Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

Hallå alla Amazonfantaster!

Efter mycket om och men kunde jag tillslut inte bärga mig från att starta en egen tråd i denna underbara forumsdel! Jag håller för tillfället på med ett som jag bestämt får bli ett långvarigt renoveringsprojekt utav en Volvo Amazon av 1964 års modell. Jag har för närvarande redan påbörjat renoveringen i sommras (2012), men har bilder tagna under projektets gång (ska bara hitta dem) som jag tänkte lägga upp snart! En tanke med denna tråd är att den samtidigt ska få mig att hålla igång projektet så att det inte rinner ut i sanden, vilket är det sista jag vill ska hända!

VEM ÄR JAG?
John heter jag och studerar för tillfället till Energiingenjör vid MDH (Mälardalens Högskola) i Västerås. Detta för med sig att jag inte har så mycket tid till projektet för närvarande, men det hindrar mig inte från att försöka ägna lite tid åt det (dock inte mycket vintertid då jag inte har något värmegarage att hålla till i). Mest blir det sommartid då det ofta finns lite tid att fördriva ;) Ekonomiskt sätt är det inte heller någon stor fördel att vara student och utföra ett renoveringsprojekt, men som sagt så får det ta den tid det tar!

BILHISTORIAN

Image

Objektet är som nämnt i tråden en Volvo Amazon (13134 Vd) av årsmodell 1964. Bilen har jag ärvt av min morfar redan 2007, då han sorgligt nog gick bort. Dock stod jag först som ägare av bilen år 2012 då den under ett par år stod på min mormor. Det har totalt sätt funnits 6 stycken ägare, där jag står för en av dem, min mormor före mig, min mamma före min mormor och innan min mamma min moster. Sedan har jag även lyckats spåra ägaren innan min morfar köpte bilen (1985) till en herre vid namn Valter Eklund. Jag vet det då jag hittat anteckningar om att den införskaffades den 25 mars 1985 av just Valter Eklund. Sen har jag fått berättat för mig att han (Valter) inte brukade bilen pga. dålig hälsa. De köpte bilen för 5 000:- och den hade då gått 8 750 mil. Bilen har sedan dess brukats av mina morföräldrar och släktingar fram tills början av 2000-talet.

Detta ger då följande ägare:
1. Okänd (ska ev. kolla upp hos landsarkivet i Uppsala)
2. Valter Eklund
3. Min moster (1985)
4. Min mamma
5. Min mormor
6. Jag

Den senaste godkända besiktningen av bilen skedde år 2003 i oktober och i november samma år ställdes bilen av och har sedan dess inte brukats i trafik utan stått på olika platser ute hos mina morföräldrar. År 2005 fick den körförbud.

(Mer historia om bilen kommer att tilläggas! + förhoppningsvis ev. äldre bilder från mina släktingars ägande!!).

BAKGRUND FÖR PROJEKTET
Tanken med hela projektet är att försöka uppnå ett så orginalliknande tillstånd som möjligt på bilen, dock med en tvåfärgad lack (dvs. inte den ljusblåa orginalfärgen) då jag tycker det är förj***a fint på Amazonen! Projektet tog sin riktiga början i sommras (2012) då jag verkligen bestämde mig för att ta tag i det hela! Eftersom jag har ärvt bilen av min morfar vill jag att det ska bli något fint och minnesvärt av den! Redan för ett antal år sedan (runt 2004) hade jag om min far planer på att fixa till den och vi började med att få igång den, vilket gick förvånandsvärt lätt! Sedan började vi utföra lite smådemontering av den, men det stannade av lite pga. att min far under den tiden beslöt sig för att skola om sig lite grann och byta yrke.
Sen kom den stora smällen i mitt liv... Sommaren 2006 gick min far hastigt bort under en drunkningsolycka och det fick alla tankar på ett amazonprojekt att försvinna ut i världsrymden... livet kände bara förj**ligt och det var inte en lätt period i mitt liv. Men nu har jag som sagt få lust igen och nu vill jag utföra detta projekt till minnet av både min morfar och min egen far! Det är mitt mål! Dock lär det få ta sin tid då jag inte har någon större ekonomi för projektet och för tillfället lite brist på tid också! Men en dag ska den stå där och skina, det ska jag på något sätt se till! Och ni är välkomna att följa med på äventyret! ;)
Last edited by Bjulle2 on Tue Aug 06, 2013 5:11 pm, edited 19 times in total.
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

PROJEKTETUPPDATERING 1

Här kommer ett par bilder på bilen och hur den såg ut efter att jag och min far hade påbörjat lite smådemontering av den (de flesta exteriördelar finns, dock inte alla lister tyvärr!).

