Funderar på att köpa en Volvo Amazon

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Steckmaestro
Posts: 1
Joined: Wed Nov 20, 2013 4:50 pm

Funderar på att köpa en Volvo Amazon

Post by Steckmaestro »

Hejsan, jag är en 22 årig student med lite motorintresse. Jag äger en motorcykel och älskar att köra hoj men som sagt i det här landet på vintern så finns det inte så mycket man kan göra mer än att ställa in hojen i garaget. Blivit lite sugen på att köpa en gammal Volvo Amazon och kollat runt på marknaden.

Tanken är att ha den som "bruksbil" och eventuellt köra en längre sommarresa antingen genom Europa eller upp till Kiruna.
Eftersom det såldes närmare 700,000 sådana bilar så inbildar jag mig att det borde vara gott om reservdelar och enligt min morbror så finns det ju inte så mycket teknik i bilen så det är inte jätte mycket som kan gå sönder.

Nu ska jag ut och åka och kolla på en Amazon från -65 till helgen i prisklassen runt 30,000:-
Det finns lite skavanker men bilen är besiktigad och körduglig.

Vad ska jag tänka på?
Är detta en bra bil? Jag har tidigare ägt extremt mycket bil för pengarna (Renault Megané, Nissan Primera) men vill nu ha något med lite stil och charm och jag tycker designen på de gamla Volvo Amazonerna är i en klass för sig.

Sen undrar jag hur pass svårt det är att montera säkerhetsbälte i efterhand?
Läste någonstans att det fanns fästen för det då Volvo var tidiga med att vara säkerhetsmedvetna.

Med vänliga hälsningar,
Steckmaestro
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Funderar på att köpa en Volvo Amazon

Post by A-masen »

Bälten fram har du väl redan på en -65, så jag antar att du menar rullbälten? Det kan du läsa om här:
http://www.volvoamazonpictures.se/guide ... tioner.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Länken finns här på forumet om du går in på Övrigt och Amazonrelaterat, länkar. Det finns mycket annat nyttigt där också att läsa. Bl.a länkar till en handfull reservdelshandlare. Både webbhandel/postorder och butik.
Post Reply