Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Dieseltroll »

Jag gjorde ett eget omega-verktyg av en remsa 2mm plåt jag hade liggande, behöver se ut lite som en fiskekrok i änden... Om du inte fått tag på ett riktigt verktyg eller en bättre beskrivning till helgen kan jag alltid ta en bild på det åt dig :wink:

Ang. rosten så svarar jag här i din egen tråd istället:
Hade du tänkt rensa ut instrumentbrädan och plocka bort den? (det var ju det här med rullande renovering :lol: ) Det går att få undan den en bit utan att lossa något annat än skruvarna runt kanten. (Den hänger kvar i rattstången) Man får lite bättre utrymme så det går att laga rutramen även om det inte är idealt... I min bildserieså ser du på ungefär hur mycket plats man får...

Hur se det ut längre in i det där hålrummet? Har du någon uppfattning om hur mycket plåt du kommer behöva byta neråt?
Klart det går att svetsa i ny plåt, om man vill. Det är ju trots allt en del jobb med att kapa till och passa in "ekonomiplåtar", och är det inte rostskadat alltför djup, utan mer utbrett på längden (Hänger du med? :mrgreen: ) så hade jag nog satsat på att svetsa i ny plåt istället för att jaga en frisk rutram att passa in...

Det stora trixet ligger ju i kurvorna, däremellan är det ju bara rak plåt (typ). Du kan ju alltid få hjälp att knäcka till en bit plåt med "rätt" profil hos närmsta plåtslagare så blir det lättare. Hade du bara bott i närhet så hade nog jag också kunnat hjälpa dig att knäcka plåten...

Förutom rutramen så tycker jag nästan att du har fått tag på ett oförskämt fint renoveringobjekt, resten av oss får ta vad vi hittar i myrar och logar :lol: Jag är övertygad om att det kommer bli en väldigt fin bil när du väl får ut den på vägarna igen! :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

Dieseltroll wrote:Jag gjorde ett eget omega-verktyg av en remsa 2mm plåt jag hade liggande, behöver se ut lite som en fiskekrok i änden... Om du inte fått tag på ett riktigt verktyg eller en bättre beskrivning till helgen kan jag alltid ta en bild på det åt dig :wink:

Ang. rosten så svarar jag här i din egen tråd istället:
Hade du tänkt rensa ut instrumentbrädan och plocka bort den? (det var ju det här med rullande renovering :lol: ) Det går att få undan den en bit utan att lossa något annat än skruvarna runt kanten. (Den hänger kvar i rattstången) Man får lite bättre utrymme så det går att laga rutramen även om det inte är idealt... I min bildserieså ser du på ungefär hur mycket plats man får...

Hur se det ut längre in i det där hålrummet? Har du någon uppfattning om hur mycket plåt du kommer behöva byta neråt?
Klart det går att svetsa i ny plåt, om man vill. Det är ju trots allt en del jobb med att kapa till och passa in "ekonomiplåtar", och är det inte rostskadat alltför djup, utan mer utbrett på längden (Hänger du med? :mrgreen: ) så hade jag nog satsat på att svetsa i ny plåt istället för att jaga en frisk rutram att passa in...

Det stora trixet ligger ju i kurvorna, däremellan är det ju bara rak plåt (typ). Du kan ju alltid få hjälp att knäcka till en bit plåt med "rätt" profil hos närmsta plåtslagare så blir det lättare. Hade du bara bott i närhet så hade nog jag också kunnat hjälpa dig att knäcka plåten...

Förutom rutramen så tycker jag nästan att du har fått tag på ett oförskämt fint renoveringobjekt, resten av oss får ta vad vi hittar i myrar och logar :lol: Jag är övertygad om att det kommer bli en väldigt fin bil när du väl får ut den på vägarna igen! :grin:

// M
Haha, jo "rullande renovering" är ju alltid spännande x) (Dock tog det inte allt för lång tid det jag hittills gjort) Tanken var väl att försöka slippa ta bort det just nu, men får se vad som gör det lättast.. rosten måste ju dock lagas! Det verkar inte lika djup som du hade det, snarare som du beskrev det på bredden.

Ska se om det får bli någon annan som får bocka till plåten, ska titta närmare på exakt hur den bör se ut typ! Men tack för tipsen så länge!

