Fyrdörrars 122S

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Hej detta blir min första post här på forumet och likaså mitt första renoveringsprojekt så jag tar gladeligen emot tips och tricks från er med mer erfarenhet än vad jag har.
En god vän till mig köpte nyligen en fastighet på konkursauktion där det stod ett fallfärdigt garage som hängde halvvägs ut över ett stup.
I det stod en gammal Amazon och förälskelsen var ett faktum, kan inte påstå att jag kan så mycket om Amazonerna även om jag alltid velat ha en så jag gjorde en chansning och hoppas på att jag inte gett mig ut på allt för djupt vatten.

Vad jag lyckats uttröna än sålänge är att det är en 122S från 1966 med overdrive och dubbla förgasare, Bilen har rullat 1128 mil, trodde först att den hade slagit över men i handskfacket låg både körjournaler och en massa besiktningspapper som bekräftade att mätarställningen till min förvåning stämde samt en gammal granne som också intygade att farbrorn som en gång ägde bilen mest tittade på den.

Problemet är dock att den stått sedan 1985 och miljön i garaget har inte varit den bästa, under början av 2000 gjorde sonen en ansats till att få igång den som avstannade men han bytte iaf framskärmarna som hade börjat rosta och påbörjade ett byte av en bromstrumma men där stannade projektet och bilen startades aldrig så nu när jag börjat gå igenom lite lätt så är motorn helt frusen, oljan till kopplingscylindern har förvandlats till sågspån och de nya skärmarna behöver borras för att fästa listerna.

De stora frågorna jag har i dagsläget är egentligen om det finns något fint knep för att få motorn att gå runt igen, jag har slagit i lite diesel i cylindrarna och låter det stå men det kanske finns något bättre?
Sedan är jag också lite nyfiken på om det finns några diagram över hur det skall borras i skärmarna för montering av listerna, vilka distanser det skall vara för hålen osv samt vilka backspeglar som skall pryda min bil.
Tanken är att vara så trogen orginal som bara går.

Image

//Mats
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Lars Bd »

Det är bara att gratulera till ett sådant fynd. Jag antar att frusen motor inte betyder frusen utan att den sitter fast och inte går runt, har du provat med startmotorn eller drar du för hand? Har bilen stått under tak är risken för rostiga cylinderlopp minimal och troligen är det sot eller liknande som gjort att någon kolv fastnat. Du kan prova med att ansluta tryckluft på den cylindern som har båda ventilerna stängda, bogsera bilen med 4:e växeln i eller ta löst toppen.
Tyvärr finns nog inga borrmallar för listerna men de ska peka mot centrum på ljusreflektorn samt dörrlisten naturligtvis, totalt är det 42 fästen (som listclipsen heter i reservdelskatalogen) på en 4-dörrars och räknar du bort de som sitter på dörrar och bakskärmar bör antalet på framskärmen bli rätt. Innan du borrar hål för listerna ska du se till att skärmarna sitter som de ska i både höjd och sidled. Skärmens övre bakre del ska ligga nära och nästan på A stolpen, de ska dessutom sitta snyggt mot huv och front. Passa på att borra hål för 122S emblemen under listen när du ändå är framme med borrmaskinen, placeringen av dessa framgår av ett inlägg av AJD här viewtopic.php?f=6&t=11264&p=95934&hilit=emblem#p95934" onclick="window.open(this.href);return false; men du får själv beräkna hålbilden för att emblemet ska hamna rätt.
Backspeglar behövs endast om du har drag på bilen.
Finns bilen kvar i registret och vilken typkod står det på plåten i motorrummet ovanpå pedalstället, 12235VL?
En 122S med 4:a dörrar och overdrive är ingen vanlig Amazon
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Ja den sitter fast och vill inte gå runt.
Jag drar med handkraft och vill ogärna riskera att dra sönder något, fyran kan jag inte få i som det ser ut just nu behöver en ordentlig genomgång av växellåda.
Jag kan få i ettan och det är rimligtvis för att den har stått i ettans växel i snart 30 år.
Hur ser ekonomin ut på en sådan här, jag tänker lite vad jag vågar investera i den utan att gräva ett allt för djupt hål för mig själv.
Tanken är ju att ha och köra bilen fina sommardagar men det är ju alltid kul att veta om man investerar eller spenderar.
Jag gav 3000kr för henne.
Drag är det på bilen så jag får gott montera dit speglarna, tack för tipsen om borrning och ja hon finns kvar i registret.