Image
Här står den ute i solskenet. Ena framskärmen är dock utbytt en gång i tiden, då bilen varit med om en liten krock. :/

Image
Ännu en bild i solskenet.

Image
Och en bild på bakändan.

Image
Till sist en bild på den ståendes i det garage som arbetet på den numera sker i.

Fler bilder kommer inom kort, då jag först måste leta reda på vart jag gjort av dem!? :roll:
Det är bilder från sommarens påbörjade arbeten, så "stay tuned" för fler bilder!

//John
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by QV »

Hej och välkommen till gänget.

Det enklaste sättet att inte få en renovering att "stanna av" är att hålla bilen rullande.
Det kan tyckas "extra jobbigt" att lyfta tillbaka motorn i en icke fixad kaross nu när motorn är nyrenoverad (som exempel). Men den fällan jag gick in i är att när man ser motorn fin så tycker man att allt annat är skit...

Nummer två på det man skall göra är att bestämma sig för vilket skick man skall ha på bilen när den är färdig. Detta skick skriver man ner på ett papper och alla delar man vill renovera kollar man först mot texten på detta papper. Gör man inte detta så kommer allt spåra ur... (DYRT och tar lång tid)

Nummer tre är extra viktigt för dig med "förnärvarande bristande ekonomi". Kostnad! Vad vill man lägga ner på projektet.
En riktlinje är.
En renovering till hel och fungerande bil c:a 50,000
fint krom och glans på bilen + 30,000

Spridningen på dessa siffror är rätt stor i verkligheten men min uppfattning är att många bilar ligger i denna renoveringspeng

Lycka till med renoveringen och visa många bilder.

/Janne

Några snabba tyckande från mig följer

En bra Amazon är en som rullar på vägen. En Superfin Amazon i halvrenoverat skick stående i ett garage gör ingen glad...
När man svetsar rost byter man minsta möjliga mängd plåt.
När man svetsar rost gör man färdigt ETT ROSTSÄLLE ITAGET. Man skär inte bort alla rostiga plåtar när man ändock har vinkelslipen framme...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

Tack så mycket! :)

Härligt med tips! Det tar jag alltid till mig! Det verkar mycket vettigt det du säger och om jag känner mig själv rätt så kommer punkt 1 i dina tips att försöka hållas till största mån. Tänker inta ta på mig för mycket arbete som jag senare inte kommer att lyckas slutföra. Försöker även hålla saker och ting i ordning och så, för annars kan det snabbt leda till kaos och noll lust att fortsätta!

Angående tips 2 så har jag en grundtanke med projektet och det är att försöka uppnå ett så gott skick som möjligt som jag känner mig nöjd med. Jag tänker säkerligen inte utföra en TOTALrenovering av bilen, för det känner jag nog inte att jag varken har tid, ekonomi eller lust med. Sen exakt vilka delar jag kommer lägga mest fokus på är dock inte helt klart, men som sagt det får inte bli för mycket och inte heller för lite. En sak i taget och satsa på det mest vitala för att få bilen att rulla i trafik, men samtidigt med charm och omvårdnad. Tanken är också att den endast ska brukas sommartid och stå inne på höst/vinter.(Dock har jag för tillfället ett litet beskymmer som upptäcktes vid demontering, men det återkommer jag med då det dyker upp fler bilder! ;))

Kostnaden kommer, eftersom jag tänker mig ett långsiktigt projekt, bli relativt utspridd. Det funkar bra just nu pga. att jag studerar, men hoppas på lite snabbare takt när jag senare är färdigutbildat och lyckas få ett stadigt och bra jobb! (Beror visserligen på den övrigt tid som blir kvar ;)).

Men tack för tipsen och mer bilder kommer inom kort! :)

//John
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by granfot »

Säger välkommen jag med!

