanske är beredd att lägga upp flera, många tusenlappar. Medan någon som är i en liknande situation som du, lite vankelmodigt, "skall jag eller skall jag inte ta mig an det här? Det kräver visst arbete som inte är omöjligt, vill jag eller vill jag inte? Jag bjuder X tusen, inte mer!"

Det blir ju en hobby över en längre tid som man får lägga tid på. Vill man göra det, så slå till. Om du läser dom som har skrivit om renoveringsprojekt här, så kan dom säkert intyga att inget är gratis och inget går av sig själv.

Bruksvärdet i kronor skall jag inte lägga mig i för man måste veta mer, men affektionsvärdet blir ju det som du och säljaren kommer överens om. Förutsatt att ni båda är nöjda. Om du sedan "lagar upp" bilen blir den ju mångdubbelt mera värd.
Rosa
Posts: 8
Joined: Wed Sep 11, 2013 11:50 am

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Rosa »

Bra synpunker bägge två. 5kkr får jag köpa bilen för. Det kommer att kosta mig ytterligare 3-4kkr att få in den i registret igen, så jag räknar med 10kkr för bilen i dess nuvarande skick införd i bilregistret. Det kommer att bli en del prylar som behöver bytas naturligtvis, så med lite överslagsräkning bör jag kunna få den fin och rullande skick ink. inköp för 20.000kr. Kollar man blocket finns amazoner i körbart skick för allt från 10-50tkr och t.o.m. ännu mer. För mig blir det lite av sambo-på-prov. Trivs jag med bilen och använder den så vill jag behålla den, men är det inget för mig får den gå vidare till nästa ägare. Frågan är då om det är rimligt att få 20.000kr för en denna bil. Svår fråga att svara på naturligtvis, men spontant borde det väl inte vara omöjlig? Den lilla rost som finns ska åtgärdas direkt. Fanns t.ex. ingen rost i underkant på dörrar och sådana ställen, vilket förvånade lite.

Med 99% sannolikhet blir det affär. Jag hämtar den förmodligen på lördag och postar då några bilder här.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by A-masen »

Vi väntar med spänning. 8)
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by RostensRike »

Hmmm, nu har lördagen passerat ..... :roll:
Blev det någon affär eller åtminstone nån bild på "fyndet"?
Rosa
Posts: 8
Joined: Wed Sep 11, 2013 11:50 am

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Rosa »

Som sagt har lördagen passerats och bilen står hemma i garaget. Pga. brist på tid har jag inte hunnit mer än att tvätta den, men ska ställa upp den på pallbockar ikväll o kika på den. Sammantaget tycker jag att den verkar ha klarat sig ofantligt bra genom åren. Rost finns främst i skärmkanterna bak samt sparklådan på förarsidan. I övrigt nästan ingenting.

Bild kommer. Måste bara lista ut var jag kan ladda upp dem.

En fundering. Är det någon som har koll på var jag kan få tag på en uppsättning lås till bilen inkl tänd.lås? Farbrorn jag köpte bilen av minns att han lagt dem i en burk, men inte vilken burk - och det var 40år sedan, när han var 45... =)
Har även lagt ut en köpes på detta forum, men det kanske inte är så använt?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by A-masen »

Forumbilder är en mycket vanlig site för att visa bilderna. Den är gratis och utan inloggning. Säker och näst intill reklamfri. Den är användarvänlig och enkel.
http://forumbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rosa
Posts: 8
Joined: Wed Sep 11, 2013 11:50 am

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Rosa »

Tack för tipset. Här kommer en bild på bilen som den återfanns tillsammans med glad svärfar. Bättre bilder lär komma om jag bestämmer mig för att behålla bilen. Till orginalivrarna måste jag dock kanske förvarna för att jag vill ha den låg och med andra, bättre passande fälgar, om den stannar i mitt ägande.

Image
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Hugger69 »

Skitfränt!
Självklar skall du behålla den och anpassa den efter dina egna önskemål, det är ju det som är bilhobby! ;)
Mina tips på vägen;
- Gör inte i ordning mer än vad som är abolsut nödvändigt i form av rost mm. En sliten originallack med patina är ALLTID mer värd en en omlackad bil!
- Fixa allt mekaniskt och elektriskt till toppskick!
- Sänk, byt fälgar mm men gör helst ingsa mekaniska ingrepp
- Behåll takräcket!!!!!!
- Bilen är definitivt värd 20 kkr när du är klar!

Lycka till och lägg ut mycket bilder hela tiden! 8)
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Lars Bd »

Rost är absolut nödvändigt att laga annars blir det mer.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Amma122s »

Nice Barn Find Image
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by 123GT »

Ser snyggt ut på bilden.
...och så standard tipset nr 1....plocka inte ner ALLT på en gång utan försök istället att få den körbar steg för steg sedan besiktning och en sak i taget. Det står alldeles för många bilar runt om i vårt land pga "ska bara". Lycka till!
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Nils Järnberg »

kör man bara på sommaren blir det obetydligt mer rost, vet en norrman som körde plåtrent i 4 år knappt någon rost alls.
Äntligen med Amazon igen!
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Ladugårdsfynd värt att ta reda på?

Post by Ola O »

Om den är en äkta CaliforniaAmazon skall den ha B16B motorn och färg 42 på typskylten.
Den bilen är så fall väldigt ovanlig.
Post Reply