Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by A-masen »

Om vi återgår till generatorns status, med eller utan separat laddningsregulator, så gissar jag på att det är en senare modell med inbyggd regulator. Jag har ett par instruktionsböcker för Volvo 140 -73 och Volvo 240 -78. Där hade den kraftigaste generatorn i 140 55 Ampere. Din är på 80 Ampere. Till tidiga 240 var den kraftigaste generatorn på 65 Ampere. Fortfarande en bit kvar till 80 Ampere som kom som jag skrev tidigare, runt början på 80-talet. Båda exemplen i böckerna har separat regulator utanför generatorn. Så jag utgår från att din generator är senare och med inbyggd regulator. Men det syns tydligast på bakgaveln på generatorn.

Bosch-numret syns ju tydligt. Det kan vara bra att känna till hur det fungerar. Det är alltid tio siffror. Vanligtvis börjar det med 0. Sedan kommer tre grupper med tresiffriga nummer och mellanslag emellan. Bosch som är ett tyskt bolag har ordning och reda på sina produkter och nummer. Dom tre första siffrorna säger vad det handlar om för en slags produkt. Nästa tre går in på en ytterligare nivå och dom tre sista ger direkt vilken produkt det är. Nu har du ytterligare tre siffror som ett tillägg, men som du ser, det står skrivet en liten bit ifrån. Det kan man tolka som att det är just ett tillägg med ytterligare information. Om man skriver numret så som Bosch har gjort, först 0 sedan grupper om tre siffror så känner t.o.m Google igen det och svarar med en Bosch-länk. Du behöver alltså inte tala om för Google att du söker en Bosch-produkt. Det ser Google redan.

Bara för skoj skull, prova att Googla med några andra Bosch-produkter med nummer som du har tillgång till. Man blir nästan imponerad när man ser hur logiskt det är upplagt.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by QV »

callmenobody wrote: Tue Mar 27, 2018 7:02 am så det blir att offra en bit rör och några nipplar till ett nytt kopplingsrör.
På min årsmodell är det inte samma dimension på röret till koppling och bromsröret.
Det är samma gänga i kopplingscylindern men det finns vad jag kommer ihåg inte någon tätning för en "bromsnippel". Kopplingsröret sitter med en adapter som tätar med huvudcylindern.
I mitt fall orkade jag inte blästra och förnickla just den detaljen så det röret vart nytt.

Om jag kommer ihåg rätt gick det åt 9 meter bromsrör till min bil.
Har du köpt kopparrör så är de hyfsat lätta att få raka innan man börjar men till kopparnickelrören som jag använde fick jag bygga en rörriktare först.

Till bensinröret hittade jag inga nipplar vid en mindre letning så där återanvände jag de gamla tillsammans med ett 10mm kopparrör.
Dock fick jag låna ett enklare enkelkoningsverktyg av grannen till just bensinröret.

Bensinröret rostar gärna av ovanför bakaxeln så kolla ordentligt där när du ändock kryper under.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Ajdå, tänkte inte på att diametern spelade roll på kopplingen. Tänkte att rätt gänga på nipplarna var nog.
Nåja, jag har kvar original och div kopparrör finns på jobbet.

Skall kolla bränsleröret med. Dock skall jag få av de förbannade trummorna bak först. De sitter som berget och justeringen bakom trummorna har kärvat ihop de med. Jag har sprayat med rostlösare sen i fredags utan effekt, så efter påsk blir det storsläggan.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Sakta men säkert (och med en bänk hammare) så kom trummorna av. Inga spår på insidan och de verkar vara i gott skick.
Nu är fästet till handbroms indränkt i rostlösare så jag kan få dom avblästrade innan lackning.

En kronmutter sprack, tro det eller ej, men jag byter båda oavsett.
Avdragaren fick de yttersta 15-20 millimetrarna avgängade. Det är väl ett tecken på att trummorna satt där de skulle. Alternativt av jag betett mig fel.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by A-masen »

Svårt att säga "fel" när man inte har deltagit själv.
Men jag kommer att tänka på en gammal historia (sann historia). En jobbarkompis för nästan 50 år sedan hade en PV. Han hade behov av att få av bromstrumman bak. Men någon tidigare ägare hade använt en storslägga med sådan kraft att yttre diametern på axeln med gängorna hade blivit större. Han kunde inte få av muttern. Han hade funderingar på att skaffa en gängfil, men om jag minns det rätt så här långt efteråt så blev det en mutterspräckare först i stället.
Gängfilen behövde han nog ändå, men det blev väl lite mer lättarbetat och bättre svängrum, antar jag?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by QV »

När trummerna sitter så brukar jag testa att släppa på de 5 hjulmuttrarna några varv för att sedan dra avdragaren hårt. Nu efterdrar jag hjulmuttrarna i kors ett ½ varv per gång.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Ok, efter en snabb inspektion av bromsvajrarna så löste jag det med bultsaxen, de var på sista refrängen ändå.

