Fråga om sista besiktning

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Fråga om sista besiktning

Post by amazon guy »

Hej, har just varit och besiktat min 69:a (godkänt utan anmärkning) och undrar nu om detta kan ha varit den sista besiktningen för bilen eftersom den fyller 50 nästa år, besiktningsmannen hade inte en susning förutom konstaterande att nästa besiktningsdatum är 2020.
Jag själv är också lite förvirrad beträffande om sista besiktningen kan inträffa redan nu och innan bilen fylld 50, eller om den måste fylla 50 först och besiktas för sista gången sen därefter?
Kollade på Transportstyrelsens sida och inget visas på mitt regnummer ETX683 med hänvisning till flera olika orsaker.
Nån som vet?

Dennis
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Fråga om sista besiktning

Post by jånn »

Jag är också förvirrad.
Jag fick ett brev från Transportstyrelsen där det stod att jag inte längre behövde besikta min 67:a.
Min 69:a ska besiktas i december och där har jag inte fått något brev.
I fordonuppgifterna kan man se att på "Besiktigas senast" står det "uppgift saknas" för 67:an och "2018-12-31" för 69:an
Får man ett brev när besiktningskravet upphör? Det verkar så.

//John
40 år med GT
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fråga om sista besiktning

Post by QV »

löpande 50 års gräns. En besiktning efter 50 års dagen så en 69 torde besiktigas en gång till.

Själv har jag som plan att besiktiga släpkärran och Amazonen samtidigt så får en koll på den vart annat år när man ändock måste in med kärran.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Fråga om sista besiktning

Post by 121 »

Som jag tolkar reglerna på Transportstyrelsens webbsida så blir en bil automatiskt besiktningsbefriad den 1 januari det kalenderår som bilen fyller 50 fordonsår under förutsättning att den är besiktad och godkänd under den senaste 24 månadersperioden.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... -maj-2018/

En kompis besiktade sin bil av 1970 års modell för tre veckor sen och det anges inte längre något nytt "sista besiktningsdatum" för hans bil.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Fråga om sista besiktning

Post by amazon guy »

121 wrote: Thu May 31, 2018 4:54 am Som jag tolkar reglerna på Transportstyrelsens webbsida så blir en bil automatiskt besiktningsbefriad den 1 januari det kalenderår som bilen fyller 50 fordonsår under förutsättning att den är besiktad och godkänd under den senaste 24 månadersperioden.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... -maj-2018/

En kompis besiktade sin bil av 1970 års modell för tre veckor sen och det anges inte längre något nytt "sista besiktningsdatum" för hans bil.
Hej och tack för svaret.

Tja, jag får väl se, det är ju i och för sig inte sååååå blodigt att man inte kan överleva utan den vetskapen och kan förstås också skriva direkt till Transportstyrelsen och höra från första parkett om hur det står till, tänkte bara att någon här på forumet kanske visste efter att "has been there, done it"......

Men det verkar vara så som du säger......

Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fråga om sista besiktning

Post by QV »

Nu har jag besiktigat bilen och nytt besiktningsdatum är 31 dec 2099. Så jag lär ju inte uppleva det datumet rent praktiskt.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Fråga om sista besiktning

Post by amazon guy »

Nu har jag fortfarande inte kollat med Transportstyrelsen efter senaste besiktningen i början på maj betr. om jag måste besikta igen om två år eller inte, men fyller jag i mitt regnummer ETX683 på deras besiktningssida så kommer följande upp:

Besiktningsdatum kan inte visas här
Datum visas inte för fördon som


är av fordonsår 1950 eller tidigare
har föreläggande eller körförbud
inte behöver besiktas
inte är tagna i trafik.
För information om besiktningsdatum - använd i stället någon av följande tjänster.


Jag har bilen i trafik och besiktat nu så den möjligheten bortfaller från ovan, min bil är inte av fordonsår 1950 eller tidigare utan en ´69, bilen har inte körförbud så det som återstår är "behöver inte besiktigas".

Ha, och nu har jag för säkerhetsskull ringt upp Transportstyrelsen direkt och fick besked om att den inte behöver besiktas mer så det problemet är överstökat nu.

Dennis
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Fråga om sista besiktning

Post by droopy »

Jag är lite tveksam till detta med "besiktningsbefrielse" för 50+ fordon. Det borde ändras till att fordonet skall besiktas innan ägarbyte sker eller i samband med ägarbyte. Jag tror det blir betydligt svårare att sälja en "besiktad för evigt" bil då köparen ofta inte har kunskaper om rost, bromsar och annat som påverkar säkerheten. Många ställer sig nog tvekande till att köpa en evighetsbeiktad bil.

Kanske skulle veteranklubbarna gå ut med någon form av rekommendationer om att sälja bilarna besiktade eller med någon form av varudeklaration/säkerhets protokoll. Då VET den nya ägaren hur bilen är beskaffad och vad som behöver göras. Jag får lite dåliga "vibbar" då jag ser texten "besiktad för evigt" i till salu annonserna och där det är väldigt uppenbart att bilen i fråga är rena skrotet och inte borde finnas på en väg bland andra säkrare fordon.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
F41
Posts: 14
Joined: Mon Aug 13, 2012 6:48 am

Re: Fråga om sista besiktning

Post by F41 »

Man kan alltid åka in och besikta bilen ändå. Då gör dom samma kontroller som en vanlig besiktning och man får ett protokoll som vanligt. Men dom skickar inte in det till transportstyrelsen. Jag tänker göra så med min amazon typ var tredje år eller så. Då får man ett par nya ögon som kollar igenom bilen och kanske hittar sånt man missat själv. Dom har även anpassad utrustning som kan ruska på styrleder etc.
En billig livförsäkring när man glider runt med enkretsbromsar och stum rattstång.
Tänker man sälja sin bil är det ju ett försäljningsargument att den är genomgången av opartisk kontrollant, och är man seriöst intresserad av att köpa en bil kan det ju vara värt att bekosta kontrollen själv eller sätta upp det som en förutsättning för affären. Bilprovningen har ju blivit lite mer serviceanpassade på senaste åren och hjälper gärna till med alla möjliga tjänster och kontroller, så likväl som man besiktar ett hus innan man köper det så kan man göra likadant med en bil.
Dessvärre kommer det nog som du skriver finnas några oseriösa som åker runt med skrot ändå, och det är ju allvarligt. De skulle vara intressant att veta hur olycksstatistiken har påverkats sedan besiktningsbefrielsen införts.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fråga om sista besiktning

Post by QV »

F41 wrote: Wed Aug 07, 2019 2:57 pm De skulle vara intressant att veta hur olycksstatistiken har påverkats sedan besiktningsbefrielsen införts.
Sedan den rullande 50 års gräns besiktningsbefrielse infördes.

Bilar äldre än 1/1 1950 har "alltid" varit besiktningsbefriade.

Det är väll inte många av de ombyggda fordonen som skulle klara av en polis beordrad kontrollbesiktning.
Tar en T-ford genom besiktningen och sedan bygger om den till modern V8

Problemet med den rullande 50 års gränsen är att 50 årigt fordon börjar bli användbart.
En lyxbil från 1980 är ju besiktningsbefriad om 11 år. Den åker man ju rätt OK i.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply