Kvalitetsmärkt lagring av Amazonklubbens Facebookinlägg i Forum!

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
mike1800
Posts: 16
Joined: Sat Jun 28, 2014 8:48 am

Kvalitetsmärkt lagring av Amazonklubbens Facebookinlägg i Forum!

Post by mike1800 »

Kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum!

Kunskap och erfarenhet om Amazon finns permanent lagrad i Svenska Volvo Amazon klubbens Forum!

Det behövs en moderator som gör en manuell kvalitetsmärkning och Kategorisering av Facebookinlägg som ska lagras i Svenska Volvo Amazon klubbens Forum!

Jag med flera irriteras av att inte hitta gamla inlägg på Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksida!
Kunskapen om Amazon finns permanent lagrad i Svenska Volvo Amazon klubbens Forum!
Hur ska man spara bra Svenska Volvo Amazon klubbens Facebook inlägg, tips och ideer?

Kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum! " ;-) "

För att möjliggöra kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum, dvs lagring av Svenska Volvo Amazon Klubbens Facebookinlägg i Svenska Volvo Amazon Klubbens Forum så används citat med källhänvisning och ideell upphovsrätt för bilder som öppnar för kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum!

Kvalitetsmärkningen och Indexering

Efter analys av nya inlägg på Svenska Volvo Amazon Klubbens Facebooksidor!

Det behövs en moderator som gör en manuell kvalitetsmärkning och Indexering av Facebookinlägg som ska lagras i Svenska Volvo Amazon klubbens Forum!

Jag skissade på en kvalitetsmärkning per Index i en 3 Dimensionellt växande kub med länkar!

Ex. Index Elsystem, Electrical system där 1-2-3 Ignition, programmerbar fördelare! var toppbiten i den kuben!

Image
(Bild av en 3 Dimensionell kub från Wikipedia!)

Jag analyserade lösningen på en permanent sökfunktion av Karl-Eric Målberg som är 2 Dimensionellt växande med länkar och lade bara till en Dimension, [http://forum.p120.se/]Index![/url]

En Amazonklubbs moderator Kvalitetsmärker och Indexerar inlägg som innehåller viktig information som ska lagras i Svenska Volvo Amazon Klubbens Forum!

Den kvalitetsmärkta lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Svenska Volvo Amazon klubbens Facebookinlägg till Svenska Volvo Amazon klubbens Forum lagrar inlägg med kvalitetsmärkning i Svenska Volvo Amazon Klubbens Forum under följande Index!

Original Motor, Engine
Trimmad Motor, Engine tuned
Transmission, and drivetrain
Bromssystem, Brake system
Elsystem, Electrical system
Kaross, Body
Framvagn & Styrning, Front/Rear end and Steering gear
Väghållning, Roadholding
Inredning, Interior
Träffar, Meetings
Tips & Trix, Hints & tricks
Original Showroom
Custom Showroom
Köp & Sälj
Om Forumet, About the forum
Övrigt, Miscellaneous


Efter manuell Kvalitetsmärkning och Indexering så lagras kvalitetsmärkta Amazonklubbsinlägg i Forum. Informationen hämtas från Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksidor och lagras/uppdateras i Svenska Volvo Amazon klubbens Forum under angivet Index!

Källhänvisning av kommentarer/citat är viktiga och har format:
(Namn Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksida den Datum!)

Intressanta bilder med text lagras på Svenska Volvo Klubbens Facebooksidor med fördel i Album!
Lämpliga namn på Albumet kan tex vara Eskilstuna Veteranbilsträff den 2016-08-28, Amazon bröllopsbilar, skylt Volvo Authorized Service, trimning av Amazon B18/B20 mm och datum!

1. Manuell kvalitetsmärkning och Indexering av inlägg som ska lagras i Svenska Volvo Amazon klubbens Forum!
2. Kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forumi [http://forum.p120.se]Svenska Volvo Amazon Klubbens Forum[/url], under angivet Index:

Exempel 1:
Michael Bengtzing wrote: "Trimning av Volvo B18/B20 med originalutseende och behålla matching numbers! Motorrummet på min röda Volvo -64. Borrning till B20, planad B20 topp med större 44mm insugsventiler/35mm avgasventiler och konverterad till blyfri bensin!"
(Michael Bengtzing Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksida den 2016-08-21!)
Image
(Foto av Michael Bengtzing Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksida den 2016-08-21!)

Naturligtvis har vi manuellt kvalitetsmärkt och lagrat detta intressanta Facebookinlägg under Index Trimmad Motor, Engine tuned i Forumet!

Trimning av B18/B20 med originalutseende, matching numbers!

