"Annonsering" på forumet

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: "Annonsering" på forumet

Post by Hasse63 »

Denna diskussion har varit uppe tidigare... Har själv inte varit med men har för mig att det tagits upp på något klubbmöte ... ??
Har inte kvar orden men Bilia och Amazon Klubben har tidigare sagt nån gång typ att de inte vill ha någon köp & sälj av delar på forumet. Ni som nu vill ha förändringar kanske kan fråga vad Amazon klubben och Bilia tycker om saken i nuläget? Varken jag eller Lars Bd kan på egen hand göra sådana förändringar, även om vi skulle vilja. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: "Annonsering" på forumet

Post by sn@kesh!t »

Är de så de ligger till. Vem ska man då kontakta?

För de är allt bra konstigt att de bara är detta forumet som har de så här. Är medlem på ett flertal forum o ingen har de så.
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: "Annonsering" på forumet

Post by Hasse63 »

Finns väl några representanter från klubben här på forumet som kanske kan hjälpa till och sen Site Admin som man hittar under moderatorer som man kan PM:a och höra hur det ligger till. Tänk dock på att han inte besöker forumet så ofta.

140-forumet ligger också på bilias server och de har inte häller köp och sälj.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: "Annonsering" på forumet

Post by QV »

sn@kesh!t wrote:QV tex, är inte du trött på att ändra inlägg för att de står något som anses som annonsering?
Om jag var moderator så vore jag trött på det, men nu är jag inte det så jag klarar mig.....

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: "Annonsering" på forumet

Post by QV »

Hasse63 wrote:Finns väl några representanter från klubben här på forumet som kanske kan hjälpa till
Här kommer jag däremot in. Nu har jag bara varit medlem i styrelsen några veckor och har inte någon bakgrund på detta änme. Kommer att föreslå någon form av ändring när jag vet vad som gäller i frågan. Tills dess får ni hålla ut en stund till.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: "Annonsering" på forumet

Post by Presley »

Vi kan ju använda oss av kodord sålänge? :wink:

Ett exempel om man vill veta om någon har en lampa liggandes:

Istället för: "Någon som har en lampa liggandes?"
så skriver man: "Någon som har sett en flygande lampa någon gång?"

:roll:

Nej men, jag hoppas detta löser sig, det hade underlättat en hel del och kan fortfarande inte se något problem i det.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: "Annonsering" på forumet

Post by Uffe »

QV wrote:Här kommer jag däremot in. Nu har jag bara varit medlem i styrelsen några veckor och har inte någon bakgrund på detta änme. Kommer att föreslå någon form av ändring när jag vet vad som gäller i frågan. Tills dess får ni hålla ut en stund till.

/Janne
Rätt man på rätt plats. Kul och Grattis... till oss alla, att du Janne tar tag i ett sådant uppdrag, tycker jag :)
Amazon 1957
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: "Annonsering" på forumet

Post by sn@kesh!t »

Här kommer jag däremot in. Nu har jag bara varit medlem i styrelsen några veckor och har inte någon bakgrund på detta änme. Kommer att föreslå någon form av ändring när jag vet vad som gäller i frågan. Tills dess får ni hålla ut en stund till.

/Janne
De vore oerhört stort och god hjärtat av dig.

Mvh Sebastian
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: "Annonsering" på forumet

Post by Caltex »

Jag är också ganska så less på tjafset om att man inte får annonsera på forumet.
Att det finns personer som lägger ner tid på att "jaga" och redigera inlägg där man frågat om någon kanske har en
viss reservdel som man behöver, är ganska onödigt.
Min erfarenhet är att denna regel mest ställer till med irritation, och ger inget på plussidan.

Annonsforumet som finns är dessutom tungarbetat, dåligt fungerande och helt onödigt.
(La nyss ut en annons som jag ville ha bilder i.. men inte gick det, så nu får man väl sätta ut en blocketannons iaf.)
På många andra forum av liknande typ, som behandlar likartade ämnen,
så har man en forumdel där man kan köpa/sälja reservdelar eller
hela bilar. Det fungerar bra.