Ang. verktyget så får du gärna skicka en bild på ditt egentillverkade, har visserligen sett bilder på hur den bör se ut, men fler skadar aldrig! :D (Om du har tid dvs.! ;) )
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by daniel_sandberg »

Klubben har tagit fram ett verktyg som finns i klubbshoppen på http://www.amazonklubben.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Har själv inte prövat det men kolla gärna in det och köp ett om du känner att du har behov för det =) Vet inte vars i landet du bor men kanske har du någon klubbmedlem i närheten som har ett sånt till låns =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

daniel_sandberg wrote:Klubben har tagit fram ett verktyg som finns i klubbshoppen på http://www.amazonklubben.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Har själv inte prövat det men kolla gärna in det och köp ett om du känner att du har behov för det =) Vet inte vars i landet du bor men kanske har du någon klubbmedlem i närheten som har ett sånt till låns =)
Aha, där ser man! Jadu det gör det kanske, jag bor i Enköping :)
Tack för tipset! :grin:
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

PROJEKTETUPPDATERING 4

Nu har jag varit ute både en sväng igår och en kort sväng idag. Jag har försökt ta reda på hur "djupt" rosteländet vid framrutan är och det verkar inte vara allt för "djupt" så att säga. Har slipat och knackat bort all "kexig" rost och då såg det ut enligt följande:

Image
(Höger sida)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
(Vänster sida)

Image

Så vad tror ni om detta? Går det att forma till någon bra ersättningsplåt till detta? Vill helst slippa kapa bort en större del av rutan...

Fortsatte även med att skrapa bort isoleringsmattorna, vilket avslöjade ett till litet hål på passagerarsidan:

Image

Image

På förarsidan upptäcktes även där ett litet hål. Samma ställe som passagerarsidan:

Image

Upptäckte även att det verkade som att det hade lagats något tidigare precis vid dörren på förarsidan, så ska ta av framskärmen för att försäkra mig om att det inte är något som har rostat samman eller liknande. Men det hann jag inte med denna gång utan de får bli imorrn!

Även färgvalet har spikats och det blev istället orginalfärgen (ljusblå) med vitt tak. :)

Image

//John
Last edited by Bjulle2 on Thu Aug 01, 2013 12:49 pm, edited 1 time in total.
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Blomquist »

Det finns ju fortfarande lite Amazoner på skrotar runt om i landet.
Kanske är enklast att kapa ur en hel nederdel av rutramen istället.
Kräver dock en del precision, då det ju helst skall vara helt tätt när
man monterar dit rutan och gummilisten.
210 -64, 223 -68
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

Håller på och tar av vänster framskärm, men när strålkastaren ska bort måste jag kapa sladdarna till lamphållaren då hålet är för litet för den??

Image

Image
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

PROJEKTETUPPDATERING 5

Jahapp, då har jag varit ut en sväng igen och självklart upptäckt lite mer jobb då jag tog ned vänster framskärm:

Image

Image

Och efter att ha fått bort all isoleringsmatta på förarsidan avslöjades lite fler hål, vilket var det som ledde till att jag tog av framskärmen!
Image

Image

Fråga: Behöver den övre balken bytas ut tror ni eller räcker det med att laga den på plats? Är överdelen som har rostat igen på sina ställen på den.

Sorry för alla mina frågor, men är rätt ny på detta och vill helst få det korrekt gjort!

//John
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Dieseltroll »

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar! :grin:

Rosten i golvet känns väl rätt så standard där över tvärbalken... Inget svårt eller tidsödande att laga, bara att svetsa i en bit plåt osså är det klar :wink: Vi har sett betydligt värre amazoner :grin: Glöm inte volvos svetsprimer där det blir dubbelplåt!

Ang. kopplingplinten: Det brukar gå att lossa kablar och kabelsko från plinten om man stoppar in en smal skruvmejsel från lampas sida och lyfter på en liten spärr på kabelskon... Kan inte svära hur det är på just amazoner (min egen saknar dessa kopplingar, troligen för att en tidigare ägare haft sönder dom... :sad: ) Men det brukar vara så...

Ang. balken: Hur ser botten på balken ut? Ser den så bra att du hade kunnat tänka dig att återanvända den? Är det inte värre än vad det ser ut på bilderna så hade jag faktiskt "bara" tillverkat ett nytt lock. Även om det är en del jobb att få alla hål och fästen till plåtmuttrarna rätt så undrar jag om det inte är mindre jobb än att skära bort och passa in en helt nya balk. Iaf de jag varit i kontakt med tidigare (klokkerholms) har väl dels varit rätt dyra och av tveksam passform.... :? Men beror kanske också lite på vilken sorts leksaker man har tillgång till och hur händig man känner sig på plåtarbete...

// M

som tycker det är fusk att hålla på med ekonomiplåt 8)
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

Dieseltroll wrote:Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar! :grin:

Rosten i golvet känns väl rätt så standard där över tvärbalken... Inget svårt eller tidsödande att laga, bara att svetsa i en bit plåt osså är det klar :wink: Vi har sett betydligt värre amazoner :grin: Glöm inte volvos svetsprimer där det blir dubbelplåt!