Exempel 2:
Michael Bengtzing wrote: "Lägg automatiskt till Fram/Back knappar för enkel navigation och © Svenska Volvo Amazon Klubben! längst ned på alla sidor!
Tillbaka till Forumet! eller
Till Svenska Volvo Amazon klubbens Hemsida!

© Svenska Volvo Amazon klubbens Forum

Det här var kortversionen av kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum!
_________________________________________________________________________________

Här kommer den långa!

Komplettering av En permanent Volvo sökfunktion av Karl Eric Målberg med kategori! och få en ...

Kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum!

Jag med flera irriteras av att inte hitta gamla inlägg på Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksida!
Kunskapen om Amazon finns permanent lagrad i Svenska Volvo Amazon klubbens Forum!
Hur ska man spara bra Svenska Volvo Amazon klubbens Facebook inlägg, tips och ideer?

Kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum! " ;-) "

För att möjliggöra kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum, dvs lagring av Svenska Volvo AmazonKlubbens Facebookinlägg i Svenska Volvo Amazon Klubbens Forum så används citat med källhänvisning och ideell upphovsrätt för bilder som öppnar för kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum!

Observera att det inte är förbjudet att citera med källhänvisning eller visa bilder via ideell upphovsrätt med källhänvisning!

Citat

"Ett citat är ett exakt återgivande av vad någon har sagt eller skrivit, till skillnad från ett referat, som är ett återgivande med andra formuleringar. Citat förekommer bland annat inom forskning och konstnärliga verk. Inom klassisk musik är citat en inflätad melodi från något annat stycke. De juridiska aspekterna av rätten att citera, hur det får ske och när, kallas citaträtt.

Konventioner[redigera | redigera wikitext]

Ett citat ska redovisas ordagrant inom citationstecken (vilka ibland ersätts med dubbelprimtecken, till exempel då en skrivmaskin saknar riktiga citattecken) eller utbrutet som ett blockcitat, så att det är klart avgränsat från den egna texten. Det bör (minst) anges vem som har sagt det och var det sagts. Det ska inte råda några tvivel om vem som har sagt en sak: den som citerar eller den citerade. Det får heller inte råda någon oklarhet i vad den citerade verkligen sagt; källan får inte förvanskas. Citatet ska även vara en exakt återgivning av vad som står i källan, inklusive stavning, interpunktion och eventuell kursivering (då citat översätts måste man göra en avvägning mellan form och innehåll med hänsyn till citatets natur)."
(Citat ur Wikipedia Den fria encyklopedin)

Ideell upphovsrätt för bilder

Ideell upphovsrätt för bilder är viktig där fotografens namn anges efter bilden ser exempelvis ut så här:
(Foto av Namn från Volvo Amazon klubbens Facebooksida den Datum!)

Image
(Foto Michael Bengtzing från Svenska Volvo Amazonklubbens Facebooksida den 2016-11-06!)

Fotorättigheter

"Fotografens ensamrätt till sina fotografiska verk uppstår i samma ögonblick som de skapas. Den här rättigheten betyder att fotografen bestämmer själv när och hur verket ska spridas, om och hur många exemplar det ska göras osv. Han eller hon har även rätt att överföra eller tillgängliggöra fotografierna för allmänheten. Ensamrätten gör även att fotografen får ändra sina fotografiska verk alternativt föra över dem till en annan konstart. Fotografens ensamrätt innebär även att de som vill använda hans/hennes verk måste be om tillåtelse från honom/henne.

Det finns även en ideell upphovsrätt som medför att fotografens namn ska finnas angivet i samband med hans eller hennes fotografiska verk, om det inte är en praktisk eller teknisk omöjlighet. Fotografen kan motsätta sig kränkande ändringar av fotografiet samt om det visar sig att det förekommer i sammanhang som upplevs som kränkande."
(Citat ur Fotomyndigheten)

Hur ska man spara bra Amazon Facebook inlägg, tips och ideer!
Michael Bengtzing wrote: "Hur ska man spara bra Amazon Facebook inlägg, tips och ideer:
Kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum!
(Michael Bengtzing Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksida den 2016-07-28!)
Observera att det inte är förbjudet att citera med källhänvisning eller visa bilder via ideell upphovsrätt med källhänvisning!

Kvalitetsmärkningen och Indexering

Efter analys av nya inlägg på Svenska Volvo Amazon Klubbens Facebooksidor!

Det behövs en manuell kvalitetsmärkning och Indexering av Facebookinlägg som ska lagras i Svenska Volvo Amazon klubbens Forum!

Det vore bra om kvalitetsmärkningen kunde ske på ett liknande sätt som i Facebook-links, en sökfunktion av Karl-Eric Målberg!

