Amazon -66 Nybesiktad och "klar"

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66 Nypolerat + bromsfråga! 21/5

Post by Martin G »

Nu var det färdigluftat! gick jättebra, även kopplingen fick lite ny vätska (den gamla var kolsvart).

Emellertid dök ett annat problem upp: Bilen startar helt plötsligt inte! Kommer ingen soppa fram efter pumpen, och det är minst 5 liter i tanken.. Är det pumpen som gett upp tro? sist jag försökte starta tände den nästan och ville sedan inget mer. Testade idag igen med resultatet torr bränsleslang..

Har några extrapumpar som ligger, är det något speciellt man bör tänka på när man monterar den? (B18)
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon -66 Nypolerat + bensinpumpsfråga! s.3

Post by QV »

Bensinrör på Amazoner har en förkärlek till att rosta ovanför bakaxeln. Ett rosthål här tömmer röret på bensin oavsett om pumpen fungerar eller inte.

Har för mig att jag av egen erfarenhet :oops: kom på att bilen inte gillar att stå högt med framhjulen med lite soppa i tanken.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66 Nypolerat + bensinpumpsfråga! s.3

Post by Martin G »

QV wrote:Bensinrör på Amazoner har en förkärlek till att rosta ovanför bakaxeln. Ett rosthål här tömmer röret på bensin oavsett om pumpen fungerar eller inte.

Har för mig att jag av egen erfarenhet :oops: kom på att bilen inte gillar att stå högt med framhjulen med lite soppa i tanken.

/Janne
aha! Det är precis vad bilen har gjort, stått högt på framhjulen och lite soppa i (dock bara 1 månad)... Ska kolla upp det! pumpen ger ifrån sig ett väsande ljud nu, så kanske är det hål där uppe så att inget tryck bildas då?

Tack för tipset!
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66 Nypolerat + bensinpumpsfråga! s.3

Post by Martin G »

Hej!

Lite update i bensinpumpskrånglet:

Har testat 3 olika pumpar, alla 3 verkar schyssta och blåser luft ur sig när man bumpar för hand utanför bilen.

Har monterat alla 3 och tankat 10 liter bensin. Även testat att dra slang ner i en dunk på golvet för att eliminera ev. rostiga ledningar.

Men det fungerar ändå inte? Alla slangar är bytta mot helt nya! Har dragit på startmororn i någon minut på varje, det har inte hjälpt.

Är det något jag missar? Till saken hör att jag sist bilen gick körde slut på bensin. när jag sedan skulle starta den tände den till, men sen var den stendöd. Startar på stargas, så tändningen är helt ok. Kommer ingen soppa till eller från pumpen, snustorrt!

Vad tror ni kan vara fel? :)
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
Volvo owner
Posts: 15
Joined: Tue May 31, 2011 10:01 pm

Re: Amazon -66 Nypolerat + bensinpumpsfråga! s.3

Post by Volvo owner »

Martin G wrote:Hej!

Lite update i bensinpumpskrånglet:

Har testat 3 olika pumpar, alla 3 verkar schyssta och blåser luft ur sig när man bumpar för hand utanför bilen.

Har monterat alla 3 och tankat 10 liter bensin. Även testat att dra slang ner i en dunk på golvet för att eliminera ev. rostiga ledningar.

Men det fungerar ändå inte? Alla slangar är bytta mot helt nya! Har dragit på startmororn i någon minut på varje, det har inte hjälpt.

Är det något jag missar? Till saken hör att jag sist bilen gick körde slut på bensin. när jag sedan skulle starta den tände den till, men sen var den stendöd. Startar på stargas, så tändningen är helt ok. Kommer ingen soppa till eller från pumpen, snustorrt!

Vad tror ni kan vara fel? :)




Pröva med att lossa ingående slang till pumpen och och håll den uppåt och fyll med lite bensin som då rinner direkt in i pumpen, blås sedan i tanken så att bensin kommer ut där fram och koppla sedan ihop slang med pumpen igen, eller lossa slang vid förgasare och kör med startmotor samtidigt som någon blåser i tankpåfyllningen. Men var försiktig.
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66 Nypolerat + bensinpumpsfråga! s.3

Post by Martin G »

Volvo owner wrote:
Pröva med att lossa ingående slang till pumpen och och håll den uppåt och fyll med lite bensin som då rinner direkt in i pumpen, blås sedan i tanken så att bensin kommer ut där fram och koppla sedan ihop slang med pumpen igen, eller lossa slang vid förgasare och kör med startmotor samtidigt som någon blåser i tankpåfyllningen. Men var försiktig.

Tack! Jag ska testa att hälla lite bensin i en tratt nedåt i ingående slang! Blåsa i tanken, hur fungerar det? Är det tryckluft på något vis det handlar om? :)
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
Volvo owner
Posts: 15
Joined: Tue May 31, 2011 10:01 pm

Re: Amazon -66 Nypolerat + bensinpumpsfråga! s.3

Post by Volvo owner »

Martin G wrote:
Volvo owner wrote:
Pröva med att lossa ingående slang till pumpen och och håll den uppåt och fyll med lite bensin som då rinner direkt in i pumpen, blås sedan i tanken så att bensin kommer ut där fram och koppla sedan ihop slang med pumpen igen, eller lossa slang vid förgasare och kör med startmotor samtidigt som någon blåser i tankpåfyllningen. Men var försiktig.

