69:a Amazon renovering

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

Hej,
Idag har jag tagit ledigt från garaget och tänkte istället dela med mig med vad som pågår där.
Köpte i höstas en Amazon 69:a i hyfsat skick med 14500 mil på mätaren. Tanken var att komma igång och jobba med bilen lite tidigare men detta försenades eftersom garaget var tvunget att bli lite mera verkstadsbetonat. Började att riva isär bilen mellan Jul och Nyår.

I början på november fick den därför stå ute och såg då ut så här.
Image
Image
Image
Image

Hade i höstas monterat nackskydd på förarstolen. Nu är det passagerarstolens tur, passade på att laga en sprucken söm också.
Image
Image
Image
Image
Image

Efter att skärmar och inredning plockats bort såg bilen ut så här en dag då en VW Golf var inne i garaget på termostatbyte.
Image
Image
Förvånande hel för att vara 42 år gammal. Antagligen beroende på att den, enligt dokumentation, sedan början av 1990 och inte rullat så mycket och förmodligen stått i ett varmgarage..

Har mest jobbat i garaget och inte tagit mig tid att lägga in min tråd, därför blir det många bilder nu.
Hittade en dålig innertröskel och gammal lagning ...
Image
Image

Samt standardhålen i kofferten.
Image
Image

Samt anledningen till att det läckte in vatten i kupén.
Image
Image
Image

Forumet är bra till att hitta sätt att få ur motor och framvagn, mycket smidigt.
Image

Skaffade en bit Amazon till, från en 68:a på skroten.
Image
Var tvungen att testa punktsvetsborret.
Image

För att få plats i garaget (som skulle haft några fler kvadratmeter yta i detta läget), plockade jag ned framvagnen och blästrade lite delar nu i helgen. (Ett skitjobb, därför kvällens paus). Får väl sticka ut och dokumentera detta med kameran..........
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: 69:a Amazon renovering

Post by 123GT »

SNYGGT jobbat...du drar dig inte för att ta för dig ser det ut som. Är målet en rostfri Amazon som rullar till sommaren eller hur ser planen ut?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

När bilen blir klar står nog skrivet i stjärnorna om ens där...........
Just nu känns det som om man inte gör några större framsteg. Håller på att blästra undre länkarmar, fick tag i en bra till högersidan som är 80% klar. Till vänstersidan har jag nog tittat lika mycket på den gamla länkarmen som på VP Autoparts prislista på ny :cry:
Image

När det gäller renoveringen så finns det inget mittemellan för mig, bilen skall få tillbaka det skick den hade en gång som ny så långt det är möjligt inom kostnadsmässiga gränser.
Det finns en dröm om att ha den klar till sommaren men det viktigaste är att bilen blir klar i rätt skick.

Jag har hittat en bild på en bil på internet som jag har som målbild. (Den vita om någon undrar) :)
Image
Last edited by AmazonB20A on Thu Feb 16, 2012 8:32 pm, edited 1 time in total.
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: 69:a Amazon renovering

Post by Pälle »

Vilket jobb du gör! Bra jobbat. Gillar helt klart din målbild, klockrent stuk utan krimskrams.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

Har blästrat och slipat framvagnsdelar idag och hoppas bli klar imorgon, skall visa en bild då. Kunde inte ta in kameran i 'kolgruvan', oj vad det blir dammigt och skitigt.

Fixade istället en bild på plåtdelarna som inskaffats för renoveringen.
Image
Nu ligger man väl bra till hos VP Autoparts :D

Vad är en rimlig tidplan på att få dessa på plats? (Med tanke på frågan tidigare :) )
När man ser detta kan man undra om det är något kvar av bilen, men den ser faktiskt förvånansvärt bra ut (42,5 år gammal)
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: 69:a Amazon renovering

Post by Blomquist »

Det förvånar att du köpt så mycket dörrplåt, dom ser ju annars rätt hyggliga ut på bilderna,
men det kanske är för att någon har fuskat.
Blir det hellackering sen?
210 -64, 223 -68
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

En tidigare ägare har lagat dörrarna med plastic padding förstärkt med aluminiumnät, när jag rensade bort detta fattas 2-3 cm plåt i botten både yttre och inre. :( Konstigt nog ganska koncentrerade rostangrepp, plåten är fin strax intill så det skall nog gå att laga genom att bara använda en del av de nya plåtarna.
Likadant med skärmkanterna bak. Hjulhusen mot sandplåtarna satt också ihop med plast (går nog att se på bilderna längst upp). Jag tog hammaren och testade hållfastheten på lagningen av sandplåtarna och allt lossnade med en smäll i garagegolvet! Synd att jag inte fotade detta :)
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