På skylten står det P12235VL ja.

Image

En annan kul detalj är att det sitter vad jag tror är skyddsplast från fabrik kvar på delar av inredningen, tex på pelarna vid bältesinfästningarna.
Kanske syns lite dåligt på bilden.

Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fyrdörrars 122S

Post by A-masen »

Ekonomin och investeringsbehov är nog det svåraste av dina frågor. Ingen kan ju säja något förrän du har öppnat motorn och konstaterat varför den inte går runt. Och även växellådan nämner du. Den går inte att manövrera (?) Det måste man också reda ut. Har du kollat övrig mekanik, bakaxel, styrning, fjädrar, bromsar etc. etc.

Ett tips att börja med: Det finns en bok Motorrenovering, av Jim Lundberg. ISBN: 9789163333484. Om du behöver åtgärda motorn så är nog den här boken värdefull för dig. Den lär vara slutsåld på förlaget, men det finns ju både antikvariat och bibliotek. Använd ISBN-numret om du skall söka boken. Det fungerar i bokhandeln, på antikvariat, på bibliotek och på Google.
Jag såg nyligen ett rykte som sa att boken skall ges ut i nytryck.

Ett tillägg: Den skyddsplasten såg man ofta i Volvo. Den som inte var "obekväm" med tanken på att plasten fanns där, gjorde sig inget besvär med att ta bort den. Och när jag försöker tänka efter, så var det nog bara Volvo som hade sådan plast. Jag har inte sett alla bilar på 60-talet, men några stycken har jag hunnit med och det var bara Volvo som hade den, som jag minns det.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Tänker mer vad värdet kan vara efter en färdig renovering om man förutsätter att allt är som det skall vara.
Hur mycket det kommer att kosta att renovera är ju svårt att säga i detta skedet såpass inser jag själv iom att man alltid hittar nya spännande saker att göra när man väl börjar riva i sakerna och det kommer ju ändå att göras oavsett om det är ekonomiskt eller ej men det är alltid intressant att veta om man går över värdet när målet väl är nått eller om man kan hålla sig under.

Tack för boktipset, skall försöka jaga rätt på denna.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fyrdörrars 122S

Post by QV »

Det är endast i undantagsfall som man får igen pengarna vid renovering av bilar och då bara om man vet hur man skall renovera för små pengar eller om man har ofantlig tur!

en Amazon har prisläget 3000- 300,000 och normalt så är bilvärdet endast 30% av vad säljaren vill ha :-)
Utan att ha sett bilen och studerat ämnet fullt ut så räkna inte med något pris över 50,000 OM bilen är mycket bra.
Bra krom kostar 30' så även om 50' låter mycket så tar budgeten slut fort.

Det bästa är om du bestämmer dig vad det är värt (i månaden) att ha en sommarbil och håller den rullande för den summan, då får du mest nöje för pengarna (som man förlorar) :-)


/Janne
som måste köra många år med massor av mil för att bensinkostnaden skall komma ikapp renoveringskostnaden.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Gott det var ungefär det svaret jag hade hoppats på.
Tänkte mig att jag skulle sätta en budget någonstans runt 50 för renoveringen med lite tur hamnar man ju under och med samma mått tur inte allt för mycket över.
Ville mest kolla om jag planerade att sänka 50 i en bil värd 20 ever renovering eller om det fanns möjlighet till att iaf ta en så liten smäll som möjligt där.