Jag är övertygad om att det skulle bli ett mer levande annonsplank, med en helt annan omsättning
än idag, om det låg som en vanlig avdelning inom forumet.

/Tobias
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Re: "Annonsering" på forumet

Post by olman »

Ja det funkar ju på alla andra forum så varför inte här ...
22134 VF
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: "Annonsering" på forumet

Post by Rasmuss »

Självklart borde vi som PV klubben, 200klubben mfl ha köp och sälj kategorier i forumet.
Jag tycker även att man kan få fråga efter delar i forumet men att vi kanske begränsar sälj till en egen "säljes" kategori?

Tycker även att man tex skall få säga att Uno Kruse har renoverat ett bromsservo åt mig? det är ju inte direkt reklam eller försäljning? Det kan ju kanske till och med hjälpa någon som vill ha hjälp med samma sak och komma vidare på sin renovering. Förfrågningar kan ju skötas via PM..

Sedan är det ju även så att på Amazonklubbens Facebook sida annonseras det hej vilt utan att någon klagar.
Så om det finns någon genomgripande klubbregel att annonsering är förbjuden så gäller den inte på klubbens Facebook sida.

/Jonas
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: "Annonsering" på forumet

Post by granfot »

Nu är ju inte jag expert, men jag har fått för mig att regeln om annonsering inte kommer från Amazonklubben, utan snarare från Bilia som hostar forumet? (Detta har jag för mig att jag läst här någonstans, och det känns i så fall helt rimligt, de lever ju på att sälja saker.)

Däremot har jag svårt att tänka mig att klubben är emot annonsering eller försäljning, då det helt och hållet gagnar klubben och dess medlemmar.
Vill vi ha annonser måste forumet flyttas, och för att det ska flyttas måste vi hitta någon som kan tänka sig att drifta det, och stå för bandbredd, hårdvara och support.

Jag har testat några gratis-lösningar på forum, men de faller oftast av en eller annan orsak. Den vanligaste är att siten som hostar sidan går i graven. Den näst vanligaste är att forumen bli ohanterbara med ungefär en miljon banners överallt.
Men visst, hittar vi någon som kan dedikera en dator (behövs inte mycket för ett phpBB-forum som detta), bandbredd och tid så kan jag vara lite behjälplig med det hela. (Högst begränsat dock, jag har knappt tid att läsa forumet, att drifta det ligger utanför mina ramar.) Jag har installerat några Apache, php och MySql genom åren, och jag har haft ett par phpBB-forum snurrandes, även om det aldrig var någon trafik att prata om på dom.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: "Annonsering" på forumet

Post by sunkmaster »

jag tycker också att det borde finns en köpes/sökes variant på forumet. som andra skriver så e det ju ypperligt att kunna fråga folk och även diskutera om det e nåt man behöver. det kan ju vara så att nån som läser har en del liggandes men som aldrig kollar en köpes annons på klubbens hemsida.

jag e även medlem på opelsportclubs forum och där kan man skapa köpes/sökes trådar och det funkar utmärkt. ibland finns det folk som har liggandes och ibland får man tips på vart man kan få tag på just det man söker. och som någon skrev tidigare i tråden så kan man ju lita lite mer på folk som skriver på forumet om man sett att dem varit seriösa sedan tidigare.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: "Annonsering" på forumet

Post by Pälle »

Instämmer även jag. Klart vi borde ha en köp och sälj på forumet. Det funkar ju ypperligt på alla andra motorforum som jag hänger på, både svenska och utländska, både bil-, mc- och mopedforum.

Varför skulle vi amazonister skilja oss från resten av världen?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: "Annonsering" på forumet

Post by gudu »

Lite utanför ämnet men med på min önskelista, gratiskund som jag är. Jag tycker även forumet borde lagra bilderna man lägger upp. Nu finns det för många trasiga trådar där man inte ser bilderna. Borde även gå att göra ett skript som laddar upp de bilder till formuet som ligger annorstädes.
Post Reply