I förebyggande syfte beställde jag hem ett set med skärande hylsor. De skär in i en bult vid motsols vridning och lossar (eller vrider av) aktuell bult. 270:- från England kan det vara värt, speciellt när de gamla bromssköldarna skall av.

Trummorna åker med till jobbet för lättare blästring och målning.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Bromstrummor målade och koppling återinstallerad!
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Dubbelpost
Last edited by callmenobody on Wed Apr 11, 2018 6:05 am, edited 1 time in total.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Det blir många inlägg men inte många foton än så länge. Anledningen är ju att det fortfarande är demontering av bromsar som gäller så utseendemässigt sker ju inget.

De skärande hylsorna kom men bultarna till sköldarna fram sitter så jävligt att skallarna bara skärs sönder.
Efter tips från mekaniker på jobbet så skall jag försöka borra ett hål på va 5mm rakt igenom de envetna bultarna och sedan värma dom. Med lite tur krymper de lite extra vid avsvalnad så att bultarna kan lossa. Går inte det så vet-i-17. Borra ur och gänga om kanske.

Nått positivt nu då. Jag gick in på bilprovningen för att be om protokollet från den underkända besiktningen 2004 men minnet (och min far) spelade mig visst ett spratt.
Bilen var INTE underkänd 2004 utan det var besiktningen innan, 2002. Då lämnade han tydligen in bilen på en autoriserad bilverkstad som åtgärdade alla felen och godkände den. Jag behann mig på annan ort och pluggade vid detta tillfället så därav minnesluckorna.
Så 2002 var den godkänd utan anmärkning och ställdes då i kallgarage, två år senare flyttades den till varmgaraget i Tyskland.
Så med lite tur så är det ""bara" bromsarna och lite rostlagning som behövs.

Men, mer foton kommer så fort jag fått bort all gammal skit.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by QV »

Jag har aldrig förborrat utan värmt upp skruv/bult till körsbärsrör och sedan väntat 5 minuter innan jag drar loss den.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Jag tog ett par m20-muttar och borrade ut dom. Ska svetsa dom på bultarna och värma. Med lite tur räcker det med värmen från svetsen.
Vi får se :-)
Jens Christian
Posts: 85
Joined: Thu Nov 23, 2017 8:58 pm

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by Jens Christian »

Ersson wrote: Sun Mar 04, 2018 6:50 pm Det vet jag inte ännu, motorn ej klar ännu.
Kromfirman tror att det blir blått/gult direkt.
Detta hadde fixat det =
http://www.camcoat.com/main/coatings8.html
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Nu skall vi se vad som hänt.
Bultarna jag försökte skruva ur var genomgående, så värme och klubba lossade dom.
Efter att jag avyttrat lite ostartade projekt omsatte jag inkomsten till bromsdelar (alla projekt känns ointressanta nu ändå när bilen är hemma igen).

Samtliga bromsör är utbytta och de är kanske några cm för långa men jag räknar kallt med att få kona om iallafall nått rör. Annars får jag väl korta dom ändå. Jag mätte originalen och gjorde lika långa men då jag inte är mycket för att låta rören följa div böjar och kanter utan mer kör kortaste sträckan från punkt A till B så är de aningen för långa. Senare problem.

Bromsok fram är monterade och renoverade med nya kolvar, damasker och O-ringar.
IMG_20180327_063858_resized_20180327_075153000.jpg
IMG_20180327_063858_resized_20180327_075153000.jpg (410.93 KiB) Viewed 4631 times
IMG_20180520_183234_resized_20180523_070851170.jpg
IMG_20180520_183234_resized_20180523_070851170.jpg (319.41 KiB) Viewed 4631 times
callmenobody
Posts: 70
Joined: Thu Feb 08, 2018 2:43 pm
Location: Falkenberg

Re: Ibland får man tillfälle att rätta gamla misstag - Morfars Amazon

Post by callmenobody »

Handbromsvajer bytt.
Trummor bak blästrade, målade och har fått nya belägg och monteringssats.
IMG_20180516_212739_resized_20180523_070933749.jpg
IMG_20180516_212739_resized_20180523_070933749.jpg (363.84 KiB) Viewed 4632 times
IMG_20180520_183243_resized_20180523_070850987.jpg
IMG_20180520_183243_resized_20180523_070850987.jpg (301.03 KiB) Viewed 4632 times
Jag är medveten om att beläggen är felaktiga, jag märkte det efter montering och nya är påväg från leverantören.
Post Reply