Har ikväll jobbat med att plocka ned bakaxeln för att kunna slipa och blästra alla delar som skall lackeras svarta samtidigt.
Karossen har visst hamnat lite på sned sedan sist :) , med hjälp av egenbyggd karossvagga tillverkad av virke som låg och skräpade på garagevinden.
Lade på lite färg också så ser den trevligare ut. (Det börjar bli trångt med alla delar, måste packa bättre på lagret.)
Image
Image
Image
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: 69:a Amazon renovering

Post by sotarn »

Vilken svinfin karossvagga du byggt :D . Så det funkar att bygga dom i trä :) ,så mycket enklare isf. Mvh
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

Det tog nog lite längre tid att skruva och limma ihop konstruktionen än att svetsa en liknande men blir betydligt billigare, under 1000-lappen. Hjulen var den största utgiften. Det var lite spännande att belasta bockarna med karossen men jag hörde inte minsta lilla knak! Stödpunkten som går in under karossen belastas störst och denna förstärktes med 16 mm plywoodskiva på båda sidor som limmades och skruvades. Enda felet är att jag skulle köpt ett par ledhjul med broms, det går lite för lätt att flytta vaggan men får väl göra ett par stoppklossar också. Lägger upp en bild till på träkonstruktionen.
Image
Har börjat skrapa underedsmassa. Jobbigt, har provat olika metoder, hacka med stämjärn, värma med värmepistol, köra med multislip. Hur gör ni? Finns det någon bra metod :?:
Tråkigt jobb, det som uppmuntrar är att plåten är som ny undertill :) (Arbetet pågår, är inte helt rent än som ni ser.)
Image
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: 69:a Amazon renovering

Post by Amazonsport »

Du är en modig kille. Vet inte om jag vågat bygga utav trä, möjligtvis i ek då. En kaross är tyngre än man tror.. Men kul att det funkat så här långt.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

Kille? Jag blir nog oftare kallad för gubbe, men tack ändå :)
Det är ju så att vad man än gör så måste man ha koll på om det är rimligt! Enligt uppgifter på vårt forum så väger en 2-dörrars kaross med dörrar,huv och baklucka 582 kg. Jag har rensat karossen på allt så när som på innertaktet så jag tror den väger nog inte över 450 kg. Tyngdpunkten ligger nog något förskjuten till framändan. Antag att den högst belastade bocken skall bära 250 kg. När man bygger i trä (i mitt fall gran) får man se till att välja friskt virke utan defekter, (kvistar sprickor). Den är hopskruvad med rejäla träskruvar och dessutom limmad med trälim. Jag har inte sett tecken på att hållfasteten skulle svikta på min konstruktion. Håller på att skrapa bort underredsmassan, (några kilo), vilket gör att jag ju ökar marginalen :D
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: 69:a Amazon renovering

Post by Dave_norrkoping »

En tom amazon kaross skall väga runt 350kg vad jag läst Med vänlig hälsning, /David
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

Igår köpte jag 2 st tvärbalkar eftersom de som sitter på bilen visserligen är bytta men på ett dåligt sätt. Bland annat har man skurit hål i golvet vid reparationen :evil: ´Så det måste göras om.
Jag konstaterade att VP Autoparts balkar är 1 cm smalare än de som sitter på bilen! Kollade på Klokkerholm hemsida och konstaterade att det tydligen finns två olika. VP:s är ca 6 cm bred, den på bilen 7 cm.
Är det någon som vet var man skall köpa balkar som är mest lika originalet?
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: 69:a Amazon renovering

Post by AmazonB20A »

Jaha då var sommare över och det är dax att sätta igång med att jobba på bilen igen. :D
Tyckte det var bäst att jobba bort "ringrosten" med att börja där inte resultatet syns så mycket om det skulle bli mindre bra. Det blev därför tröskeln som angreps. Rev bort nästan hela eftersom jag hade köpt nya tröskelplåtar på VP.
Image

Därmed blev det lättare att laga golv. Egenbyggda svetsutsugen funkade bra :)
Image

Men hittade dock lite mer rost i bakre tvärbalk som här är bortkapad 10 cm. :cry:
Image

Lyckades dock vara lite för närgången med pekfingret mot vinkelslipen (RIP) så jag blev tvingad till ett symöte med en läkare på sjukan! (Fem stygn i fingertoppen!).
Ingen större skada men hindrar rörlighet. Återkommer med jobb och fler bilder när skadan har läkt. :cry:
Hittade orsaken till den avvikande bredden på de främre tvärbalkarna. Vid en gammal lagning hade någon svetat dit de nya utanpå de gamla :!: Detta måste också fixas. Så det finns jobb att göra!
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
Post Reply