Jag skissade på en kvalitetsmärkning per Index i en 3 Dimensionellt växande kub med länkar!

Ex. Index Trimmat/ombyggt där 1-2-3 Ignition, programmerbar fördelare! var toppbiten i den kuben!

Image
(Bild av en 3 Dimensionell kub från Wikipedia!)

Jag analyserade lösningen på en permanent sökfunktion av Karl-Eric Målberg som är 2 Dimensionellt växande med länkar och lade bara till en Dimension, Index!
Karl Eric Malberg wrote: "Eftersom mitt namn och min databas för länkar till Facebook nämns i det här inlägget och i klubbforumet vill jag göra några förtydligande. För en tid sedan när jag hade irriterats nog av att inte hitta gamla Facebook-inlägg skapade jag en databas för länkar till inlägg som jag tycker är intressanta. Den var i första hand ägnad åt mig själv, men jag la också ut en länk på min site volvo1800pictures . Någon hittade dit, skrev ett inlägg på klubbforumet och tipsade. Det skapade en debatt och jag kritiserades för att vilja flytta diskussioner från forumet till Facebook. Jag förklarade att databasen inte har något specifikt med den svenska klubben att göra. Jag samlar länkar från ett antal olika Facebook-grupper. Bara inlägg av teknisk natur som kan vara bra att hitta tillbaka till. Detta är en helt manuell hantering. Jag väljer ut det jag tycker är värt att bevara. Hur ett sådant urval skulle kunna göras med automatik har jag ingen aning om. Jag har aldrig varit i kontakt med Michael Bengtzing och känner inte till något om hans planer om att koppla Facebook till klubbens forum."
(Karl Eric Malberg Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2016-07-24!)
Vidare så Indexeras inlägg som ska lagras i Svenska VolvoAmazon klubbens Forum!

Kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum lagrar inlägg med kvalitetsmärkning i Svenska Volvo 140 Klubbens Forum under följande Index!

Original Motor, Engine
Trimmad Motor, Engine tuned
Transmission, and drivetrain
Bromssystem, Brake system
Elsystem, Electrical system
Kaross, Body
Framvagn & Styrning, Front/Rear end and Steering gear
Väghållning, Roadholding
Inredning, Interior
Träffar, Meetings
Tips & Trix, Hints & tricks
Original Showroom
Custom Showroom
Köp & Sälj
Om Forumet, About the forum
Övrigt, Miscellaneous


Kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum. Informationen hämtas från Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksidor och lagras/uppdateras i Svenska Volvo Amazon klubbens Forum under angivet Index!

Källhänvisning av kommentarer/citat är viktiga och har format:
(Namn Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksida den Datum!)

Intressanta bilder med text lagras på Svenska Volvo Klubbens Facebooksidor med fördel i Album!
Lämpliga namn på Albumet kan tex vara Eskilstuna Veteranbilsträff den 2016-08-28, P1800 bröllopsbilar, skylt Volvo Authorized Service, trimning av Amazon B18/B20 mm och datum!

1. Manuell kvalitetsmärkning och Indexering av inlägg som ska lagras i Svenska Volvo Amazon klubbens Forum!
2. Kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Svenska Volvo Amazon Klubbens Forum under angivet Index:

Exempel 1:

Röd P1800 -64 som Bröllopsbil till Rudskoga Kyrka 9 juli 2016!
Michael Bengtzing wrote: "Hyrde ut min röda P1800 -64 till en Volvo Torslandachef som Bröllopsbil i Rudskoga Kyrka lördagen den 9 juli och det var lyckat! Han hade sett bilen på Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida och ringde på chans!"
(Michael Bengtzing Svenska Volvo P1800 klubbens Facebooksida den 2016-07-29!)
Image
(Fotograf Saxin: Bröllopsfoto från Rudskoga kyrka lördagen den 2016-07-09!)

Jag har manuellt kvalitetsmärkt och Indexerat detta Facebookinlägg under Allmänt Diskussionsforum - frågor och svar om ALLT som rör Volvo 1800 i Forumet!

Röd P1800 -64 som Bröllopsbil till Rudskoga Kyrka lördagen den 9 juli 2016!

Vid lagring av Svenska Volvo Amazon Klubbens Facebookinlägg är det viktigt att vid manuella kvalitetsmärkningen och Indexeringen manuellt även sätta en lämplig Forumrubrik inkl. namnet på den som gjorde Facebookinlägget. Vid den kvalitetsmärkta lagringen av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum lagringen hämtas källhänvisning/citat från Facebookinläggen och lagras sist i blocket av text och bilder i Forumet!

