123GT Bilder / snack

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
D59471
Inlägg: 2398
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:00 pm

123GT Bilder / snack

Inlägg av D59471 » lör nov 19, 2005 10:24 pm

Jag skapar en tråd där alla kan lägga upp bilder på Amazon 123GT och snacka om modellen.

Här kommer mina bidrag.


Bild
Okänd 123GT på rullande landsväg

Bild
123GT inredning

Bild
Överarbetat 123GT motorrum

Bild
Röd 123GT


Några bilder på Staffan Krafts 123GT från 1967. Ledsen för dom överexponerade bilderna men det var några år sedan med sunkig digitalkamera + blixt en regnig vårkväll.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 2 D59471, redigerad totalt 0 gång.

Amazon_V8
Inlägg: 1082
Blev medlem: fre feb 13, 2004 12:31 pm

Inlägg av Amazon_V8 » lör nov 19, 2005 10:29 pm

Bra initiativ med ny tråd.
Fyll gärna på med fler bilder. Sen kanske nån vet vad som är gjort med GT motorerna??
Dubbla SU givetvis,vad sitter det för kam i dom, en K-kam borde väl vara rätt naturligt tycker man.

/Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum

per-olof häll
Inlägg: 85
Blev medlem: tis okt 26, 2004 5:58 pm

Inlägg av per-olof häll » sön nov 20, 2005 12:29 am

Gt-motorn är en b18b på 115 sae, den har c-kam och toppen är planad höjd 86,2mm kompressionstal 10,0. förgasare 2xsu hs6.

det var en hel del detaljer som var speciellt på en gt förutom det som synns på bilderna.

extra starka signalhorn fabrikat bosch.
kraftigare motorkuddar.
fom chassinr 280979 kraftigare gummibussningar i momentstagen.
kraftigare stötdämpare.

Amazon_V8
Inlägg: 1082
Blev medlem: fre feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Inlägg av Amazon_V8 » sön nov 20, 2005 12:31 am

per-olof häll skrev:Gt-motorn är en b18b på 115 sae, den har c-kam och toppen är planad höjd 86,2mm kompressionstal 10,0. förgasare 2xsu hs6.

det var en hel del detaljer som var speciellt på en gt förutom det som synns på bilderna.

extra starka signalhorn fabrikat bosch.
kraftigare motorkuddar.
fom chassinr 280979 kraftigare gummibussningar i momentstagen.
kraftigare stötdämpare.
Vad var det för fabrikat på dom kraftigare stötdämparna??
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum

Lars Bd
Inlägg: 4742
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:18 pm
Kontakt:

Re: 123GT Bilder / snack

Inlägg av Lars Bd » sön nov 20, 2005 2:22 pm

D59471 skrev:Här kommer mina bidrag.
Jag känner inte igen bromsservon på någon av bilderna oorginal?

GT motorn är av samma utförande som p1800 och 140 sport, effektuppgiften är dock för az 96 140:i 100 och p1800 103 hk din skillnaden beror på olika avgassystem så ett 2" system på gt ger relativt stor effektökning.
Elektronisk laddregulator var också standard samt annorlunda torkararmar.

Fredrik Lofter
Inlägg: 528
Blev medlem: tis feb 17, 2004 3:00 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Lofter » tis nov 22, 2005 12:26 pm

Här kommer en länk till bilder på en 123GT årsmodell 1969. En mycket ovanlig bil. Ägaren har modifierat bilen en del i sin iver att få den att likna den 1967 123GT han en gång köpte ny: noskrom, dropplister, underdash, ny inredning (425-552 läderfärgad - bilen levererades med 430-595 beige) med kartfickor på dörrarna, nytt baksäte, m.m. Motorn är en B20 B med dubbla SU HS6:or och växellådan en M41 typ J. Färgkod 94. Typkod P 13-3351 S.

http://rogers-ben.com/personal/

Mvh,

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se

per-olof häll
Inlägg: 85
Blev medlem: tis okt 26, 2004 5:58 pm

fälgbred GT ?

Inlägg av per-olof häll » tor nov 24, 2005 2:24 pm

Det har ju tvistats en hel del om vilken fälgbred gt hadde orginal, i gröna häftet specifikationer så står det att personvagnar med B18b motor och combi har 4 1/2 tums fälgar i reservdelskatalogen så står det inget specifikt om fälgbred för gt.

Men i grupp 6 sid 8 i reservdelskatalogen för B-18 så står det.

Hjulringssats..277584..MGT.

I tillbehörskatalog från 69 står det.

