Inget nytt att läsa

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
mr.speedwell
Posts: 45
Joined: Sat Dec 06, 2008 7:08 am

Inget nytt att läsa

Post by mr.speedwell »

Hej har det här forumet dött inga nya inlägg på länge????
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Inget nytt att läsa

Post by 123GT »

Jag får samma känsla....även om flera fortfarande är aktiva ! Händer "allt" på Facebook numera eller har alla gjort sig av med sina bilar och intresset för Amazonen...?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Inget nytt att läsa

Post by ricke »

Ja det är tråkigt att inte mer folk är inne på forumet men vi får hoppas att folk är i garaget o fixar med sina Amazoner o kanske gör en rejäl uppdatering i sina trådar snart :P // ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Inget nytt att läsa

Post by Blomquist »

Har väl varit svackor förr, hoppas det rycker upp sig. Tycker personligen att det var rätt korkat
att börja splitta upp det hela med det där facebooktjafset.
210 -64, 223 -68
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Inget nytt att läsa

Post by Arne »

Våga vägra ansiktsboken :D
AVG
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Inget nytt att läsa

Post by J.Lundin_ »

Det finns ju mycket att skriva om, det handlar ju bara om att folk vågar ställa bra och intressanta frågor.
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Inget nytt att läsa

Post by 121 »

Blomquist wrote:Har väl varit svackor förr, hoppas det rycker upp sig. Tycker personligen att det var rätt korkat
att börja splitta upp det hela med det där facebooktjafset.
Jag gillar inte heller det där facebooktjafset. Jag går in på Amazon- och 140-klubbens facebookgrupp kanske två ggr per månad för att läsa ifatt inläggen.

En sak tycker jag dock är bättre där: Man får annonsera efter reservdelar som man söker mitt ibland andra inlägg. Man är inte hänvisad till att skriva en annons på klubbens bortglömda annonstorg, som jag tror att knappt någon läser.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Inget nytt att läsa

Post by Hasse63 »

J.Lundin_ wrote: vågar ställa bra och intressanta frågor.
Visst är det så men inga frågor är dumma nog så våga fråga på... VAD SOM HÄLST... bara så ni vet :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Inget nytt att läsa

Post by J.Lundin_ »

Med intressanta frågor menar jag sådant som är av allmänt intresse, där läsarna kan lära sig något nytt och som inte bara gäller gamla B20 motorer :D
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: Inget nytt att läsa

Post by J.Lundin_ »

Ingen som har några roliga frågor???????? :(
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Inget nytt att läsa

Post by A-masen »

Njaaa... Speciellt rolig är den väl inte, men kanske intressant för några. Den handlar om köldstartbatterier och borde kanske vara i elavdelningen, men vi startar den här så får vi se var den slutar.
När man söker köldstartbatterier så går man ju på CCA-värdet. Cold Crank Ampere. Och det vet jag att det handlar om att man "tar ur" full effekt under en viss tid och med en viss temperatur (låga minusgrader). Då får man fram ett CCA-värde. Det skall vara så högt som möjligt. Om jag har förstått det rätt så finns det också ett tröskelvärde för att ett batteri skall kunna kallas Köldstartbatteri (?)
Nu har jag emellertid sett att det tydligen finns ett annat värde, annan mätmetod (?) annan beteckning på köldstartkapacitet. Jag såg i en annons eller katalog (på nätet) att ett Vartabatteri angavs med följande beteckning: EN[A]: 730 A.
730 Ampere kan man förstå, men vad betyder dom andra bokstäverna: EN[A]: ? Finns det fler och olika mätmetoder och i så fall vad och hur mäter man den här senare?

Jag skall inte köpa något nytt batteri. Jag blev mest nyfiken när jag såg detta och om det även hjälper andra med ett klart svar så är det ju ännu bättre. En kunskap att lägga på hyllan.

Ett tillägg: Här är sidan med Vartabatteriet: http://www.autokatalogen.se/afw/osd/reg ... =580500073
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Inget nytt att läsa

Post by QV »

Cold cranking amperes (CCA) is the amount of current a battery can provide at 0 °F (−18 °C). The rating is defined as the current a lead-acid battery at that temperature can deliver for 30 seconds and maintain at least 1.2 volts per cell (7.2 volts for a 12-volt battery). It is a more demanding test than those at higher temperatures. This is the most widely used cranking measurement for comparison purposes.

När det gäller EN så står det för Europen Norm (standard). Ovanstående mätmetod är troligtvis SAE och det finns ett otal olika standader runt om i världen.
Dessa kan vara lika eller inte... En standard komite består av ett antall tilverkare och de försöker komma överens. Det torliga slutresultstet är en standard som alla tillverkare klarar av att tillverka efter. Vad det sedan betyder i verkligheten låter jag var och en fundera ut själva!

/Janne

en föredetta medlem i Svensk Standard komite TK215 för strukturerade fastighetsnät
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Inget nytt att läsa

Post by A-masen »

Jag Googlade lite själv och hittade den här sidan:
http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... Bilbatteri
Den tabellen berättar bara om ett specifikt fabrikat (dessutom okänt, för mig i alla fall) men man ser att det finns flera standarder. Det gäller tydligen att veta vilken standard det är mätt efter när man står där i butiken och skall välja ett köldstartbatteri. Det bästa hade ju varit med en tabell där man kan jämföra dom olika skalorna.
Men som sagt, jag är inte i behov av något batteri nu.


Skrivet av en före detta montör av dessa strukturerade fastighetsnät. :wink: :roll: :)

Image
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Inget nytt att läsa

Post by QV »

Den stämpeln känner jag igen... som anstäld på VMC sedan 1990.
VMCs handboken är ju den publikation som är "mest spriden" av de jag varit med om att skriva.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: Inget nytt att läsa

Post by Amarace »

Facebook tror jag inte är nåt hot, är ju inte så många olika som skriver där tycker jag.
Men de ä klart, alla som har ett alias här heter ju på riktigt där, så man vet ju inte vilka som skriver där som även finns här.
(själv är jag Magnus Karlsson på Facebook)

Och nedgång på forumen brukar det ju alltid bli här på förvintern tycker jag. Så det är nog ingen fara :)
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Post Reply