Tack! Jag ska testa att hälla lite bensin i en tratt nedåt i ingående slang! Blåsa i tanken, hur fungerar det? Är det tryckluft på något vis det handlar om? :)


Det går både med mun och med tryckluft, med det sistnämda får du vara lite försiktigare
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon -66 Nypolerat +Mer hjälp medbensinpumpsfråga! s.3

Post by daniel_sandberg »

Jag har inbillat mig att det är svårare att få fram bensin när det är tomt i ledningarna när pumpen sitter på plats på motorn. Pröva att skruva lös pumpen från motorn och handpumpa. Du kan ju ta lös slangen vid förgasaren och stoppa ner i en flaska för att se så det kommer. När det då kommer så skruvar du fast allt igen och startar bilen =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66 Nypolerat +Mer hjälp medbensinpumpsfråga! s.3

Post by Martin G »

Tack för era tips! :D

Jag löste det genom att hälla bensinen genom tratt genom systemet mellan förgasare/pump och pump/tank. Drog ingång den efter bara ca 10 sek på startmotorn - nu startar den utan problem!

Verkar som att systemet måste vara tillräckligt fullt för att pumpen ska orka med!

Nu äre bara ett positionsljus fram kvar från besiktningsprotokollet -96 att åtgärda! Tack för er hjälp!
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66

Post by Martin G »

Dags för en riktigt stor update! :D

Däck är införskaffade, Senator märkta "Härnö Vulk", troligtvis från 70-talet.

Mattor har tagit plats i kupén - dock en grå -64 fram, men original svart bak.

Bilen är upplackad "i väntan på bättre tider, dvs, endast bättringslackad och inte hellackad ännu.

Sedan är den nu äntligen besiktad! 4 tvåor: strålkastare fram för höga, stopplykta trasig, styrled glapp och dålig broms vänster bak. Handbromsen tog så bra att bilen hoppade av bromstesten, så det lär väl vara något fel med cylindern tror jag.

Här kommer lite bilder:

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Tänkte att det kunde vara kul att visa att ännu en Amazon räddats!
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon -66 Stor update 17/8

Post by 123GT »

Grattis, snyggt jobbat, då har du "bara" några 2;or att fixa till ! Har du något mer på att göra listan ?
Trevligt precis som du skriver att ännu en Amazon är i drift ...och med fungerande innerbelysning ! :D

...men däck från 70 talet...hur är de att köra på !? :) För du menar att de är tillverkade på 70 talet eller ?
Bilen ser fin ut och kul litteratur du har till den.
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon -66 Stor update 17/8

Post by volvo1968 »

Tycker denna Amazonen är så rätt! Vet inte varför, det är ju egentligen en helt vanlig Amazon, men tycker den är så cool, lite patina på färgen(Vet inte varför jag tycker matta röda Amazoner är lite kaxigt :P ) Och extraljus som passar perfekt, och en fin insida :D

Massor av lycka till med bilen och hoppas du löser det med besiktningen jag tyckte mig läsa :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66 Stor update 17/8

Post by Martin G »

123GT wrote:Grattis, snyggt jobbat, då har du "bara" några 2;or att fixa till ! Har du något mer på att göra listan ?
Trevligt precis som du skriver att ännu en Amazon är i drift ...och med fungerande innerbelysning ! :D

...men däck från 70 talet...hur är de att köra på !? :) För du menar att de är tillverkade på 70 talet eller ?
Bilen ser fin ut och kul litteratur du har till den.
/ sven
Tack!! Ja, det ska nog inte vara så svårt att fixa tror jag. Det är en sån trevlig känsla när man ställer på någon bil som varit bortglömd i en massa år! Annars ska jag bättra efter några lackflagor som lossnat, blästra lite lätt ytrost på en dörr. Annars får den förbli klar, i alla fall i min ägo.
Jag tror dem är det, mönstret ser ruskigt gammalt ut, men det går mycket bra att köra med dem ändå. :) Helt nytt hade väl varit trevligt med, men det är inte prio 1 just nu.
volvo1968 wrote:Tycker denna Amazonen är så rätt! Vet inte varför, det är ju egentligen en helt vanlig Amazon, men tycker den är så cool, lite patina på färgen(Vet inte varför jag tycker matta röda Amazoner är lite kaxigt :P ) Och extraljus som passar perfekt, och en fin insida :D

Massor av lycka till med bilen och hoppas du löser det med besiktningen jag tyckte mig läsa :)
Tack så mycket! Jo, den är helt vanlig, i ett helt vanligt använt skick dessutom, det syns på den att den är 45 år gammal, kanske är därför :) Kul att du killar den!


Nu blir det antingen så att jag behåller den, eller så säljer jag den tillbaka till släktingen till första ägaren, känns inte mer än rätt att han ska få den tillbaka (farfars bil ilksom, han var dessutom född 1900) :)
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
Martin G
Posts: 49
Joined: Sat Sep 26, 2009 9:05 am
Location: Uppsala

Re: Amazon -66 Stor update 17/8

Post by Martin G »

Nu är den besiktad till 2013-09.

Vilken speciell bil att köra!
MVH

Martin
_____
Volvo 944 Demobil från Volvo i Uppsala 1992: http://www.garaget.org/?car=184650
Volvo Amazon -1966 "Rostfritt veteranprojekt"
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: Amazon -66 Nybesiktad och "klar"

Post by Dyngklumpen »

Grattis! bara och njuta nu :-)
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Post Reply