Ang. kopplingplinten: Det brukar gå att lossa kablar och kabelsko från plinten om man stoppar in en smal skruvmejsel från lampas sida och lyfter på en liten spärr på kabelskon... Kan inte svära hur det är på just amazoner (min egen saknar dessa kopplingar, troligen för att en tidigare ägare haft sönder dom... :sad: ) Men det brukar vara så...

Ang. balken: Hur ser botten på balken ut? Ser den så bra att du hade kunnat tänka dig att återanvända den? Är det inte värre än vad det ser ut på bilderna så hade jag faktiskt "bara" tillverkat ett nytt lock. Även om det är en del jobb att få alla hål och fästen till plåtmuttrarna rätt så undrar jag om det inte är mindre jobb än att skära bort och passa in en helt nya balk. Iaf de jag varit i kontakt med tidigare (klokkerholms) har väl dels varit rätt dyra och av tveksam passform.... :? Men beror kanske också lite på vilken sorts leksaker man har tillgång till och hur händig man känner sig på plåtarbete...

// M

som tycker det är fusk att hålla på med ekonomiplåt 8)
Hehe, nej golvet känns helt okej ändå och skall icke glömma svetsprimer! :)

Okej, ska ev. ut imorgon och då skall jag testa och se om jag får av kabelskon. Tack för tipset! :)

Ang. balken så ser den helt okej ut "undertill", det är liksom överdelen som rostat sönder på sina ställen. Tänkte också om det skulle gå att lyckas fixa till ett nytt "lock" så att säga. Ska kollar djupare på det vid nästa besök! ;)

//John
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by ammakillen »

byt bara överdelen om resten är ok,mindre jobb :grin: svetsprimer enligt volvo har dom inte de längre
skulle ha en burk för ett tag sen men de fanns inte enligt dom,kanske finns på nåt annat ställe
vh jonas
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

PROJEKTETUPPDATERING 6

Ännu en sväng ut och fått lite gjort:

Image
Färdig med allt skrapande i "skuffen"!

Har även slipat rent runt och kring frambalken:
Image

Image
Såhär ser skadorna ut ungefär!

Image
Funderar på att ersätta biten något ungefärligt såhär.
Lär räcka antar jag!


Har även kollat in högersidan och den var helt okej i jämförelse med den vänstra! :)

Har dock inte lyckats få av strålkastarna pga. lyckhållaren som jag inte vågar bända sönder... :(

//John
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by A-masen »

Ett förslag med din lampanslutning: Klipp kablarna ungefär där som bilden visar. När du sedan skall montera tillbaka så använder du skarvhylsor, t.ex dom här: Clas Ohlson 15 337 10. (Webbsidan visar en blå skarvhylsa, men du skall ha en röd). Samtidigt köper du en riktig klämtång för jobbet: 36 3696. Dom här prylarna finns även på alla dom andra stora bilprylvaruhusen inkl. Kjell & Co. Men jag hade närmast till Clas Ohlson-katalogen. Därför fick han utgöra bildexempel.
Tången är av proffsmodell, men kostar under 300 kr. Finns också på dom ovannämnda ställena. Den klämmer med rätt kraft och släpper inte förrän du har klämt färdigt. Och det är färgkod till kabelarean på sådana här tänger, hylsor och stift. Men det visste du förut? Om du vill kan du sätta krympslang över skarven eftersom den kommer lite i grus- och vattensprutet. Finns också hos samma firmor: Exempel Clas Ohlson 36-1305.
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

A-masen wrote:Ett förslag med din lampanslutning: Klipp kablarna ungefär där som bilden visar. När du sedan skall montera tillbaka så använder du skarvhylsor, t.ex dom här: Clas Ohlson 15 337 10. (Webbsidan visar en blå skarvhylsa, men du skall ha en röd). Samtidigt köper du en riktig klämtång för jobbet: 36 3696. Dom här prylarna finns även på alla dom andra stora bilprylvaruhusen inkl. Kjell & Co. Men jag hade närmast till Clas Ohlson-katalogen. Därför fick han utgöra bildexempel.
Tången är av proffsmodell, men kostar under 300 kr. Finns också på dom ovannämnda ställena. Den klämmer med rätt kraft och släpper inte förrän du har klämt färdigt. Och det är färgkod till kabelarean på sådana här tänger, hylsor och stift. Men det visste du förut? Om du vill kan du sätta krympslang över skarven eftersom den kommer lite i grus- och vattensprutet. Finns också hos samma firmor: Exempel Clas Ohlson 36-1305.
Aha, tack så mycket för tipset! :) Känns nästan bättre att göra så då jag slipper riskera att själva lamphållaren spricker eller går sönder!

//John
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by QV »

Nej, nej, nej, nej, inte!

Jag kan visa hur man monterar ur kabelskorna ur kontakten.
Det är "plättlätt" och man måste vålda massor för att ha sänder något....

Vi tar det när du kommer.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply