Amazon'er parkerade på skroten.

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by 123GT »

Fredag 13 Augusti besökte jag ett charmtroll norr on Göteborg som har flera Amazoner, PV, Duett med mera på sin privata mark. Har varit där ett antal gånger tidigare och ägaren är alltid lika trevlig och tillmötesgående (inte !) :D ingen charmkurs där inte.

Denna gången var han uppe på ladutaket och la nytt tak.
Jag försökte mig på att vara trevlig och påpekade glatt att "-Ladan blir allt fin med nytt tak"
Han svarade bara med "-Vad vill du ?"
... :roll: okey, ribban på samtalets trivselnivå var nu lagd och lågt hamna nivån även denna gång !
Jag laddade från tårna och undrade: "-Får jag gå runt och titta på Volvo bilarna och ta några bilder ?"
Han svarade bara med "-Varför då?"

...hhmmm, har kanske jag själv borde stanna upp och fundera VARFÖR ville jag egentligen fota bilarna ? Får ta upp detta med psykologen, nästa gång jag är där !

Nu skruvade jag på mig och hjärnan letade efter "rätt svar" för att komma åt bilarna medans den servicevänlige mannen med ryggen mot mig, (ilsket) hammrade vidare på taket som om det var mig han bankade skiten ur !
När spiken var slagen i botten sa jag: "-Jag alltid har gillat äldre Volvo bilar".
Han svarade bara med: "-Då får du väl åka ner på stan och se om du kan hitta några att fota då !" ...och hamrade sedan vidare på nästa spik.
Nu kändes det som jag hade varit där en evighet och jag var nästan på väg att gå tillbaka till min bil, när han helt oväntat vänder sig om och börja prata. jag lyssnade och tänkte att jag kanske kunde få foto lite iallafall, men nja inte riktigt så enkelt...

"-Miljö och hälsovårdstyrelsen har varit här och tvingat mig att böta 10.000 kr för att bilarna står här ! Mina egna bilar, på min mark ! Jag ser ingen anledning till att du skall fota mina bilar som jag har fått betala 10.000 kr för till någon idiotisk myndighet. Men om du ger mig 100 kr kan du får gå runt och fota hur mycket du vill. det är inte mer än rätt att du betalar för att fota när jag har fått böta på min egen mark. :evil: "

Okey, så sugen va jag inte på att fota så jag svarade: "-Okey då får jag väl åka och hämta plånbok och kamera och komma tillbaka"...och fortsatte..."-Då kanske någon av bilarna kan vara till salu ?"
Han svarade: "-Jodå, men folk (fler än jag som vart där, såklart !) vill inget betala, så jag skall köra dem till skroten allihop !" :shock:
Nu vet jag inte vad det är för typ av Amazoner han har ståendes, men har tidigare sett kompletta 2 och 4 drs samt kombi bilar, innan han flyttade om bilarna. Jag tackade för mig åkte där ifrån och fick knäppt en bild på lååångt håll från min bil. Får se om och när jag åker tillbaka...och hur sugen är jag egentligen på att få titta närmare på bilarna...är det värt 100 kr...
/sven
Image
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Amazonsport »

Det är härligt med så trevliga människor :roll: . Kanske kan det vara värt en hundring att åka dit o titta?
Med lite tur kanske du kan köpa loss en raritet av han.. Annars kommer du knappt kunna sova förrän du gjort det ändå!! :D
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by 123GT »

Amazonsport, jo du har förmodligen helt rätt ! det är ju värt varenda krona, att få komma nära bilarna...och dessutom, vad får man för 100 kr idag ?
Fortsättning följer... :)
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Amazonsport »

Härligt, glöm inte kameran..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Ragge »

hahaha Sven ... var det hos bröderna i ucklum ??? jösses , där har jag med varit en gång för mååånga år sedan och försökt kolla runt ... det var den tväraste gubbajävel jag mött i hela mitt liv . han frågade vad jag skulle ha , och jag svarade att jag vill gå runt och titta för att se om det kan bli spontan affärer .. då sa han DET FINNS INGET ATT SE HÄR ... suck , jag vände och gick till bilen och gubben hack ihäl . på den tiden åkte jag en vit 145 express med grön/gula ränder och massor med bp dekaler på , det stod även BP munkedal ... då frågade den ilskne gubben om jag var därifrån , jag drog på svaret för jag visste inte om det skulle bli värre eller bättre ... efter en stund sa jag dock JA , då frågade han om jag kände en gubbe som hette Rune Holm ... ytterligare problem , jag kände mannen men var det plus eller minus ?? jooo sa jag , han bor på samma gata ... väntade på en explosion ... MEN gubbafan vände helt om ... åååh sa han , vi var lumparkompisar ... sedan fick jag titta, handla och härja fritt den dagen där ... och han slet och drog en gammal cykelkärra med skärbrännare lååångt ut på åkern där jag hittade prylar ...