Exempel 2:

I detta exempel visas hur Christian Strömblads inlägg i Svenska Volvo klubbens Facebooksida ser ut.

Här är en länk till Christian Strömblads inlägg på Svenska Volvo klubbens Facebooksida den 2016-07-24!
1-2-3 Ignition, programmerbar fördelare!


Naturligtvis har vi manuellt kvalitetsmärkt och Indexerat detta intressanta Facebookinlägg under Trimmat/ombyggt!

Kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum!
Christian Strömblad wrote: "Yes! Äntligen. Efter en timme på rygg under instrumentbrädan, med bromspedalen som huvudstöd fungerar varvräknaren även med 1-2-3 Ignition på plats.

Lösningen var att (som tipsats om här tror jag...) vända på kabeln som går genom "pickup:en" på baksidan av varvräknaren så att den går enligt bilden nedan.

Bidrar med en bild på hur det är kopplat som kanske kan hjälpa någon med samma problem!"

(Christian Strömblad Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksida den 2016-07-24!)
Image
(Foto av Christian Strömblad Svenska Volvo klubbens Facebooksida den 2016-07-24!)

Christian Strömblads manuellt kvalitetsmärkta och Indexerade Facebookinlägg lagras/uppdateras under Trimmat/ombyggt

Det kvalitetsmärkta inlägget ser nu ut så här under Index Trimmat/ombyggt i Svenska Volvo Amazon klubbens Forum!

1-2-3 Ignition, programmerbar fördelare!

Exempel 3:
Michael Bengtzing wrote: "Hur man kan trimma en B18/B20 med originalutseende, matching numbers!"
(Michael Bengtzing Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksida den 2016-08-16!)
Naturligtvis har vi manuellt kvalitetsmärkt och lagrat detta intressanta Facebookinlägg under Index Trimmat/ombyggt i Forumet!

Trimning av B18/B20 med originalutseende, matching numbers!

Exempel 4:
Michael Bengtzing wrote: "Hur ska man spara bra Amazon Facebook inlägg, tips och ideer:
Kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum!"
(Michael Bengtzing Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksida den 2016-07-28!)
Naturligtvis har vi manuellt kvalitetsmärkt och lagrat detta intressanta Facebookinlägg under Index Övrigt i Svenska Volvo Amazon klubbens Forum!

Kvalitetsmärkt lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Arkiv!

Exempel 5:
Michael Bengtzing wrote: "Lägg automatiskt till Fram/Back knappar för enkel navigation och © Svenska Volvo Amazon Klubben! längst ned på alla sidor!
Tillbaka till Forumet! eller
Till Svenska Volvo Amazon klubbens Facebooksida!
Till Svenska Volvo Amazon klubbens Hemsida!

© Svenska Volvo Amazon klubbens Forum /mike1800 " ;-) "
Last edited by mike1800 on Tue Nov 29, 2016 1:19 am, edited 27 times in total.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Automatisk lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum!

Post by QV »

Skulle kunna vara ett sätt att få tillbaka folk till forumet.

För de flesta har väl märkt att aktiviteten på detta forum har minskat rejält sedan FBsidan kom till.
Alla är på mig att jag skall vara "där" men det är ju ingen ordning och inläggen försvinner allt eftersom så det känna värdelöst att skriva där eftersom jag i regel undviker att skriva "blaj".

Med detta vill jag inte påstå att allt jag skriver är rätt och felfritt.... eller ens läsvärt!

Har varken kunskap eller lust att utveckla en sådan rutin men det finns säkert ett och annat guldkorn på FB som försvinner i röran.
Rent allmänt har jag inget emot en sådan rutin (rent personligen) men det är inget som är diskuterat i moderatorgruppen.
Min inställning är att allt som tillför aktivitet på forumet är bra tills motsatsen är bevisad.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dimman
Posts: 35
Joined: Sun Sep 06, 2015 5:22 pm
Location: Stockholm

Re: Automatisk lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum!

Post by Dimman »

Håller med dig QV, fejsboken är ett jävulens påfund.
Så skönt med vanliga enkla forum där inte personliga uppgifter lagras i syften som man själv inte rår över.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Automatisk lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum!

Post by Arne »

Håller också med, är man seriöst intresserad av tekniska frågor och vilja kunna gå bakåt och kolla vad som sagts och gjorts så är forumet mycket bättre. Ansiktsboken passar bättre till skitsnack för stunden, för de som gillar det.
AVG
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Automatisk lagring av Amazon klubbens Facebookinlägg i Forum!

Post by Lars Bd »

Frågan om facebookarkivering får styrelsen hantera.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply