Är detta tak original?

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Är detta tak original?

Post by Spilloljan »

Jag var som vanligt ute och finkörde i bilen då jag fick se en parkering med inte mindre än fem Amazoner. Ingen var i toppskick utan mer i reservdelsskick. En amazon ver helt rensad från delar. Då såg jag taket på denna tillsynes gamla amazon. Kan detta tak vara original? Bilen har ju tvåfärgslack men det ser inte riktigt ut som om det var en gammal rackare som skall ha den lacken original. Taket måste ju vara ditsvetsat eller? Kika själva och säg vad ni tror.
Image
Image[/img]
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Post by Thomas »

Det ser ditsvetsat ut. takluckan däremot ser ut att vara original, eller så är den väldigt bra gjord. Vilka amazoner hade taklucka egentligen?
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Decoy »

Ett sånt ställe skulle jag behöva hitta, har en del prylar jag skulle vilja plocka med mig som saknas på min bil. Du vill inte dela med dig om var dessa står och rostar? :lol: Ingen annan som vet nån skrot eller nåt ställe med skogsvrak här uppe i norrbotten :?:
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det gjordes några få bilar med sådant tak. Det var specialutförande för en handfull personer, typ direktörer mm. Det finns dock några renoverade bilar med sådana tak idag, där de flesta (alla) är eftermonterade och således inte \"original\".

Bilen på bilden ser tämligen ut som en efterkonstruktion. :)
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jag vet inte hur nöjd ägaren till dessa bilar blir om jag skriver det här. Det var många olika bilar som stog där, amerikanare folkvagnar mfl. De amazoner som fanns var alla av 65-66 års modell. Det som va fränt var att en var en automatare, jag hade aldrig sett en sån tidigare. Sedan var den en som var lackerad godisrosa med massor av 80-tals tillbehör i.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Post by Kent1 »

Jag har idag talat med den person som hittade den ursprungliga bilen som en urblåst kaross i skogen inte långt ifrån Sveriges minsta kommun Bjurholm.
Bilen bedömdes då 1986 vara i ett så dåligt skick att han kapade av taket och satte det på den 1967 års 131211 M som syns på bilden i trådens början. Mer bilder kommer snart i Galleriet.
Som tur var sparade han ID-informationen på den gamla originalkarossen med takluckan från 1961.
Typ 12235 VD
Ch.nr. 80704
Färg 42
Klädsel 122-163
Med lite tur kommer vi att få se bilder av även denna bil i Galleriet.
Men nu till det intressanta.
Är det någon som har faktainformation om den ursprungliga produktionen av dessa bilar med cabriocoach?
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Det dök upp ett lager på ca 10 kompletta soluckor i england, där dom tillverkades. Så det fanns, och man kan ju säjja att dom är orginal, men inte på individen dom sitter på (oftast!)

Det har även tillverkats en handfull bilar med vanlig plåtaklucka, både handvevade och med elmotor.
Dessa bilar, ca ett 50-tal levererades av en bilfirma i skåne som lät en firma i danmark bygga om dom nya bilarna innan leverans.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re: Är detta tak original?

Post by Henke 12136 »

Spilloljan wrote:Jag var som vanligt ute och finkörde i bilen då jag fick se en parkering med inte mindre än fem Amazoner. Ingen var i toppskick utan mer i reservdelsskick.
:shock:
-anglofil-
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

spilloljan skrev att den har tvåfärgslack.

Det har den bara för att bilen var blå och taket som kommer från en annan bil var vit. Man ser svetskarven. På dom tvåfärgade bilarna så går lackskarven längre ner.
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re:

Post by Hugger69 »

Micke_ed wrote:Det dök upp ett lager på ca 10 kompletta soluckor i england, där dom tillverkades. Så det fanns, och man kan ju säjja att dom är orginal, men inte på individen dom sitter på (oftast!)

Det har även tillverkats en handfull bilar med vanlig plåtaklucka, både handvevade och med elmotor.
Dessa bilar, ca ett 50-tal levererades av en bilfirma i skåne som lät en firma i danmark bygga om dom nya bilarna innan leverans.
Jag vet att två grå Amazoner från 1964 beställdes till Umeå med elmanövrerade plåtluckor!! Det var två direktörer på orten som ville vara anorlunda!!...så det var inte bara skånebilar, serru!
Jag såg en ena bilen personligen, renoverad och klar på Classic Motor Festival i Örebro i mitten på 90-talet! :shock:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

Hugger69 wrote:
Micke_ed wrote:Det dök upp ett lager på ca 10 kompletta soluckor i england, där dom tillverkades. Så det fanns, och man kan ju säjja att dom är orginal, men inte på individen dom sitter på (oftast!)

Det har även tillverkats en handfull bilar med vanlig plåtaklucka, både handvevade och med elmotor.
Dessa bilar, ca ett 50-tal levererades av en bilfirma i skåne som lät en firma i danmark bygga om dom nya bilarna innan leverans.
Jag vet att två grå Amazoner från 1964 beställdes till Umeå med elmanövrerade plåtluckor!! Det var två direktörer på orten som ville vara anorlunda!!...så det var inte bara skånebilar, serru!
Jag såg en ena bilen personligen, renoverad och klar på Classic Motor Festival i Örebro i mitten på 90-talet! :shock:
Oj! Det var nytt!
Men är du säker påatt det inte var firman i danmark som "byggde" bilen?
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Post by Hugger69 »

Nä, sådan historia har jag inte på bilarna! Enligt uppgift var det Volvo själva som ombesörjde ombyggnationerna!? :oops:
..men det måste vara fler som känner till dessa bilar??
Två stycken grå bilar bilar med röd inredning, export?, och diverse annan xtrautrustning som Bacho-värmare med tidur etc....!
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

I sånna fall har fler återförsäljare beställt sånna bilar! Vet du vad det är för merke på delarna till takluckan? Om man kan gå på det...?
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re:

Post by Hugger69 »

Micke_ed wrote:I sånna fall har fler återförsäljare beställt sånna bilar! Vet du vad det är för merke på delarna till takluckan? Om man kan gå på det...?
Jag tror det var Golde!? Det var väl leverantör av luckor till många olika bilfabrikat?
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Golde hette dom som firman i danmark satte i. Firman i danmark finns föresten kvar, men syslar tydligen inte med kaross byggeri längre.
Post Reply