Ester, Ljusgrön Amazon -66

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Jugge-1960 »

Hej.

Har varit på skattjakt idag. Fick tag i ett takräcke som inte har åkt långt.
Totalt 381 km har det åkt, varav 377 km idag.
Ägaren hade kört bilen från bilhandlaren till garaget och sedan hängt upp takräcket i garagetaket. Det var år 1969...
Kommer att sitta fint på bilen.

Image

Takräcket har en märkning på sidan som ser ut så här:
Image

På återseende!

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Dieseltroll »

Jag är riktigt imponerad av ditt plåtjobb! Det är bra med en inspirationskälla när man håller på som bäst själv, så man ser hur det ska gå till! :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Jugge-1960 »

Hej, kommer ni ihåg mig?

Det var ett tag sedan, men jag har inte gett upp. Här kommer ett nuläge hur det ser ut med Ester.

Image

Inredningen är klar, förutom ratten. Ny främre gummimatta och ny stoppning mot torpeden. Stolar rengjorda och hålet på instrumentbrädan igenlagt, där tutknappen satt förut. Overdrivelådan är monterad ock klar, lampa och spak syns på bilden

Image

Karossmässigt är det bara färg på front och framskärmar som saknas. Saknas gör också en matchande kulör som stämmer överens med övriga bilen.

Image

Här kanske ni kan skymta den "ljusgröna" färgen som jag beställde. Det ser ut som Kermit i motorrummet, men detta är ju bara provisoriskt ännu. Får göra bättre i motorrummet senare, det är ju en rullande renovering.
Invändigt är det epoxigrundat och lackerat, ljuddämpningsplattor monterade och ny främre gummimatta.
Nyare rattstång monterad, med rattlås.

Snart bär det av till sommarträffen!

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Blomquist »

Hej igen. Hur bar du dig åt med rattstången?
Var det bara att lossa den gamla och dit med den nyare varianten?
210 -64, 223 -68
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Jugge-1960 »

Jag hade köpt en nyare rattstång med tillhörande styrsnäcka från skroten. Bort med den gamla och dit med den nya. Sen vet jag inte om tutan kommer att fungera, den blir inte jordad genom rattstången längre. Men det går nog att ordna på något sätt.
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Jugge-1960 »

Hej.

Nu har första provturen gjorts, och det gick fint. Overdriven fungerar och den går mycket tystare nu, skönt.

Image

Nu är det lite småfix bara innan avfärd mot Amazonträffen på Västkusten.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Jugge-1960 »

Jaha, det var ett tag sedan jag skrev här. Hela sommaren körde vi med bilen, gick helt underbart. Var på sommarträffen i Strömstad, tog en sväng till Norge, sedan hem igen. Väl hemma saknade vi Amazonkompisarna så vi åkte på Amazonrock i Vansbro också. Det blev 350 mil i sommar med Ester.

Men nu har jag äntligen fått in bilen i garaget så jag kan börja med vinterns uppgraderingar.

Image

Det som skall göras är att byta en bucklig tröskel på vänster sida samt plåten mellan tröskeln och bakhjulet.

Image

Sen får vi se om denna hinner i bilen till sommaren...

Image

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by olleholm »

Vilken bil skall du ha till Öland,blir det vit svart.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Jugge-1960 »

Det blir vit/svarta sporten och herrgårdsvagnen, två bilar blir det i alla fall. Kanske alla tre om vi hittar en till förare.
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Jugge-1960 »

Hej på er.
Blev en lite skidtur på sportlovet, den väckte lite minnen... Amazonrock 2014
Image

...men det såg inte lika trevligt ut nu...
Image

Men vi kommer tillbaka sommaren 2015!!!

Lite blev gjort med bilen idag. Reparerade inre tröskelbiten och domkraftsfästet på vänster sida.
Image


Denna plåtbit gjorde jag för att ersätta inre tröskeln.
Image

Den var lite dålig vid förstyvningen för domkraften. Förstyvningen var ok, men den fick sig en tur i blästerskåpet och blev ditsatt igen efter lite svetsprimer och färg. Det lilla hålet gjorde jag för att kunna rostskydda innan jag svetsar dit den yttre plåten.

Färdig inre tröskel med utbytt domkraftsfäste.
Image

Nästa steg blir att laga inne i hjulhuset, den främre delen och passa in yttre plåten framför hjulhuset.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Jugge-1960 »

Dags för en uppdatering.
Jag har lagat lite mer på bilen.

Inre delen av hjulhuset är lagat, blev att byta ca 25 cm av inre kanten.

Image

Tröskeln bortkapad. Kändes tråkigt att kapa bort en så fin tröskel, men den hade så många bucklor. Men jag sparade den främre biten som var fin.

Image

Tröskel fastsvetsad. Jag sparade den övre delen som är punktsvetsad, jag la skarven på den vågräta ytan.

Image

Sen blev det målning på insidorna och rostskydd i tröskeln, där förstyvningen till domkraftsfästet sitter, för det kommer man ju inte åt senare.
Så här blev slutresultatet.

Image

Sedan blev det bagageutrymmets tur. Ska göra vänster sida i vinter.

Image

Jag kapade bort sandplåten som ska bytas. Det underlättar att ha den borta när man lagar reservhjulsbaljan. Har även kapat bort en gammal lagning.

Image

Svetsade dit en bit på golvet och en bit i hjulhuset.

Image

Näst på tur var reservhjulsbaljan. En lagning av kopparplår som var skruvad i bilen hittades.

Image

Då hittades ett hål. Det gick inte att se inifrån baljan då hålet var under kittfalsen som finns där.

Image

Blev att svetsa dit fyra delar, så blev även det hålet borta.

Image

Sen knackade jag lite till på ett annat ställe där jag trodde det var ytrost. Haha... Nytt hål. Bra att ha sandplåten borta, lättare att komma åt.

Image

Då tog jag en bit från mitt Traderafynd, en bit av hatthyllan som jag körde i blästerskåpet.

Image

Och passade in biten och svetsade dit den.

Image

Ska nog byta mer på baljan i underkant medan sandplåten är borta, och även byta fästet för stötfångaren innan jag sätter dit sandplåten.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Dieseltroll »

Ser riktigt bra ut! :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Jugge-1960 »

Ursäkta mig, det var ett tag sedan jag uppdaterade här ser jag. Bilen blev klar, här kommer en bild på det färdiga resultatet i bagageutrymmet.

Image

Mer kommer inom snar framtid.
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Jugge-1960 »

Hej igen.
Var på julbord med jobbet och där var en arbetskamrat som frågade om jag inte gör något med bilarna längre. Svaret är ja, det händer saker i garaget men inte mycket framför datorn.

Men nu så, här kommer lite bilder på höger bakskärm och baklucka som ska iordningställas i vinter.

Image

Image
Lite snett och vint och lite lacksläpp.

Image
Bakluckan passar inte så bra samt lite bubblor i lacken.

Image
Och sandplåten ska bytas.

Image
Höger sida i bagageutrymmet ska rostlagas, gammal lagning ska göras om.

Image
En bild på lacksläpp och allmänt skev ibak.

Image
Färdig att börjas med.

Höres vidare.
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Dimman
Posts: 35
Joined: Sun Sep 06, 2015 5:22 pm
Location: Stockholm

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Dimman »

Intressant, ska du byta hela bakskärmen eller slipa/rikta och i så fall ska du köpa en nyproducerad från VP så är jag nyfiken på ev passform.
Post Reply