Någon som har koll på om det går att få tag på nya nycklar förresten?
Det satt inga i bilen och det hade varit skönt om dessa gick att beställa fram istället för att byta varenda lås på bilen.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fyrdörrars 122S

Post by QV »

Dixie wrote:Någon som har koll på om det går att få tag på nya nycklar förresten?
Det satt inga i bilen och det hade varit skönt om dessa gick att beställa fram istället för att byta varenda lås på bilen.
Om du tar bort handtaget från dörren så står nyckelnumret på lilländen.
Men har du tagit bort handtaget så kan man lika gärna ta ut cylindern för där står också nyckelnuimmret....
Men det hjälper inte om du saknar tändningsnyckeln.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Jag saknar tyvärr alla nycklar.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Lars Bd »

Just den här modellen är extremt ovanlig vilket kan höja värdet som är avsevärt större än vad du gav för den även om mätarställningen skulle vara annan än du tror. Om du inte behöver röra krom lack eller inredning annat än polering/rengöring bör du utan problem få tillbaka alla pengar du lägger ner då den är besiktigad och körbar. Såvida du inte får frispel och gör en massa onödiga renoveringar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Lars Bd »

Om ingen har bytt ut låsen så har Volvo möjlighet att ta fram nya nycklar, gäller dock ej rattlås då det är eftermonterat 69 eller senare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Invändigt är det faktiskt inte allt för mycket att göra, sitsen på förarsätet behöver bytas då den har en stor spricka i sig där material saknas.
Något litet mushål på baksätet finns såklart vilket är att vänta sig efter hur den har stått men annars är det väldigt fräscht och blev riktigt bra efter en smärre polering.
Exteriört hade jag väl tänkt att fixa till lacken på de ställen där det finns skador för att skydda bilen mot rostangrepp men där har som tur är inget hunnit rosta igenom på de skadorna ännu utan det handlar bara om ytrost.
Framskärmarna behöver fixas så att jag kan montera tillbaka alla lister men de fanns liggandes i garaget och i fint skick.
Sandplåt behöver bytas på högersida samt att det är en skada innuti hjulhuset som behöver svetsas upp.
Drivlina och bromsar är det ju egentligen som är de stora sakerna på bilen resten är i ganska så gott skick och jag vill inte göra för mycket heller utan oroar mig mest för hur jag skall få reparationerna att smälta in med orginaldelarna så bra som möjligt.

Kofångarna behöver dock ordnas nya horn till för de var ganska så ansatta men där har jag redan fått en bra start på tradera men det kommer att gå åt mycket autosol.

Kul att höra att det är en lite ovanligare modell, ibland måste man ju ha tur :)
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Lars Bd wrote:Om ingen har bytt ut låsen så har Volvo möjlighet att ta fram nya nycklar, gäller dock ej rattlås då det är eftermonterat 69 eller senare.
Tack för tipset.
Pratade med min lokala Volvohandlare som tyvärr inte kunde ta fram något men de vidarebefodrade till Volvomuseum som kunde ha ett nyckelregister i någon gammal låda så jag hoppas att det löser sig.
Annars kanske det finns någon här inne med en fyrdörrars som inte gillar att låsa sina dörrar och föredrar att starta sin bil med en skruvmejsel?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Blomquist »

Din lokala Volvohandlare verkar inte vara särskilt ambitiös. Jag fick min kod via Volvohandlaren (Bilia)
och det var inte något med kanske i någon låda på ett museum. Fick dock dega för besväret. Tror det var 50 spänn.
210 -64, 223 -68
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Blomquist wrote:Din lokala Volvohandlare verkar inte vara särskilt ambitiös. Jag fick min kod via Volvohandlaren (Bilia)
och det var inte något med kanske i någon låda på ett museum. Fick dock dega för besväret. Tror det var 50 spänn.
Till den lokala volvohandlarens försvar så skötte de kontakten och lyckades få fram nycklar åt mig som jag fick i handen idag och har kunnat prova.
Så nu har jag nycklar till kärran så när som på till tanklocket...
Post Reply