Ny här med en fråga :)

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
reklam
Posts: 2
Joined: Fri May 02, 2014 7:17 am

Ny här med en fråga :)

Post by reklam »

Tack för ett trevligt forum!

Går i tankarna på att köpa en Amazon, renovera upp den och låt den rulla omkring
som reklambil åt mitt företag.

Nu är jag ganska o-händig och lätt naiv så tänkte höra med er här inne om vad ni tror om idén. Hur mycket jobb det är att underhålla en Amazon och vilka kostnader som ni tror att det drar med sig.

Hoppas att ni kan dela med er av era erfarenheter!

Mvh, Micke
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ny här med en fråga :)

Post by A-masen »

Jättesvårt att svara på. Först och främst den bil du tänker dig i utgångsläget. Skall du köpa en renoverad i gott skick och körklar eller tänker du renovera först?
"Reklam för firman". Har firman något med bilar eller tillbehör etc. etc. att göra? Då måste du ju ha en bil som drar blickarna till sig. Alltså en tiptop renoverad och eventuellt lackerad i firman färger. Det kostar pengar, kan vi lugnt säga.
Skall du köra i tjänsten med bilen? Kundbesök, inköps/försäljningsresor, distrubition m.m m.m. Då kostar driften massor av pengar. Antag att bilen i sig är betald. Bara servicedelar, olja, filter, tänddelar, spolarvätska, glykol osv, kanske 2500 kr om året. Till det kommer bränsle. Sköter du service och underhåll själv eller överlåter du det på någon verkstad? Timpris för en verkstad är väl 300 - 400 kr/tim, minst. Sedan har du skatt och försäkring. Ett par tusen om året där också.

Nåja, låt dig inte nedslås av min pessimism. Jag kan ha fel. Men jag har sett en del under åren och summerat mina intryck. Försök lägga upp en plan för hur du har tänkt dig det hela så kanske du får ett bättre svar från dom som vet mer.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ny här med en fråga :)

Post by QV »

Att renovera en Amazon kostar mellan 30-50 tusen
Skall den sedan "blänka" så kostar det 30,000 till...

Detta om man gör det mesta själv och bara lämnar bort ett fåtal saker.
Har du inget "riktigt" intresse av att renovera bilar (eller om det kommer ta för mycket tid från firman) så köp en färdig.
1000 timar i renoveringstid är inte ovanligt att man lägger ner. Det är alltså 10 timmar varje helg i två år.

Mitt råd är att köpa en färdig bil. (det blir billigast)
Då kan du lära dig och bli händig på småplocket man bör göra på bilen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
reklam
Posts: 2
Joined: Fri May 02, 2014 7:17 am

Re: Ny här med en fråga :)

Post by reklam »

Tack för era svar! Pessimism gillar jag eftersom jag själv är alltför naiv :)

Firman handlar om affärsutveckling och tänker att Amazon står för något väldigt fint i Svensk industrihistoria.

Har inte tid eller kunskap att renovera något själv så det får bli en färdig då. Är det blocket som gäller eller vart kan man hitta bra bilar?

Någon som räknat på skillnaden / mil jämfört med en ny bil?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ny här med en fråga :)

Post by QV »

Eftersom bilen är rätt "obekväm" jämför med nyare bilar så är det ingen som räknar. Om man inte gillar bilen så kommer man inte att köra den eftersom det är mera jobb när man framför den och normalt mera värme i den när solen skiner.

Men om allt står rätt inställt så kan man komma ner i 0,7 l milen men räkna med 0,8 - 0,9 till att börja med.
Skall du åka långt så vill du ha 4:10 utväxling bak och överväxellåda (M41)

Gillar man all säkerhet man kan få så köper man någon av de sista årgångarna.

Observera att bilen inte är säker enligt dagens normer, bland annat så kommer motorn in i kupén vid en ev krock framifrån...

/Jan

Det finns många lik ute på annonser så du får räkna med att åka hem tomhemt från många "fina" bilar :evil:
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply