Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by Lars Bd »

QV wrote: Sun Mar 04, 2018 11:03 pmSamt B18 sport
Kan man få en hänvisning till reservdelskatalog eller liknande dokument?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by Per L »

Jag tror också att det kromade grenröret rätt snabbt blir missfärgat av värmen.

På 80-talet hade jag en BSA B33 motorcykel från 1954 (1-cyl 500 cc) med ett alldeles nytt kromat avgasrör. Det dröjde inte länge innan det blev blått från topplocket och en bra bit därefter. Och då körde jag nästan aldrig över 70 så motorn belastades väldigt lite.

Moderna motorcyklar med kromade avgassystem tror jag har någon form av isolering i röret för att förhindra denna missfärgning.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by QV »

Lars Bd wrote: Mon Mar 05, 2018 10:12 am
QV wrote: Sun Mar 04, 2018 11:03 pmSamt B18 sport
Kan man få en hänvisning till reservdelskatalog eller liknande dokument?
När jag kommer hem så kan jag börja med att fotografera av mina två grenrör som då inte uppvisar några kap eller slipmärken samt har enkelt och dubbelt avgas. Då vet vi i alla fall om att de finns. Nu skall jag helt ärligt erkänna att jag inte har synat grenrören noggrant innan angående just slipmärken men det blir väll dags för det då senare i veckan. Men just nu har jag inga dokument med mig för det ingår inte i vad jag tänkt göra just nu... Men minnesbilden säger att de finns i reservdelskatalogen, och eftersom den även finns som enkel avgas så torde det vara alla utgåvor av B18 reservdelskatalog. Men eftersom du frågar så kanse inte....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by QV »

Krom gillar inte värme.

Jag har en avdragen bult i handtaget till bakluckan. Frågade någon "kunnig" om att värma på skruven. Svaret var "kromet blir missfärgat direkt"
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by 46-68 »

Från vp-autoparts:
Image
Däremot verkar inte grenrören finnas i lager att beställa... :S
http://vp-autoparts.se/main.aspx?page=a ... 9010000450
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Kan man montera en Weber på originalgrenen/insuget eller skall det till ett speciellt?

Avgassystemet ser lite risigt ut och byter jag det så behöver jag ta ställning till vilken förgasare/grenrör jag skall sikta på i framtiden.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by Arne »

Du kan inte ha en Weber förgasare på originalinsuget, det finns ett speciellt insug som passar till det.
Satsa på 2" avgassystem och grenröret från B20 eller sena B18 (dubbla utblås), det grenröret ger ca. 8 hk effektökning jämfört med det tidigare grenröret.
Vilken förgasare du ska ha är lite beroende på vilken kamaxel du väljer och vad du i övrigt gjort med motorn.
Har du en D kam eller K kam klarar du dig med dubbla SU eller en Weber 36/36.
AVG
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Arne wrote: Tue Mar 06, 2018 12:04 pm Du kan inte ha en Weber förgasare på originalinsuget, det finns ett speciellt insug som passar till det.
Satsa på 2" avgassystem och grenröret från B20 eller sena B18 (dubbla utblås), det grenröret ger ca. 8 hk effektökning jämfört med det tidigare grenröret.
Vilken förgasare du ska ha är lite beroende på vilken kamaxel du väljer och vad du i övrigt gjort med motorn.
Har du en D kam eller K kam klarar du dig med dubbla SU eller en Weber 36/36.
Grymt, exakt det svaret jag ville ha :)
Planen har skiftat från dag till dag men nu har jag fattat att besluten hänger ihop.
Så för att byta avgassystem behöver jag besluta om grenrör, för grenrör behöver jag besluta om förgasare, för förgasare kamaxel.

Så Weber 36/36 eller 32/36 med K- eller D-kam, grenrör och avgassystem, allt enligt ditt tips.
Jag var inne på SU för att det var en originalsetup men i princip alla som kan lite om motorer rekommenderar mig att satsa på Weber istället pga att det är mindre komplicerat och kräver mindre pill.
En extra topp för planing skall letas upp med, eftersom det mesta i bilen är original så tar det emot att plana originaltoppen.
Nu ligger som sagt detta en bra bit fram i tiden men vet man vad man skall ha så har man ju större möjlighet att hitta nått begagnat.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by A-masen »

"En extra topp för planing skall letas upp med"

Tag även en fundering på blyfrikonvertering om du ändå skall låta plana toppen. Kanske lite att läsa om det:
http://www.volvop1800club.se/forum/view ... =267&p=892
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

På rullskridskor och i det konverterade förrådet.
Underlag till trots var det enkelt att putta den i sidled.
Jag kommer definitivt att gjuta ner 4st U-profil i golvet och använda parkeringen permanent.
IMG_20180306_165017.jpg
IMG_20180306_165017.jpg (130.82 KiB) Viewed 5050 times
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by QV »

Har vi första snabba kollen inte funnit grenröret med dubbla utblås, men väl det enkla som desutom redan är visat nedan.
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (63.23 KiB) Viewed 5044 times
Nu står det ingen hänvisning på grenröret vad det används till men det lösa insugningsröret används till B18D.
Man kan ju förutsätta att ett löst insugningsrör skall användas tillsammans med ett löst grenrör så det är för B18D
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (6.19 KiB) Viewed 5043 times
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Lokala volvofantasten hade ett B20-grenrör liggande så det är fixat.
Jobbarkompisarna undrade lite försiktigt om jag inte istället för att pilla med originalmotorn inte skall sätta in en annan istället och ha originalet som reserv. Jag var lite tvekande till det men han följde upp frågan med ett erbjudande.
Han hade köpt en renoverad motor till sig själv och förhandlat till sig en extra B20-motor (säljaren hade på tok för mycket prylar) mot att båda togs direkt.
Så för en spottstyver kan jag få en B20 som "verkar vara trimmad". Kompisen skall kolla lite noggrannare och se så den är riktig och vad som är gjort på den. Isåfall så spar det på utgifterna, arbetsinsats OCH jag gör ingen åverkan på originalmotorn. I dagsläget det där med Matching numbers på amazon inte är så viktigt men i framtiden?
Delar blir ju inte vanligare direkt.

Om inte annat kan jag över motorrenovering på den :)

Annars har inte mkt hänt. Jag drog ut en trefaskabel till garage/förråd och en byggcentral för el och belysning.
Veden skall staplas och lite hyllor skall tillverkas.
Det går mer energi och tid till att skaffa utrymme än att ens skruva ut kopplingshydrauliken. Nåja, kanske hinner jag med det med i helgen.

Just det, lite lektyr är inhandlat med.
IMG_20180309_063256_resized_20180309_083147538.jpg
IMG_20180309_063256_resized_20180309_083147538.jpg (312.48 KiB) Viewed 5008 times
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Idag kom den äntligen upp på pallbockar. Två under framvagnsbalken och två under bakaxeln.

Båda kopplingscylindrarna plockades ur och förutom en brist på olja sitter båda stenhårt. De ligger och drar sig i olja nu men efter att ha läst lite här på forumet så verkar helt nya cylindrar, slangar och rör för 1500:- inte vara en så dum idé längre. Finns andra saker att ödsla energi på :-).

En liten sak bara. När man trycker på kopplingen så fortplantar sig det genom systemet och den gängade pinnen i slavcylindern pressas utåt, armen på motorn pressas mot förarplatsen och det frikopplar. Returfjädern drar sedan tillbaka. Om armen inte kan skjutas mot förarplatsen med handkraft, kan man då förutsätta att den ligger på och även detta har kärvat?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by Blomquist »

Armen skriver du, menar du kopplingsarmen? Alltså den arm som går in i kåpan?
Den skall ju glida på huvudaxeln. Om den inte gör det är det nog läge att demontera och undersöka. Tyvärr.
210 -64, 223 -68
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Då var huvudcylindern separerad. Otroligt nog såg packningar och innanmätet väldigt fint ut. Jag är frestad att bara sätta ihop den igen men nu när den är isär är det lika bra att investera i en renoveringssats och vara glad över besparingen.

Slavcylindern har ett fint lopp, utan synliga skador med kolven sitter som berget. Inga knackningar eller don ändrar på det.
Jag skall se om vi har nån passande nippel på jobbet så jag kan testa fettsprutan.

Visst är det enklare att bara byta men är de nu i fint skick så är renovering billigare och tid har jag.
Ett realistiskt mål är nya bromsar, koppling och besiktning till nästa år.

Jag begärde in offert för allt material för att renovera allt från pedal till skiva/trumma på bromsarna (inkl Servo) och likadant på kopplingen. Tanken är att utgå från denna offert och sen stryka poster allt eftersom jag ser vad som går att behålla.

Startsumman är ca 20.000:-
Post Reply