Lite aktivitet på forumet?!

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Lite aktivitet på forumet?!

Post by Pälle »

Blir så förvånad över att det är så lite aktivitet här. Ibland bara ett nytt inlägg per dag. Var är alla?

Jag skaffade Tapatalk till mobilen vilket gör det enklare att surfa runt på forumet utan att behöva hänga vid datorn.

Try it!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: Lite aktivitet på forumet?!

Post by Henrik Landin »

Tyvärr är det ju så att dom flesta hänger på klubbens Facebooksida. Jag personligen (är ju lite extra partisk som admin för forumet såklart) skulle ju vilja se mer aktivitet här, dels för forumet i sig men även för dom medlemmar som vågar vägra Facebook. Så det är helt enkelt där allt händer.
Administratör
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Lite aktivitet på forumet?!

Post by Pälle »

Ja så kanske det är.

Våga vägra Facebook :)
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Lite aktivitet på forumet?!

Post by Dieseltroll »

Instämmer! Länge leve forumet!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Lite aktivitet på forumet?!

Post by Pälle »

Tror att en köp o sälj avdelning skulle höja aktiviteten på forumet. Värt ett försök?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Lite aktivitet på forumet?!

Post by Amma122s »

Tror att detta är ett mycket bra forum :D ... skriver inte mycket själv tyvärr .. anledningen är att jag är engelska och det tar mig evigheter att skriva på svenska :oops: men är tacksamma för tips och information forumet ger Image
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Lite aktivitet på forumet?!

Post by Weber_b20 »

Tycker detta är en tråd som förtjänar o komma upp till ytan!

Det är verkligen heldött o jävligt trist.. Vad kan vi som vanliga dödliga göra för att förändra situationen?
Jag överväger faktiskt att lägga en framtida projekttråd på annat forum..

Har inte några frågor som behöver ställas själv (Jag är bäst i världen, typ..) men kunde kanske vara lite mer behjälplig med o svara på frågor! Är det det vi som medlemmar måste bli bättre på? För att få ett mer levande forum? Och kan vi göra mer?

För visst är det synd när det blir så här dött...
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Lite aktivitet på forumet?!

Post by Lars Bd »

Det som vanliga dödliga kan göra är att skriva t.ex. projekttrådar för att öka aktiviteten. Den som kan allt behöver inte vänta på att någon ska ställa frågan utan helt enkelt dela med sig av all kunskap som andra kanske saknar.
Den enda som kan förändra situationen är du som läser detta och du är också forumets viktigaste person som dessutom är den enda personen i hela världen som kan rädda forumet från att dö ut genom att skriva en fråga ett svar eller något om dina erfarenheter.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Lite aktivitet på forumet?!

Post by A-masen »

Jag hakar på Lars Bd's uppmaning med en lite motorhistorisk fråga.
Jag läste häromdagen om en stridsvagn som byggdes i all hast när Nazityskland höll på att rusta på trettiotalet. Politiker och andra beslutsfattare hade inte hängt med i utvecklingen så det blev lite som det blev. Efter flera om och men, blev det en licenstillverkad liten Tjeckoslovakisk stridsvagn för två man. Det säger lite om storleken. Den hade ingen kanon utan två lite grövre kulsprutor. Stridsvagn M37 fick den heta och var i bruk till början av 50-talet. Den tillverkades på licens i Oskarshamn, Jugnerverken.

Hursomhelst, det var motorn som gjorde mig mest nyfiken. Det var en sexcylindrig bensinmotor, volym minns jag inte nu, men effekten vill jag minnas var runt 60 hkr. Den hade toppventiler. Och här kommer själva huvudproblemet, motorn var tillverkad av Volvo.
Växellådan var en Wilsonlåda. Har funnits i otaliga bussar långt in i vår tid.

Då funderar jag på dom stora Volvo som tillverkades före och efter kriget, PV800 och PV60 och allt vad dom hette, inklusive Volvosuggan? Dom hade ju en sexcylindrig sidventilmotor, i och för sig på 90 hkr, men det kanske var lite mer volym i dom också? Om man nu hade gjort dom här stridsvagnsmotorerna med toppventiler kunde man inte ha "transplanterat" lite modernare teknik till dom här PV800 och PV60 med flera. Man kan ju påpeka som jämförelse att den sexcylindriga motorn med toppventiler som Chevrolet hade som basmotor i många år kom redan 1926. Ett år före Volvo Jacob.

Är det någon som känner till lite mer om denna Stridsvagn M37? Och speciellt då motorn. Är det kanske så enkelt att även motorn var en licenstillverkning från originalstridsvagnen i Tjeckoslovakien?

Ett litet PS till Amma 122S: Fortsätt att skriva som du gör. Du skriver fullt förståeligt. Ett litet stavfel ibland kan vem som helst göra. Vi förstår ändå det du skriver. Jag själv kan inte engelska till 100% så jag har full respekt för den som kommer till ett annat land, men ändå vill försöka att kommunicera i det nya landet.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lite aktivitet på forumet?!

Post by QV »

Om jag kommer ihåg det så kan jag kolla med verkstadskillen på Arsenalen som jag brukar luncha med.

Finns det någon M37 i Sverige så finns den på Arsenalen.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lite aktivitet på forumet?!

Post by Hasse63 »

Skulle hälften ansiktsboksanvändare skriva här i stället så skulle det bli stor skillnad :)
Tycker det är skittrist att det inte är som förr för här finns otrolig kunskap... fattas bara frågor från alla hål, lite bilder, projekttrådar mm ;)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Lite aktivitet på forumet?!

Post by granfot »

Vi får väl kampanja mer på den blå sidan.

Jag själv finns på båda ställena. Facebook är smidigt för korta frågor och menlösa diskussioner. Där kan man liksom räkna med svar inom några minuter. Projekttrådar och längre frågeställningar tycker jag hör hemma här.
Men det är i grund och botten upp till oss, forumet blir inte bättre än vad vi gör det.
Rille
Posts: 55
Joined: Fri Apr 06, 2007 12:33 pm
Location: Ljungby
Contact:

Re: Lite aktivitet på forumet?!

Post by Rille »

Finns det en möjlighet att göra om alla gamla länkar i inlägg så de pekar på nya adressen så skulle det hjälpa då många gamla trådar länkar till olika trådar där svar redan ges eller ges bättre.
Jag har flera gånger kopierat länk och skrivit om till nya adressen för att komma vidare.
P 12134 VD (chassi 70500)
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Lite aktivitet på forumet?!

Post by Lars Bd »

Naturligtvis går det att fixa men det förutsätter att någon rapporterar felaktiga länkar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Lite aktivitet på forumet?!

Post by Weber_b20 »

Va kul att man fick igång en diskussion i ämnet..

Försökte få igång en projekttråd på ett annat forum, men dom var tydligen totalt ointresserade!
Får väl försöka få ihop en här istället, så får vi se vad ni tycker istället?
Post Reply