gyllengul 64.a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
puffy4ever
Posts: 1
Joined: Mon Aug 17, 2015 7:56 pm

gyllengul 64.a

Post by puffy4ever »

halloj gott folk! länge läst och beundrat folks byggen och påhitt och nu känns det som det är dags för mig att dela av mig.

min första bil var en röd/vit 64.a för herrans massa år sedan då körkort var något som låg många år framåt i tiden, bilen böt händer vid 16 års ålder till förmån för en bubbla som inte rullade mye innan denna med såldes och allting i livet blev stillastående.

snabbspola fram en tio år och min flickvän kommer hem från sitt jobb och berättar att det står en gammal bil vid hennes kneg, det finns en stor parkeringsplats där som innehar allt möjligt från pendlarbilar till rena skrotbilar som blivit övergivna, självklart var jag tvungen att ta reda på vad denna mystiska bil kunde vara för något. en vag beskrivning av en bakände på ett fordon som lät lite vw ghia med lite shoebox ford, visade sig vara en amazon såklart! en gyllengul ( färgen är... ja.. men vad ska man göra) två dörrars 64. NÄSTAN min bil ju! var min första tanke, snabb undersökning visade något duglit under kassa kofångare och en utbytt utsliten inredning som är fel färg till att börja med! förar rutan var på halvstång med en disktrasa som desperat kämpade med att hålla regn och ovälkomna ute.

nåväl, pengar har jag inte mye av men nog kan man få lägga ett bud? sagt och gjort skrevs en lapp och väntandet började, och slutade. amazonen stod stilla kvar och min lapp om ett bättre liv var borta, "jaja!" sa min ilska inom mig "låt henne rosta bort då! mycket bättre!"
drygt tre månader går och amazonen har sluppit ur tanken då telefonen ringer och det är en dam i andra änden som ringer om en amazon. vi möts upp nån dag senare och tittar över bilen som då var körbar och laglig, tiotusen riksdaler senare är hon äntligen min och det danar ganska fort att det är både det ena och det andre och det femtielfte som inte är som det ska. hastighets mätaren står stilla, den tomgångar på 4,500 varv och överröstar allt inom fem kilometers håll, det fick bli nya tänddelar och en förgasar renovering till att börja med och sedan på den "Lilla" rosten som syntes i lacken. tyvärr var "lacken" mesta dels spackel från ett 50 år långt liv

Image

lite spackel och snabbt med svetsen och färgburken så blev det lite vettigare för sommaren iallafall!

Image

renoverade upp tackräcket lite kvickt och hittade lite krom godis i en antikhandel

Image

planen till sommaren blev snabbt en liten ölands semester, 23 mil rask takt enkel väg! 20 + mil borta ifrån alla bekanta och all hjälp! vad är det värsta som kan hända. nog att ena bärarmen var brusten och snabbt ihopsvetsad, nog att bromsarna fram tar så in i norden att den slungas till vänster vid varje hård inbromsning. till öland, på öland, runt öland. inga problem, bara att respektera hållbarheten i denna maskinen trots sitt yttre och rostgraden. kort och gott, trevlig semester men det går inte att få fatt i en kylarslang till en b18 klockan sex på den övre delen av öland iaf!

nu känns det som det är dags att göra "DET" det där som man bävar inför. rosten! all denna rost! finns säkert bättre objekt att lägga energin på men detta är min amazon, det är den jag har.

Image

vänster skärm av och det visar en ful gammal lagning (en av många)

Image

höger skärm av och det ser inte lika illa ut! frågan är hur man får rent allt så man kommer åt ALL rost, funderar(de) på att blästra karossen men detta verkar vara lite si och så samt att HELA bilen in i minsta detalj måste plockas ner, något att gnola på det där.

Image

grillen åkte av ochså. inte så farligt med rost på grillen, en del som måste göras vid men i det stora hela rätt så bra.

varför ger man sig in på detta? saknas det något i förståndet? :D tack för visat intresse ärade med amazoner!

/J
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: gyllengul 64.a

Post by QV »

Så en Amazon till som skall få leva ett tag till.

Det tackar vi för (på förhand)

Rosten såg "normal" ut. Ungefär vad man kan vänta sig om den inte är reparerad eller pedansskött.

Som jag alltid skriver om renoveringar, Håll bilen rullande och kapa, svetsa ett ställe i taget och gör det stället färdigt innan man går på nästa ställe.
Använd gärna äldre plåt (ex motorhuv) till lagningarna och byt minsta möjliga mängd plåt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: gyllengul 64.a

Post by Nils Järnberg »

Vad är tanken med att använda motorhuv el. Dyl. Till rostlagning?
Äntligen med Amazon igen!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: gyllengul 64.a

Post by QV »

Om man rostlagar en Amazon och ställer den plåtren i en lada.
När man sedan kommer tillbaka efter 6 månader så är bilen fortfarande rostfri förutom de nya plåtarna som är ditmonterade... de har rostat.

Nu rostar det oftas i svetsskarven också men skall man bara ha "små" bitar så kan man lika gärna ta dom från en motorhuv, dörsida eller tak istället för att köpa plåt "av sämre kvalite". Rent praktiskt så är all plåt utan rost bättre än plåt med rost :lol: men det finns ju inte ekonomibitar att köpa till alla ställen och gör man tvärgående balken själv så kan man väl lika gärna utgå ifrån en plåtkvalite som motsvarar vad bilen hade som ny. Denna plåt kan ju desutam vara billigare i vissa fall.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply