Hjälp mig avgöra...

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
drömmare
Posts: 55
Joined: Sat Sep 17, 2016 3:25 pm

Hjälp mig avgöra...

Post by drömmare »

Hej alla experter!
Jag vill ha lite tips o råd för att avgöra ett köp:
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... w=3&last=1

Enl säljare och fordonsregister en 12136 VK år 1965, svart på bilder med röd inredning (minus de skitfula framstolarna :roll: )
Mitt problem blir 6an, det kodar för en BW35, tresteg automat men enl bilder och fordonsregister är den manuell (4 växlad?)
och den saknar kromlister runt fram och bakruta som är brukligt annars..

What to do, how to behave???
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Hjälp mig avgöra...

Post by Lars Bd »

Tja att automaten är ersatt av en manuell är inget unikt. Bilen är inte orörd för övrigt heller då många detaljer inte är original. Vad vill du ha hjälp med att avgöra? Vill du ha en strikt originalbil ska du inte köpa men tycker du att bilen är snygg och trevlig så köp.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Hjälp mig avgöra...

Post by az123gt »

En automat har bredare tunnel i fram där vxl-låda sitter så det går inte att montera pedaler för manuell, det blir för trångt.
Kolla hur dom har gjort till höger om gaspedal, är tunneln omsvetsad eller har släggan varit framme ?
drömmare
Posts: 55
Joined: Sat Sep 17, 2016 3:25 pm

Re: Hjälp mig avgöra...

Post by drömmare »

Tycker bilen ser trevlig ut och tänkte ha den som "daily driver".
Vill egentligen ha ett OK att det är ett vettigt köp :wink:
Det första som blir åtgärdat (om köp) är de hemska stolarna o försöka fixa rutlisterna..
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Hjälp mig avgöra...

Post by Lars Bd »

Om det är vettigt köp eller inte måste avgöras på plats, eventuell rostlagning samt underarbete före lackeringen kan vara uselt eller perfekt utfört.
Kräv bevis på helrenoveringen av motor såsom kvitton eller liknande, helrenovering innebär borrning samt slipning/kontroll av vevaxel samt naturligtvis nya kolvar och lager. Ser inte heller några spår efter den stora stereon, det som sitter i instrumentbrädan ser ut som en "originalradio" men är lite svårt att avgöra på bilden.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
drömmare
Posts: 55
Joined: Sat Sep 17, 2016 3:25 pm

Re: Hjälp mig avgöra...

Post by drömmare »

Det hänger en svart låda under instrumentpanelen, rakt över växelspaken ser det ut som. De påstod att tidigare ägare haft den utställd, så det borde finnas bra dokumentation? Info från fordonsregistret visar att den flyttat från Skaraborg till Gotland till Stockholm sen 2004.
Är man paranoid om man överväger att kontakta tidigare ägare??
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Hjälp mig avgöra...

Post by A-masen »

Kanske en bagatell och lätt fixat, men bränsleslangen med ett buntband på kylarslangen! Förr i tiden fick man ånglås för mindre. Varmt väder t.ex. I original sitter det ju en slangklämma i ena skruven till termostathuset. Ungefär en sådan här: http://www.globalindustrial.com/p/motor ... 25-pcs-bag
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Hjälp mig avgöra...

Post by Lars Bd »

Jag tänkte skriva kontakta tidigare ägare, en bilfirma ska man inte lita blint på. Stereon är förmodligen lådan ovanför växelspaken som jag inte såg.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Hjälp mig avgöra...

Post by 121 »

az123gt wrote:En automat har bredare tunnel i fram där vxl-låda sitter så det går inte att montera pedaler för manuell, det blir för trångt.
Kolla hur dom har gjort till höger om gaspedal, är tunneln omsvetsad eller har släggan varit framme ?
Är det verkligen olika karosser (olika kardantunnlar) för Amazoner av 1966 års modell beroende på om de har automalåda eller manuell växellåda? Det har jag inte hört talas om förut.
volvodidi
Posts: 79
Joined: Sun Nov 25, 2007 4:07 pm
Location: Bonn / Motala

Re: Hjälp mig avgöra...

Post by volvodidi »

Nej, det är samma kaross, bara lådafästen har olika positioner.
Dieter
drömmare
Posts: 55
Joined: Sat Sep 17, 2016 3:25 pm

Re: Hjälp mig avgöra...

Post by drömmare »

Så blev den min tillslut :D
Nu börjar problemen ;)
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Hjälp mig avgöra...

Post by Hasse63 »

En projekttråd med massa bilder då... ;)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
drömmare
Posts: 55
Joined: Sat Sep 17, 2016 3:25 pm

Re: Hjälp mig avgöra...

Post by drömmare »

:lol: Det kommer det väl att bli
Post Reply