Luftvärmepump i garage, erfarenheter?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Rostensrike3
Posts: 11
Joined: Sat Aug 30, 2014 8:12 pm

Luftvärmepump i garage, erfarenheter?

Post by Rostensrike3 »

Hejsan

Har efter lång tids velande hit och dit gjort slag i saken och investerat i en luftvärmepump till mitt garage. Garaget är på ca 50 kvm, uppvärmt med direktverkande el, och senaste tiden enbart med en aerotemper på 2 kW. De gamla elradiatorerna har jag kopplat bort då jag tagit bort en mellanvägg och börjat dra om elen som av någon outgrundlig anledning var dragen i rör inne i väggen. I ett garage tycker jag eldragning ska förläggas i utvändig kanal eller klamras i vägg, men det är va jag tycker. Nåväl, i veckan kom ett erbjudande på billig luftvärmepump hos Jula:
Image
Värt att prova tänkte jag, och slog till så där spontant som det händer ibland. MEN när jag läser instruktionen så stöter jag omedelbart på problem ...
Image
Var hittar jag lämpliga djur och växter å här års ...? Jag bor i norra Norrland, är det nån vänlig själ som har något lämpligt att låna ut?

Skämt å sido, är det någon här som har erfarenhet av luftvärmepump i garage? Säljaren sa att bästa resultat är om man kör den på +20 grader året om, alltså inte nyttjar ekonomidrift utan krämar på först då man är i garaget. Erfarenheter och goda råd efterlyses. Känner någon till Zibro S3325 (stod felaktigt SC3325 i annonsen)?

Snart kommer värmen!
Förhoppningsvis både i garage och utomhus.

// Rostensrike i Norr
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Luftvärmepump i garage, erfarenheter?

Post by Arne »

Funkar bra ner till -10 till -15 grader, den får du nog stödja med el.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Luftvärmepump i garage, erfarenheter?

Post by QV »

Har en billig JULA i mitt boulderrum (klätterträningsrum) som har varit i drift några år.
Det är nog inte samma som din men en för 4000:-
Den är för ett rum på 50-80m2. Boulderrummet är på 21m2 men rätt stor volym eftersom jag har 4,5 meter i takhöjd.

Man får vad man betalar för.
vid temperaturer runt 10-15 minus så kan man igentligen lika gärna stänga av den efterom den isar igen
Min sitter rätt högt (3 meter) och den orkar bara trycka ner värmen någon meter.
(jag har en kontorsfläkt som blåser ner värmen då jag är där)
Stänger man av den under sommaren så är de svåra att få igång igen.
Se till att den står på "heat" så att den inte börjar kyla på somaren
Om den är förfyld så kolla skarvarna dagligen efter att du har öppnat för köldmediet.
Om kopplingarna läcker så brukar man se det på oljedroppen som kommer fram.

Be närmsta katt att lämna en skogsmus till dig.
Den bör då ligga i utomhusdelens utblås.
Lägger du den i inomhusdelen så kan man få vis odör de första veckorna :-)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rostensrike3
Posts: 11
Joined: Sat Aug 30, 2014 8:12 pm

Re: Luftvärmepump i garage, erfarenheter?

Post by Rostensrike3 »

Skogsmus och hyacint på plats! Blir spännande att se vad det blir för resultat ... :lol:

OK, jag fattar att jag inte kommer att klara mej med enbart Luftvärmepumpen, men det borde vara mer kostnadseffektivt är aerotempen jag har idag. Sen är det inte så att den behöver prestera max då det är riktigt kallt, bara den alltsom oftast håller varmare än +10 grader, så kan man ju pytsa på med värmefläkt resten.
Tack för tips och god råd!

// RostensRike

PS. Jag klättrar också på väggarna i mitt garage, oftast då jag inte hittar det jag söker, trots att jag VET att den ska finnas där. Det brukar sluta med att jag köper nytt, och vad är det första man hittar sen? Så nu har jag 2 golvläggnings satser, 2 dragfjädrar för elledningar, 2 multimetrar osv.
MadeInSweden
Posts: 14
Joined: Mon May 19, 2014 6:13 am
Location: Kungälv

Re: Luftvärmepump i garage, erfarenheter?

Post by MadeInSweden »

Har kört pump i mitt garage på 70kvm sen 2008. Funkar kalasbra. Ligger på 16.5 grader.
Amazon 4D - 1961
Toyota GT86 - 2014
Audi A6 Allroad - 2004
Nissan GT-R - 2011
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Luftvärmepump i garage, erfarenheter?

Post by Pälle »

Kör en Fujitsu i mitt garage på 85 kvm. Har ställt den på 16 grader men får 12-15 grader inne beroende på utetemp. Funkar även i -20. Har inga element el dyl att stötta med.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Luftvärmepump i garage, erfarenheter?

Post by Hasse63 »

Finns bot mot igenfrysning, Köp en värmekabel på ca 1,5m och lägg den på dropplåten och under kylpaketet, oftast där isen bygger.

http://www.citcop.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Plyma
Posts: 20
Joined: Mon Feb 06, 2012 5:27 pm

Re: Luftvärmepump i garage, erfarenheter?

Post by Plyma »

Gott med denna tråd.
Skall montera nån typ av Luft/Luft V-Pump i mitt KALL garage (Brrr) , osäker bara på vilken jag skall införskaffa. Har funderat på nån av Julas, samt montera själv.
Rostensrike3// Kanske det kommer nått inlägg om hur det funkat i vinter

Sen blir det nog Luft/Vatten V-Pump till huset som även har ett garage med golvvärme. Funderingar lär väl pågå denna "Kallsäsong" så får det väl bli varmt till nästa vinter och även med lite jävlaranamma komma igång med nått av Projekten.
Amodytes
Posts: 22
Joined: Wed Sep 24, 2014 4:32 pm

Re: Luftvärmepump i garage, erfarenheter?

Post by Amodytes »

Funkar skit bra vid -15. Helt värt det men min temperaturen är17 grader. Kostar ca 800 i mån vid kall vinter.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Post Reply