Tänk på att en hel del kan du ju göra nästan gratis om du bara har orken. Putsa, slipa, måla (inte lacka, men småsaker som bara ska skyddas osv.) Besök skrotar i närheten för delar som du saknar eller vill byta ut, mycket finns ju i skapligt skick där ute.

Lycka till!
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

PROJEKTETUPPDATERING 2

Oj, nu har det gått segt, men lite positiva saker finns ändå! Min bror har anslutit sig till projektet och ev. kommer det att bli byte till en mycket bättre lokal att hålla på i med rätt och bra verktyg etc. Så det kan få projektet på en lite snabbare bana. Även färgkombinationen är så gott som spikad!

Något i stil med detta är tanken:

Image
Last edited by Bjulle2 on Mon Jul 08, 2013 4:24 pm, edited 1 time in total.
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

När jag ändå är i farten kan jag ju passa på att visa det bedrövligaste på bilen, nämligen kexhärvan vid framrutans underkant... vilket inte var den roligaste överraskningen att få :(

Image

Tyvärr så har de foton som tagits under förra sommarens arbete försvunnit då mobiltelefonen, som användes för fotograferingen, pajade och alla foton därmed. Så dessvärre har jag inga fler foton för tillfället.
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Jugge-1960 »

Jag har en nederdel av en rutram, intresserad?

Image

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by John »

Renoverar själv bilar samtidigt som jag har pluggat gäller att hitta grejer på blocket och tradera när det är billigt samt att prioritera pengarna och jobba mycket extra så går det typ ihop :P

Ska bli kul att följa projektet :D

snyggt namn btw

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

John wrote:Renoverar själv bilar samtidigt som jag har pluggat gäller att hitta grejer på blocket och tradera när det är billigt samt att prioritera pengarna och jobba mycket extra så går det typ ihop :P

Ska bli kul att följa projektet :D

snyggt namn btw

//John
Jo, dessutom hakar med största säkerhet min bror på projektet också, vilket gör det ännu lättare förhoppningsvis. :)

Haha, tack detsamma! :D
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

PROJEKTETUPPDATERING 3

Var ut till Amazonen en sväng idag för att kolla läget på allting (var ett tag sen sist) och även för att ökat på suget att bli klar med den (vilket det verkligen gjorde! :twisted: ). Därför passade jag då på att ta ett gäng foton (hört talas om att folket på forumet gillar detta :lol:) på diverse saker som redan har hänt och sådär. Så här kommer ett gäng med bilder för er som vill beskåda:

Image
Fronten, som hittills verkar vara i helt ok skick!

Image
Vänster framskärm, relativt lite rost.

Image
Vänsterdörren, där det dessvärre finns ett rosthål i nedre hörnet.

Image
Vänster bakskärm, även den med relativt lite rost!

Image
Tröskeln under vänsterdörren innehar en del rost och även längst bak ett parti där det behövs lite ny "frisk" plåt dessvärre.

Image
"Skuffen" som verkar vara i bra skick.

Image
Den har varit med om en liten påkörning bak, därav lite reparation där sen förr.

Image
Höger framskärm som är utbytt sedan även den varit med om en liten krock förr (dock rostfri!).

Image
Även högerdörren har rosthål på samma ställe som den vänstra. Här med lite tidigare "reparationer".

Image
Höger bakskärm, som i stort sätt är i samma skick som den vänstra.

Image
Nu till det (hittills) värsta på bilen, nämligen rosthålen vid framrutans underkant. :x
FRÅGA!: Tror ni det är möjligt att reparera detta genom att svetsa ditt "frisk" plåt? Dvs. slippa kapa bort hela partiet?

Image
Högersidan av framrutans underkant. :x

Image
Bakrutans högra nederkant har även den ett litet rosthål, men inget i jämförelse med fram.

Image
Förargolvet som rostat lite pga. att det läckt in lite vatten genom framrutan (vilket kanske är förståeligt med tanke på föregående bilder :roll: ), dock inget rosthål upptäckt.

Image
Likaså på passagerarsidan har läckaget gett upphov till rost och här även med ett mindre rosthål. :evil:

Image
Utöver det verkar den vara i gott skick invändigt.