ibland får man ha tur ... häls// Ragge
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by 123GT »

Amazonsport, närå..kameran ska med inkl laddat batteri och tom på bilder ! :)

Ragge, yepp...Ucklum Brothers är helt rätt ! Jag har inte kommit lika långt som du i min relation till bröderna, men kanske om jag säger att jag känner Rune Holm OCH dig...så kanske en ny värld öppnar sig !? :lol:

...som sagt, fortsättning följer !
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Ragge »

synd att vi missade varann i går, såg dig när du fotade min bil (och mig på ett foto) men visste inte att det var du ...
Kapten_stofil
Posts: 86
Joined: Sun Apr 08, 2007 6:59 am
Location: Göteborg

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by Kapten_stofil »

Kul bild tråd det här, alltid lite speciellt med att titta på liken på dessa kyrkogårdar.

Jag tänkte lite att eftersom jag oxå bor i göteborg, så hade det vart kul om man kunde få namnen på skrotarna, om man som jag letar efter nya kofångare (fler som brukar fånga kor på detta sätt?) och en crom list till vindrutan och en.... ja ni fattar.


nä, nu vart det in på blocket och leta efter en snygg 140 att ha som andra bil när man inte vill åka modernt, och man inte vill ta ut amazonen för att det regnar........
Jag är ingen stofil som säger att ALLT var bättre förr!

Men det mesta var det.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by 123GT »

Kapten_stofil, jag har tyvärr inte sett något i kofångarväg hittills som är värt att använda. Den bakre på den röda var genomrostad på ett ställe. Skickar dig ett PM.
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by 123GT »

Dagens inlägg har rubriken : "Bränd Amazon vilar ut på skroten"
I Torsdags hade jag möjlighet att kombinera jobb med hobby :D och besökte två skrotar i Borås och en i Alingsås. I Borås hade man inga Amazoner på skrotarna och jag fick höra: "Nähä du, Amazoner är det ingen som jobbar med längre ! De e 140 som gäller som hobbybil nu !"... :?: okey :? :evil: ...öh, jaha så alla vi på forumet är helt fel ute, eller !?

Har inget emot 140, som kan bli riktigt nice, men Amazoner är ändå ett par snäpp bättre ! :lol:

I Alingsås fanns det en enda Amazon, en -67;a med plastskärmar, kulör 95, i mild klassisk custom version. Interiört var det mesta sopor pga brand och det gick knappt att se spår av den ljusbruna inredningen. Karossen är riktigt bra inklusive motorrummet med utbytta skärmbalkar. Bilen kom från försäkringsbolag och ingen kunde berätta storyn bakom branden.
Håll till godo :)
/sven

Image

Image

Image
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by sn@kesh!t »

Var på Falköpings skroten härom dagen och hittade några amazoner som stod där.

Image

Image

Image

Image
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by John »

Var till skoten idag och letade lite prylar till min 740 men hittade även några långtidsparkerade amazoner

först en -68 som jag knappt kände igen när jag såg den var rätt förstörd i bak

Image

Image

Sen hitta jag en troligtvis -70 eftersom den har bälten i bak glömde kolla chassinummret

Den såg lite bättre ut

Image

Image

När jag var på väg att betala hitta jag den här gamla kult luckan med vinge och infällt backljus 8)

Image

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by A-masen »

Du har ju det gamla regnumret, CKD 457, kan du inte få fram chassienumret den vägen?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by QV »

två till varav en tämlig nyinkommen http://www.returbilen.se/category.html? ... =6797&anl=

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon'er parkerade på skroten.

Post by 123GT »

Trevligt med fler bidrag till skrot-tråden, tackar ! :)
En hel del värdefulla och användbara delar synliga på bilderna. Sedan har vi ju olika definition på när en bil är för dålig för att renoveras, men tex 66;a kombin skulle väl "lätt" kunna bli bil igen !? Ös på med text o bilder ! :D
/sven
66;a kombi från Returbilen i Malmö.
Image
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Post Reply