Hjulsidor 277584 för pv, amazon och 140. (4 tum)

Hjulsidor 277585 för az combi och p1800s. (4 1/2 tum)

Ja vad ska man tro, reservdelskatalogen säger att fälgsidorna till gt är för 4 tums fälgar, häftet specifikationer säger att gt har 4 1/2 tums fälgar ?

Själv så har jag 5 1/2 tum på min gt vilket jag tycker är snyggare.

Hej då.

Lars Bd
Inlägg: 4742
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:18 pm
Kontakt:

Re: fälgbred GT ?

Inlägg av Lars Bd » tor nov 24, 2005 5:40 pm

per-olof häll skrev:Ja vad ska man tro,
Tja kollar man i reservdelskatalogen för 140 -72 så finns det två olika fälgar 4,5 och 5" men ingen 4".
Dessa hjulsidor borde då passa på både 140 4,5" och amazons 4" fälgar samt även de vagnar med b motorer som enligt specifikationer skulle ha 4,5".
Problemet är då varför 1800 och 220 4,5" fälgen ska ha en annan hjulring än 122/123 och 140:s 4,5" fälg?
Vilken 4,5" fälg ska b-motorbilarna ha 1800 eller 220 eller finns det en unik sport/gt 4,5" fälg?
Ett litet klarläggande skulle inte vara så dumt.

per-olof häll
Inlägg: 85
Blev medlem: tis okt 26, 2004 5:58 pm

Inlägg av per-olof häll » tor nov 24, 2005 7:08 pm

Att tänka på är att 140 fälgar är bredare innåt än az fälgar, uttifrån har 140, 4 1/2 tum samma djup som az 4 tums fälg.

Har själv provat mina egna fälgringar på dessa fälgtyper passar perfekt på båda två.

Lars Bd
Inlägg: 4742
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:18 pm
Kontakt:

Inlägg av Lars Bd » tor nov 24, 2005 8:18 pm

Jag misstänkte att det kunde vara så med 140 fälgen men fortfarande kvarstår frågan om vilken fälg GT ska ha.

Lars Bd
Inlägg: 4742
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:18 pm
Kontakt:

Re: 123GT Bilder / snack

Inlägg av Lars Bd » lör nov 26, 2005 7:35 pm

D59471 skrev:Några bilder på Staffan Krafts 123GT.
AMO 447 är en 13134VE och inte Staffans GT.
Du kanske ska sortera dina bilder?

D59471
Inlägg: 2398
Blev medlem: lör jan 31, 2004 2:00 pm

Inlägg av D59471 » lör nov 26, 2005 7:55 pm

Tack för påpekandet. Har alltid trott att den där bilden föreställer staffans bil bakifrån. Men vid närmare undersökning ser man ju att det inte alls stämmer.

Nu är den borta.

Måste höra med Staffan angående servot. Någon sa i en annan tråd att servot är av \"äldre modell\". Men jag har dålig koll själv eftersom jag aldrig skruvat med gamla volvoservon eller ägt en bil där det sitter ett.

Spilloljan
Inlägg: 446
Blev medlem: tis mar 16, 2004 10:57 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Spilloljan » sön nov 27, 2005 12:06 am

D59471 skrev:
Många som har påpekat det där servot. Vet att Staffan e petig men det är nog inte omöjligt att det är av fel årsmodell / typ.
Vet du att jag börjar tvivla på att den är en 1970, jag ser inte att kopplingswiren sticker upp där den ska heller. Den sticker ju upp under typbrickan ungefär. Däremot sitter ju den moderna typen av spolarvätskebehållare som det gör på 69-70.

I övrigt tror jag batteriet passar utmärkt till en sen amazon. Hör efter om pris, mitt batteri håller på att sjunga på sista versen ändå.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen

Amarace
Inlägg: 533
Blev medlem: fre mar 26, 2004 1:06 am
Ort: Dorotea
Kontakt:

Inlägg av Amarace » sön nov 27, 2005 12:13 am

Sitter ju inte ens vajerkoppling, man ser ju kopplingscylinderns lock om man tittar. Så det är en 67 el 68.

Den där spolarvätskebehållaren kom ju 67.

Spilloljan
Inlägg: 446
Blev medlem: tis mar 16, 2004 10:57 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Spilloljan » sön nov 27, 2005 12:19 am

Nä jag var lur på när den där behållaren kom egentligen. Men vi kan ju i alla fall dra slutsatsen att det inte är en 69-70 då den saknar tvåkretsservot och vajerkoppling, vilket de senaste skall ha.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen

Skriv svar