Image
Även klädseln är i fint skick då den har skyddats så länge mina morföräldrar haft den i sin ägo.

Image
Baksätet likaså.

Image
Dock kan inte så sägas om instrumentpanelen eller hatthyllan. :lol:

Image
Men ratten är då allt fin. :P

Image
Motorhuv i gott skick.

Image
Dock med en liten buckla på nosen.

Image
Bakluckan även den i gott skick.

Image
Backluckan.

Image
Kofångarna går nog att putsa till så att de håller ett hyfsat skick.

Image
Dock ska jag försöka få tag på nya "horn" till den bakre kofångaren då den vänstra fått sig en törn.

Image
I övrigt finns det mesta, förutom ett par lister som försvunnit eller varit rejält buckliga.

Image
Till sist lite bilder på motorn, som var igång senast förra sommaren (2012).

Image
Motorn.

Image
Mera motor.

Image
Slutligen ytterligare en FRÅGA: Hur tar jag bäst av dörrsidorna? Vet att det ska finnas nått specialverktyg, men är det enda alternativet? Vågar inte slita sönder något!

Skriver även frågan jag ställde bland bilderna här också angående rosten vid framrutans nederkant:
FRÅGA: Tror ni det är möjligt att reparera detta genom att svetsa ditt "frisk" plåt? Dvs. slippa kapa bort hela partiet?

Sådär, rejält med bilder, men det var kul att fota hehe :lol:. Prio just nu är att försöka få tag på en svets att låna till svetsarbetena så att de blir gjorda!
Sen är tanken med projektet att det ska hållas rullande, därför är tanken att de mest vitala delarna sedan skall ses över och sedan även en omlackering så att skönheten hamnar på vägarna inom en snar framtid! :-)

Over and out!
Last edited by Bjulle2 on Wed Jul 10, 2013 7:57 pm, edited 2 times in total.
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by QV »

det var rätt mycket nedplockat för en "rullande renovering"

Angående dörrsidorna så är det ett verktyg för omega clipsen du behöver.
Dessa sitter monterade på vev och dörrhandtag (insida)
Öppningen på clipset är i linje med handtaget och är de monterade som på min bil så fills clipsets öppning "under" vev och handtag.

Med lite tålamod och en smal skruvmejsel går det ta bort dessa clips men har man ett "riktigt" vertyg går det på 20 sekunder...

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

QV wrote:det var rätt mycket nedplockat för en "rullande renovering"

Angående dörrsidorna så är det ett verktyg för omega clipsen du behöver.
Dessa sitter monterade på vev och dörrhandtag (insida)
Öppningen på clipset är i linje med handtaget och är de monterade som på min bil så fills clipsets öppning "under" vev och handtag.

Med lite tålamod och en smal skruvmejsel går det ta bort dessa clips men har man ett "riktigt" vertyg går det på 20 sekunder...

/Jan
Hehe, jo det var inte den tanken först, men tanken nu är att laga den rost som finns och lacka om bilen och se över bromsarna och byta diverse vätskor etc. för att få den redo. För att sedan få den mer som ett rullande projekt. Så du har helt rätt i att det är mycket demonterat för det som grundtanke.

Okej, tack för tipsen! Får se om jag kanske införskaffar mig ett "riktigt" verktyg då iaf hehe.
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by A-masen »

Dörrsidorna tar du lättast med en spackelspade. Håll den nära dom clipsen som sitter där så är det mindre risk att masoniten, som dörrsidan består av, inte går sönder vid clipshålet. (Clipsskallen åker i genom) Bänd försiktigt.

Handtag och vev gäller som QV sa, ett omegaverktyg.
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

A-masen wrote:Dörrsidorna tar du lättast med en spackelspade. Håll den nära dom clipsen som sitter där så är det mindre risk att masoniten, som dörrsidan består av, inte går sönder vid clipshålet. (Clipsskallen åker i genom) Bänd försiktigt.

Handtag och vev gäller som QV sa, ett omegaverktyg.
Okej, tack för tipsen, lyckades få loss clipsen förut utan några missöden. Men det blir väl till att skaffa detta verktyg, går det att köpa någonstans?
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Post Reply